Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#768507
Min bil bär sig så underlig åt....
När jag kommer ut och ska starta händer tre olika saker, antingen:
1) Den startar bums utan bekymmer. (Oftast om jag nyligen kört med den.
2) Den startar inte alls. Lamporna lyser dock, radion funkar ej. och motorn går inte runt alls. Om jag nu rullar igång den eller använder startkablar så startar den utan problem. Stannar jag motorn och försöker igen, så startar den snällt och fint utan rull eller startkablar. (Om jag försöker metod tre, nedan, så fungerar det inte...)
3)Den startar inte alls. Lamporna lyser, radion funkar ej. Men om jag nu låter nyckeln sitta med tändningen på, så efter en stund en till ngr minuter, så startar radion, väntar jag ytterligaren ngn eller ngr minuter och prövar så går motorn igång, nålen på motorvarvsräknaren(eller vad det heter) går upp till tvåan , sjunker sedan och motorn lägger av. Väntar en stund till med tändningen på och då startar motorn.

Metod tre tycks fungera om jag kört mycket med bilen och den inte får stå för länge. Står den flera dagar då startar den inte alls.
Jag har låtit byta tändstiften och rengjort polerna och fyllt på i battericellerna. Batteriet är max två år gammalt och köpt på ok.
Fören tid sedan så laddades batteriet upp helt och då fungerade bilen först oklanderligt, sedan kunde jag använda metod tre i flera dagar men tillslut så blev det svårare och svårare att starta enligt metod tre (eller ett...)

Jag vet inte om det har med saken att göra, men i höstas och vintras så kom jag ut ngr gånger efter helgen o skulle åka till jobbet och bilen var död. Jag vet att ngn av gångerna har barnen haft lampan tänd eller jag haft bagageluckan på glänt (stänger slarvigt) och resten av gångerna har jag dragit slutsatsen att det har varit ngn lampa. ( har en klåfingrig unge...) Nu vet jag inte om den slutsatsen var korrekt....

Kamremmen byttes på verkstad förra sommaren.

Sist jag fick hjälp med startkablar så tändes en lampa som ser ut som ett Y. I boken står att det ska vara ett elfel eller ngt med utlsäppen att göra. Det låter från mitt avgasrör och misstanke finns om att de kanske är dåliga. Har detta med startkrånglet att göra? eller tändes lampan pga av avgassystemet? Är det två olika fel? Kan mannen som hjälpte mig gjort ngt fel? Han sa först att han inte var säker på hur man gör. Jag sa att jag gärna frågade ngn annan som kunde, men karlar är nu ändå chevreleska och kan ju inte låta bli att hjälpa en dam i nöd, :wink: så han skulle absolut hjälpa till. Han var nära att sätta röda kabeln på minus men jag lyckades hejda honom. I övrigt såg det ut som om han gjorde rätt. Men jag är inte själv säker, alla män gör ju olika när man får hjä'lp.... :)

Har haft tanken att ngt stjäl ström ( tex mina dåliga fönsterhissar...) men då borde man inte kunna avenda metod tre.? Det är precis som om man laddar upp batteriet lite när man sätter på tändningen. Konstigt.

Några ideer vad det kan vara?

Har uteslutit dåligt batteri eftersom det bara är två år gammalt. Men kan det ha blivit dåligt i höstas när jag glömde stänga bagagelucka o lampor? Men då borde inte metod tre funka... Eller?
#768548
Min hjälpreda är bortrest så jag får sköta saker o ting själv.
Tog in batteriet för laddning, När jag ska sätta in batteriet så upptäcker jag att det inte går att det inte går att skruva fast minuspolen ordentligt. Tänkte inte på det när jag tog bort batteriet, men så här efteråt, så lossnade den mkt lätt...Trots att jag skruvat åt muttern så mkt det går, så går det att rubba på kabelskon. Kan det vara det som är flelet?
Kan ju vara klokt att börja med att åtgärda. Men hur gör man för att byta sånt? Finns det mindre att köpa?
av rid54
#768560
Batteripolen är helt klart en misstänkt komponent. Förr fanns typ en sort och dem kunde man köpa på närmsta OK-mack... nu är det säkert verkstadsjobb att byta. En (fungerande) nödlösning är att öppna polskon så att man kan lägga in någon plåtremsa eller liknande (koppar eller annan metall), så polskon greppar bättre. Då bör eventuella kontaktproblem försvinna och man kan felsöka ev andra problem innan man byter permanent. "Y"-lampan är nog "Lambdalampan" som visar att nåt med motorstyrningen inte är OK. Avgasläckage kan vara en sådan icke-OK sak.
#768564
Du menar alltså dom som ser ut så här, här inringade med rött? Är det en sådan som inte går att dra åt? (Bilden har jag lånat av Biltema)
Bild
Om den polskon är trasig så är det enklast att byta kabeln eller flätan om det är en sådan. Den är ju förhållandevis kort, så det är inget större problem.
Det kan mycket väl vara felet till alltihop. Har man dålig jord så blir det och en dålig strömkrets. Den lampan som du uppfattade som ett Y är Lambdalampan. Ett uppochnervänt Y, den grekiska bokstaven Lambda. Den tänds när något med avgasrening eller annat i motorn är i olag. Men det kan mycket väl bli om du har en dålig jord till hela systemet. Då är det mycket som inte får den strömförsörjning som det skall ha.

Du säger att batteriet är "bara två år". Tyvärr är det så att även ett nytt batteri kan "dö" om det inte får den laddningen som det kräver. Man kör startmotor, lampor, fläktar och pumpar etc. etc. Då måste batteriet få tillbaka den strömmen som har gått åt. Normalt sker det genom laddning från generatorn. Batteriet skall i princip alltid ligga på topp. Ett oladdat batteri förstörs ganska fort. Men prova med att ladda upp det redan nu. Går det fort att ladda och mätaren på batteriladdaren går ner mot Noll Ampere (ända ner går det aldrig men nära om batteriet är bra) så behöver du förmodligen inget nytt batteri ännu. Är jordflätan/jordkabeln dålig så byt ut den, som jag sa tidigare. Sedan kan du göra om dina prov på samma sätt som du har beskrivit här. Kvarstår felen så hör du av dig igen, gäller speciellt Lambdalampan.

Barn i bilar är ett speciellt kapitel. Du får försöka "exercera" med barnen när ni använder och lämnar bilen. "Är det och detta och det andra och det tredje avstängt och tillbakalagt på sin plats som det skall vara? Är dörrar och luckor stängda? Är lampor släckta?" Barn är läraktiga och lätta att påverka med minnesramsor och lekar m.m. (Tänk om vi äldre hade lika lätt för att lära och minnas :roll: )
Din bil (S70 som inte fanns 1991. Du har förmodligen en 850 om årgången stämmer, eller en S70 om det i stället är en 2001?) representerar nog ett för stort värde för att försummas i skötsel så att den faller ifrån i förtid.
#768633
TAck för all hjälp. Det är det som är inringat som inte sluter an. Ska börja i den ändan och låta byta ut den. Verkar ju inte så svårt så det fixar nog min hjälpreda när han kommer hem. Tackar hjärtligast för hjälpen. Alla här är så hjälpsamma och jag har fått mycket hjälp här! :D
#768760
Kan bara instämma med Rådlös. En bra kontakt med batteriet är ett måste, har man inte det kan man i stortsett få vilket fel som helst.
Det gäller inte bara just kabelskon på batteriet, utan även andra änden av kabeln som sitter fast i karossen, samt alla andra miljoner jordkablar som finns i bilen.

Likaså stämmer det med batteriet, "bara 2 år" finns tyvärr inte, det beror helt på hur det sköts. Du kan ha sönder ett batteri på en vecka om det är så. Själv har jag alltid bilen på ladd när jag vet att jag inte ska ha den på några dagar, dels för att förhindra ev. urladdning, men främst för att batteriet ska må så bra som möjligt.

Nu har ju inte alla möjligheten att sätta bilen på ladd på sin parkering/garage, och kånka upp batteriet till lägenheten blir nog rätt tröttsamt i längden. Men beroende på hur mycket bilen används (jag misstänker att den används rätt flitigt, eftersom du nämnde barn) så kanske ta in batteriet en gång i månaden och ladda det över natten vore en ide.

Detta är kanske lite i överkant (okej då.. mycket..), men batteriet gråter inte iaf :wink:

Nej som sagt, ladda upp batteriet och fixa den dåliga kontakten, och rapportera tillbaka :)

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]