- tis 09 jul 2013, 11:56
#768507
Min bil bär sig så underlig åt....
När jag kommer ut och ska starta händer tre olika saker, antingen:
1) Den startar bums utan bekymmer. (Oftast om jag nyligen kört med den.
2) Den startar inte alls. Lamporna lyser dock, radion funkar ej. och motorn går inte runt alls. Om jag nu rullar igång den eller använder startkablar så startar den utan problem. Stannar jag motorn och försöker igen, så startar den snällt och fint utan rull eller startkablar. (Om jag försöker metod tre, nedan, så fungerar det inte...)
3)Den startar inte alls. Lamporna lyser, radion funkar ej. Men om jag nu låter nyckeln sitta med tändningen på, så efter en stund en till ngr minuter, så startar radion, väntar jag ytterligaren ngn eller ngr minuter och prövar så går motorn igång, nålen på motorvarvsräknaren(eller vad det heter) går upp till tvåan , sjunker sedan och motorn lägger av. Väntar en stund till med tändningen på och då startar motorn.
Metod tre tycks fungera om jag kört mycket med bilen och den inte får stå för länge. Står den flera dagar då startar den inte alls.
Jag har låtit byta tändstiften och rengjort polerna och fyllt på i battericellerna. Batteriet är max två år gammalt och köpt på ok.
Fören tid sedan så laddades batteriet upp helt och då fungerade bilen först oklanderligt, sedan kunde jag använda metod tre i flera dagar men tillslut så blev det svårare och svårare att starta enligt metod tre (eller ett...)
Jag vet inte om det har med saken att göra, men i höstas och vintras så kom jag ut ngr gånger efter helgen o skulle åka till jobbet och bilen var död. Jag vet att ngn av gångerna har barnen haft lampan tänd eller jag haft bagageluckan på glänt (stänger slarvigt) och resten av gångerna har jag dragit slutsatsen att det har varit ngn lampa. ( har en klåfingrig unge...) Nu vet jag inte om den slutsatsen var korrekt....
Kamremmen byttes på verkstad förra sommaren.
Sist jag fick hjälp med startkablar så tändes en lampa som ser ut som ett Y. I boken står att det ska vara ett elfel eller ngt med utlsäppen att göra. Det låter från mitt avgasrör och misstanke finns om att de kanske är dåliga. Har detta med startkrånglet att göra? eller tändes lampan pga av avgassystemet? Är det två olika fel? Kan mannen som hjälpte mig gjort ngt fel? Han sa först att han inte var säker på hur man gör. Jag sa att jag gärna frågade ngn annan som kunde, men karlar är nu ändå chevreleska och kan ju inte låta bli att hjälpa en dam i nöd,
så han skulle absolut hjälpa till. Han var nära att sätta röda kabeln på minus men jag lyckades hejda honom. I övrigt såg det ut som om han gjorde rätt. Men jag är inte själv säker, alla män gör ju olika när man får hjä'lp.... :)
Har haft tanken att ngt stjäl ström ( tex mina dåliga fönsterhissar...) men då borde man inte kunna avenda metod tre.? Det är precis som om man laddar upp batteriet lite när man sätter på tändningen. Konstigt.
Några ideer vad det kan vara?
Har uteslutit dåligt batteri eftersom det bara är två år gammalt. Men kan det ha blivit dåligt i höstas när jag glömde stänga bagagelucka o lampor? Men då borde inte metod tre funka... Eller?
När jag kommer ut och ska starta händer tre olika saker, antingen:
1) Den startar bums utan bekymmer. (Oftast om jag nyligen kört med den.
2) Den startar inte alls. Lamporna lyser dock, radion funkar ej. och motorn går inte runt alls. Om jag nu rullar igång den eller använder startkablar så startar den utan problem. Stannar jag motorn och försöker igen, så startar den snällt och fint utan rull eller startkablar. (Om jag försöker metod tre, nedan, så fungerar det inte...)
3)Den startar inte alls. Lamporna lyser, radion funkar ej. Men om jag nu låter nyckeln sitta med tändningen på, så efter en stund en till ngr minuter, så startar radion, väntar jag ytterligaren ngn eller ngr minuter och prövar så går motorn igång, nålen på motorvarvsräknaren(eller vad det heter) går upp till tvåan , sjunker sedan och motorn lägger av. Väntar en stund till med tändningen på och då startar motorn.
Metod tre tycks fungera om jag kört mycket med bilen och den inte får stå för länge. Står den flera dagar då startar den inte alls.
Jag har låtit byta tändstiften och rengjort polerna och fyllt på i battericellerna. Batteriet är max två år gammalt och köpt på ok.
Fören tid sedan så laddades batteriet upp helt och då fungerade bilen först oklanderligt, sedan kunde jag använda metod tre i flera dagar men tillslut så blev det svårare och svårare att starta enligt metod tre (eller ett...)
Jag vet inte om det har med saken att göra, men i höstas och vintras så kom jag ut ngr gånger efter helgen o skulle åka till jobbet och bilen var död. Jag vet att ngn av gångerna har barnen haft lampan tänd eller jag haft bagageluckan på glänt (stänger slarvigt) och resten av gångerna har jag dragit slutsatsen att det har varit ngn lampa. ( har en klåfingrig unge...) Nu vet jag inte om den slutsatsen var korrekt....
Kamremmen byttes på verkstad förra sommaren.
Sist jag fick hjälp med startkablar så tändes en lampa som ser ut som ett Y. I boken står att det ska vara ett elfel eller ngt med utlsäppen att göra. Det låter från mitt avgasrör och misstanke finns om att de kanske är dåliga. Har detta med startkrånglet att göra? eller tändes lampan pga av avgassystemet? Är det två olika fel? Kan mannen som hjälpte mig gjort ngt fel? Han sa först att han inte var säker på hur man gör. Jag sa att jag gärna frågade ngn annan som kunde, men karlar är nu ändå chevreleska och kan ju inte låta bli att hjälpa en dam i nöd,

Har haft tanken att ngt stjäl ström ( tex mina dåliga fönsterhissar...) men då borde man inte kunna avenda metod tre.? Det är precis som om man laddar upp batteriet lite när man sätter på tändningen. Konstigt.
Några ideer vad det kan vara?
Har uteslutit dåligt batteri eftersom det bara är två år gammalt. Men kan det ha blivit dåligt i höstas när jag glömde stänga bagagelucka o lampor? Men då borde inte metod tre funka... Eller?