Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
KarlMagnus skrev:Glömde en historia. En kille tog hem in en BMWimport, och körde denna
tills det var dags att byta. En BMWåtersörsäljaren i Sverige vägrade att ta in denna som inbyte. Kunden ringde då til BMW:s huvudkontor i Stockholm och berättade vad som hänt. Återförsäljaren fick besked om
att om detta händer en gång till så var slutsålt med BWW för hans del som återförsäljare.
Förklaringen på detta var att oavsett var man köper BMW så kommer de från samma fabrik, och ska behandlas på samma sätt som en svensksåld bil. Denna historia är sann, men kan jag hålla med om att man ska vara försiktig med importer, men ändå inte dra dem över en kam, eftersom
det finns seriösa folk även i bilbranschen.
tror inte ett ord på denna storry.

det är up till återförsäljaren at själva bestämma inbytes värdet på inbytesbilen. du kan tilexemlel få ett underpris på din bil om återförsäljaren har många likadana i lager sen tidigare m.m.

tror desutom nte att nån blir nekad inbyte om dom har en nyare bil, ma får bara et lågt pris.

uppfyller man bara kraven som "fabriken" ställer så får man sälja
av KarlMagnus
Kan inte garantera att detta är till 100% sant, men eftersom en
kompis råkade ut för detta så tror jag det är sant. Återförsäljare kan faktiskt bli av med "licensen" om de hanterar kunder som inte motsvarar
märkets policy.
Användarvisningsbild
av CarMan
[quote="KarlMagnus"]Kan inte garantera att detta är till 100% sant, men eftersom en
kompis råkade ut för detta så tror jag det är sant. Återförsäljare kan faktiskt bli av med "licensen" om de hanterar kunder som inte motsvarar
märkets policy.[/quote
märket kan omöjligt ha en regel att man måste byta in alla bilar
.
din kompis, var han schef för en BMW återförsäljare?
av KarlMagnus
Grundhistorien gick ut på att bilen han ville byta in var helt i sin ordning
och försäljarens förklaring var att han inte tog in importbilar över huvudtaget. Kan inte svara på vilken årsmodell bilen var, men sättet
säljaren behandlade kunden på var det som var intressant. Poängen med mina inlägg var att klanka inte
ned på importbilar som om de var mindre värda än svensksålda bara för att man får "mer för pengarna". Har varit i kontakt med min Volvoverkstad med min importerade V70 "01" och blivit till 100% vänligt bemött fast denna är importerad.
Användarvisningsbild
av CarMan
KarlMagnus skrev:Grundhistorien gick ut på att bilen han ville byta in var helt i sin ordning
och försäljarens förklaring var att han inte tog in importbilar över huvudtaget. Kan inte svara på vilken årsmodell bilen var, men sättet
säljaren behandlade kunden på var det som var intressant. Poängen med mina inlägg var att klanka inte
ned på importbilar som om de var mindre värda än svensksålda bara för att man får "mer för pengarna". Har varit i kontakt med min Volvoverkstad med min importerade V70 "01" och blivit till 100% vänligt bemött fast denna är importerad.
Jag tror att en BMW är svårare att sälja so import & att man kanske inte vill ha en sån i lager om man har et lager på lagom många bilar.

-------------------------------
jag tolkar dit svar som om din kompis var den som försökte byta in bilen, = han kan ju inte veta vad som sas i ett samtal mellan chefen & generalagenten
av KarlMagnus
Generalagenten sade som sagt att alla BMWkunder är välkomna oavsett import eller svensksåld. Behöver inte gå in på detaljer, men jag förstår
grundidén. Jag förstår att det kommer in mycket skit över gränsen, men
man behöver inte döma allt som skit som kommer från Tyskland bara för det.

Oavsett vilket så är jag nöjd med min V70 även om den är importerad och med samma svensktillverkad extrautrustning som de svensksålda.

(Stolsvärme, strålkastartorkare och gud vet allt)

Hoppas du förstår vad jag menar Carman.
Användarvisningsbild
av CarMan
KarlMagnus skrev:Generalagenten sade som sagt att alla BMWkunder är välkomna oavsett import eller svensksåld. Behöver inte gå in på detaljer, men jag förstår
grundidén. Jag förstår att det kommer in mycket skit över gränsen, men
man behöver inte döma allt som skit som kommer från Tyskland bara för det.

Oavsett vilket så är jag nöjd med min V70 även om den är importerad och med samma svensktillverkad extrautrustning som de svensksålda.

(Stolsvärme, strålkastartorkare och gud vet allt)

Hoppas du förstår vad jag menar Carman.
ja nu fattar jag.
självklart är alla kunder välkmna.

o återförsäljaren kan ju vara ärlig o säga att vi vill inte ha bilen, bättre du säljer den privat, istället för att ge skambud
av TerSve
Apropå detta om importbilar. Vad jag förstår så är vinsten på varje såld nybil i Sverige ganska liten. Däremot så är vinsten större på eftermarknaden. Jag ser många sålda timmar och reservdelar på varje extra importbil som kommer in i landet. Varför känns det som att man inte ens vill ta i dessa bilar ens med tång. Alla verkstäder i i landet borde se att det är extrapengar som kommer in.
Är min känsla fel? Vad tycker ni?
av Frigge
TerSve skrev:Apropå detta om importbilar. Vad jag förstår så är vinsten på varje såld nybil i Sverige ganska liten. Däremot så är vinsten större på eftermarknaden. Jag ser många sålda timmar och reservdelar på varje extra importbil som kommer in i landet. Varför känns det som att man inte ens vill ta i dessa bilar ens med tång. Alla verkstäder i i landet borde se att det är extrapengar som kommer in.

Jo det finns ju fler sätt att se det på.

Den stackarn som köpt denna bil som inte ens är värd hälften av av vad han/hon betalat, som får lägga ut en hel del pengar på delar som kanske borde hålla längre än vad mätarställningen i bilen säger (i verkligheten 10,15,20 000 mil mer)
Nästa nackdel är att Varumärket smutskastas (Gäller inte bara Volvobilar självklart) när saker går sönder i förtid (som det ser ut som allafall) en automatlåda som rasar när bilen "bara" gått 15000 mil, en Turbo som börjar ryka efter "bara" 12000 mil, en motor som rasar efter "bara" 16000 mil osv osv. Folk tror ju på allvar att märket dom köpt inte är bättre än så här för en Importbil måste ju vara lika bra som vilken som helst. :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
TerSve skrev:Apropå detta om importbilar. Vad jag förstår så är vinsten på varje såld nybil i Sverige ganska liten. Däremot så är vinsten större på eftermarknaden. Jag ser många sålda timmar och reservdelar på varje extra importbil som kommer in i landet. Varför känns det som att man inte ens vill ta i dessa bilar ens med tång. Alla verkstäder i i landet borde se att det är extrapengar som kommer in.

Jo det finns ju fler sätt att se det på.

Den stackarn som köpt denna bil som inte ens är värd hälften av av vad han/hon betalat, som får lägga ut en hel del pengar på delar som kanske borde hålla längre än vad mätarställningen i bilen säger (i verkligheten 10,15,20 000 mil mer)
Nästa nackdel är att Varumärket smutskastas (Gäller inte bara Volvobilar självklart) när saker går sönder i förtid (som det ser ut som allafall) en automatlåda som rasar när bilen "bara" gått 15000 mil, en Turbo som börjar ryka efter "bara" 12000 mil, en motor som rasar efter "bara" 16000 mil osv osv. Folk tror ju på allvar att märket dom köpt inte är bättre än så här för en Importbil måste ju vara lika bra som vilken som helst. :roll:

sen så är det ju bara verkstan som försöker blpsa mig, bilen var ju fin sa säljaren.... den verkstan åker jag aldrig mer till....

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]