PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av olsemil
Har en gammal Volvo duett med B20 men tändningen har börjat krångla låter precis som ett varvstopp.
Har byt brytarspetsen och kablar och försökt ställa in den så gott det går men ändå. vad ska måttet mella spetsarna vara?
av volvo142traktor
har du problemet hela tiden? vid ett visst varvtal? när det är fuktigt eller regnar? jag skulle börja min "analys" så här: först ta reda på när problemet uppstår och sen kolla alla "tändkomponenter" var för sig för att utesluta vad som är problemet. börja i en ända och gå från början till slut. börja antingen från tändspolen och ända till stiften och gör en inspektion (eller tärt om) jag böt allt i tändsystemet på min b20 innan jag kom på att kolla fördelaren som visade sig ha en helt trasig centrifugalregulator, så glöm inte att kolla din fördelares skick också! :)
av olsemil
tror jag måste ställa in brytarspetsarna bättre. Kondesatorn sat väldigt lös nu går den lite bättre men de är precis som det kommer ett varvstopp på höga varv :x men ska byta motor till en finare B20 hade jag tänk så får se om jag gör mer med denna :)
av Rådlös
Det här är det ultimata för din bil: http://www.123ignition.se/produkter.php Skrolla neråt. Det finns en modell för dig. Du får alltså en helt ny elektronisk och underhållsfri brytarlös fördelare som förmodligen kommer att överleva bilen själv.
Det finns billigare alternativ, men om du har som Volvo142traktor skrev, en slutkörd fördelare, så hjälper det knappast med något annat elektroniskt system. Det är mer än centrifugalplattan som slits mekaniskt med åren.
av AmazonSleper
Har aldrig haft nå bekymmer med original systemet på en B20 allrahelst inte på en original motor sjusterar man bara brytaren/filar dom vår å höst behöver man alldrig bry sig i de mera.

Tror 145an min gick i 3000mil innan jag kom på jag kanske skulle se över tändsystemet å stiften osv.

Nej gör som sonika så att köp allt nytt brytare, lock, rotor, å konding å känner du dig tveksam på kablarna byt dom med då vet du de är i bra skick. Är en så liten peng i sammanhanget bilar så är värt de för å slippa jäklas.

Sen har jag råkat ut för smuts i fördelaren då hoppar gnistan omkring som en dampad kanin på speed, blåsrent med tryckluft å gick som nytt.

Kan även vara en bränd brytare fel på tändspolen fel typ av spole som dödar brytaren?

Men ett original system i bra skick är svårt å överträffa i form av alltid ta sig från a-b brukar byta allt i fördelaren (konding/brytare/lock å rotor) stoppa dom delarna i bagaget å en mejsel å ett blad mått blir man allrig stående :wink:

Men vad gör man om en fantastisk 123a korkar ihop efter vägen?
av rid54
olsemil skrev:tror jag måste ställa in brytarspetsarna bättre. Kondesatorn sat väldigt lös nu går den lite bättre men de är precis som det kommer ett varvstopp på höga varv :x men ska byta motor till en finare B20 hade jag tänk så får se om jag gör mer med denna :)
Beror ju lite på vad som menas med "höga varv". B20 är inte från början en högvarvsmotor... Troligen är det brytarspetsarna som har för liten slutningsvinkel (justera avståndet!) eller en dålig konding (byt!) eller så är tändspolen inte helt OK (byt...). Kan även vara för stort elektrodavstånd (kolla!) på stiften. Även tändläget kan inverka (kolla med stroboskop).
av Rådlös
AmazonSleper:
Har du hört talas om att en elektronisk fördelare har korkat ihop?
En elektronisk fördelare har överträffat en stenåldersteknikbrytarfördelare flera gånger om innan den ens har blivit monterad. Den ger en starkare gnista med längre brinntid som i sin tur garanterar att fler bensindroppar tar eld och säkrar starter under svåra förhållanden. Rent mekaniskt finns det inget slitage mer än i fördelaraxeln och den snurrar utan något mekaniskt motstånd från brytarspetsar. Och ställer man in en elektronisk fördelare rätt från början behöver man aldrig röra något mer i det avseendet. Därför kommer den att hålla mycket längre än dom gamla brytarfördelarna.
Titta på den här filmen:

Kolla speciellt tändstiftet. Det kommer inte en gnista utan en hel skur av gnistor. En urladdning från en kondensator ger en urladdning, PANG! Sedan är det slut.
Sedan kan du ju fundera över varför alla bilar har elektronisk tändning i dag.
Användarvisningsbild
av Kloge
Bara att hålla med Rådlös.Har monterat en 123 på min traktor,Krabat,med B16 och den går som aldrig förr

Finns en video med 123

Hej Har du löst problemet? Mvh Peter

Kör på bara,ingen som helst betydelse o[…]

XC70 2016

Hej Du kan använda Vdash med din dice har haf[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]