Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jens
Tjena!

Jag äger nu en 745 -90 men går i funderingar på att uppgradera till v70 -97 - 99. Jag skulle vara tacksam för tips om vad jag bör tänka på vid en eventuell affär. Pris 50 000 till 80 000, minst GLT.

Jag undrar också vad det finns för åsikter om T5. Är det något man ska passa sig för?

/Jens
av Frigge
Det enda man ska passa sig för är Import.

Men värt att kolla är

Servicebok
Oljeläckage ramlagertätning
Bärarmsbussningar bak
Bromsskivor bak
Användarvisningsbild
av Marreboy
Frigge skrev:Det enda man ska passa sig för är Import.

Men värt att kolla är

Servicebok
Bärarmsbussningar bak
Bromsskivor bak
Har en T5 -97 import, är helnöjd! Tror inte att man behöver "passa" sig mer för importbilar än "vanliga", speciellt inte Volvo, dom flesta importbilar som det är strul med är ju ofta Mercedes o Audi vad jag förstår. Kolla bara så att den är välskött, det fina i kråksången är att du säkert kan få en import ca 20 000:- billigare pga rädslan som finns. Ps, Frigge, kom gärna med motargument om varför man ska passa sig för import....
av lucas99
Några nackdelar med importer:
Mindre motor o ibland mindre utr
Osäkert miltal
Sämre rostskydd (visar sig efter 3-4 år)
Dyrare att försäkra i en del bolag
Svår att byta in på bilfirma o svårare att sälja även privat

Fördelar:
Inköpspriset!!! ??? men det finns så gott om beg svensksålda bilar
så letar man lite så hittar man oftast nån till vettigt pris så varför
köpa en äldre importbil!!!
Det lönar sig givetsvis mest på nästan nya bilar o div dyra lyxbilar
av Jens
Man får känslan av att en importerad v70 som har gått 10 000 - 15 000 mil och som kostar 70 000 är något tillbakaskruvad. Ok, det behöver ju inte betyda att bilen är dålig för det men hur mycket kan man räkna med att bilen verkligen har rullat. Alltså hur mycket brukar man skruva tillbaka importerade bilar innan man säljer dem? Viken typ av utrustning kan det vara som saknas på en importerad bil?

Är det mycket dyrare att äga en T5 än en vanlig glt? Tänker då på försäkringar och reservdelar.

Jag vet inte varför jag har blivigt så sugen på just en T5, jag har aldrig kört någon.
Användarvisningsbild
av Marreboy
Jens skrev:Man får känslan av att en importerad v70 som har gått 10 000 - 15 000 mil och som kostar 70 000 är något tillbakaskruvad. Ok, det behöver ju inte betyda att bilen är dålig för det men hur mycket kan man räkna med att bilen verkligen har rullat. Alltså hur mycket brukar man skruva tillbaka importerade bilar innan man säljer dem? Viken typ av utrustning kan det vara som saknas på en importerad bil?

Är det mycket dyrare att äga en T5 än en vanlig glt? Tänker då på försäkringar och reservdelar.

Jag vet inte varför jag har blivigt så sugen på just en T5, jag har aldrig kört någon.
Vad det gäller utrustning så vet jag inte vad som skulle saknas, nu är det ju ingen V70 jag har utan en 850 T5, men det var hela paketet, larm, elspeglar, tracks, elsäten,skinnklädsel, sidoairbags, förar och passagerar airbag, stora färddatorn, stora ECC´n etc etc. Vad det gäller försäkringen så föreslår jag Volvia, dom gör nämligen ingen skillnad på om det är import eller ej, till skillnad från andra. Reservdelar är det inga problem med, det är ju faktiskt samma bil som säljs i Sverige. Absolut ska man vara lite vaksam på importbilar, men jag är övertygad om att det säljs lika många "tillbakaskruvade" bilar som är "made in sweden". Att få detta fixat är ingen svår sak, så att anta att man är mer oärlig i utlandet tycker jag verkar vara väldigt konstigt. Tror det grundar sig på en period för ett par år sedan när det fick väldigt mycket plats i media, det här med mätarinställningarna på importerade bilar, insider gjorde ett ganska stort reportage om detta och det visade sig iaf att det var lika vanligt om inte vanligare att det fuskades bland svenska bilar.

Och slutligen......T5:orna är sanslöst roliga att köra 8)
av Frigge
Marreboy skrev:

Men värt att kolla är

Servicebok
Bärarmsbussningar bak
Bromsskivor bak
Har en T5 -97 import, är helnöjd! Tror inte att man behöver "passa" sig mer för importbilar än "vanliga", speciellt inte Volvo, dom flesta importbilar som det är strul med är ju ofta Mercedes o Audi vad jag förstår. Kolla bara så att den är välskött, det fina i kråksången är att du säkert kan få en import ca 20 000:- billigare pga rädslan som finns. Ps, Frigge, kom gärna med motargument om varför man ska passa sig för import....

Jag tror jag sett och kollat fler Import bilar än vad du har gjort.
Det är mer en regel än ett undantag att dom är manipulerade vad gäller båda mätarställning och gamla krockskador.
Tittade nyligen på en V40 som dom pga av krockskador hade kopplat ur air-baglampan på för att slippa laga srs:en. Kostnad för köparen ca 10-12 000 kr, dessutom var mätarställningen nerskruvad 12 000 mil. Inte vidare kul om jag säger så.
Användarvisningsbild
av #27
Det är inte bara Mercedes Och Audi som strular.
Är det stora fel på en Volvo så är det oftast importerade bilar.
Vad beror det på...? ?:-/
Användarvisningsbild
av Marreboy
Frigge skrev:
Marreboy skrev:

Men värt att kolla är

Servicebok
Bärarmsbussningar bak
Bromsskivor bak

Jag tror jag sett och kollat fler Import bilar än vad du har gjort.
Det är mer en regel än ett undantag att dom är manipulerade vad gäller båda mätarställning och gamla krockskador.
Tittade nyligen på en V40 som dom pga av krockskador hade kopplat ur air-baglampan på för att slippa laga srs:en. Kostnad för köparen ca 10-12 000 kr, dessutom var mätarställningen nerskruvad 12 000 mil. Inte vidare kul om jag säger så.
Har inte en blekaste aning om du har sett fler importbilar än vad jag har.

Det är ju tråkigt om det är någon som drabbas av ohederliga handlare eller privatpersoner, men att det skulle vara mer regel än undantag tycker jag bara är rapparkalja, vad grundar du det på - förutom din egen erfarenhet? Sen beror det väl väldigt mycket på vilket land bilen kommer från? eller hur? men det är klart, det kan ju också vara så att jag har haft tur.............Hursom, jag menar bara att man kanske ska gräva lite djupare innan man skippar en bil bara för att någon skriker -Impoooort!!

God Jul Frigge, bli nu inte "sur" bara för att jag tjafsar emot :D
av devildenied
jag är inne på min tredje import bil nu har haft 960, bmw 530 och nu v70
och jag har inte haft nått problem alls med någon av dessa.

däremot så har det varit lite svårare att försäkra även på volvo(endast ett par dagar sen)

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]