Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Denna tråd gäller Volvo 850 utrustning. Jag skulle vilja fråga er vad ni har för utrustning på era 850's. Turbo och drivlina räknas in också.
Tänkbara standardutrustning så som yttertemperaturmätare och servo behöver vi inte räkna in för det är något som Volvo har haft sedan 80-talet som standard. Men utrustning som är standard men nykommen som ändå räknas som lyx på den tiden är OK att räkna in.

Jag har en Volvo 854 GLT från 1992 och jag har utrustningen:
* ABS
* automatisk höjdjustering av främre bilbälten
* bältesförsträckare
* Elspegelar höger
* Eluppvärmda elspeglar
* Eluppvärmda helskinsäten
* höjbar förarstol och passagerarstol
* SIPS
* ställbar ratt
* AC
* Elhissar runt om
* Farthållare
* Vippbar passagerarstol
* Larm
* Taklyse bak på båda sidorna
* Mitten nackstöd bak.
* Brandsläckare passagerarstol
* Aluminiumfälgar

Det jag önskar är:
* Fjärrlås
* Färddator
* ECC
* Motorvärmare
* Kupévärmare

Jag har också några frågor i tråden. På min så har jag SIPS. Men vad är det egentligen? Jag har hört att det är typ av aribag fast i...säterna?
Den andra frågan är att det står "Volvo larm" på min förardörr på rutan. Betyder det att jag har larm då eller är det bara en sak för att hålla tjuvar borta? Jag har inte heller någon dosa som kan stänga av larmet eller någon röd lysande diod som sitter på A-stolpen.
AnkaN7893 skrev:Sips ( Side Impact Protection System ) Sidokrockkudde sitter i stolen och utlöser vid en påkörning/krock från sidan :)
Alltså airbag på sidorna.

Men 1995 blev det standard på Volvo 850 och 1992 så var det standardutrustning.
Något stämmer inte här känner jag.

Källa: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... _92-97.pdf
eccy243 skrev:SIPS var från början bara ett balksystem i bilen som fördelade om krafterna vid en sidokrock. Detta kompletterades med SIPS-BAG 1995

Precis så är det. Min gamla 945a -92 hade också SIPS, men den hade bara förstärkta dörrar och lite sånt, ingen kudde.
Någonstans runt -95 kom stolarna med kudde samt mekanisk utlösare, 99 blev kudden elektroniskt styrd.

Min 855 har f.ö. turbo, automat, ecc, träpaneler, färddator samt kass topplockspackning. :P
Jag eftermonterade farthållare, komplett Volvo guard II med fjärrlås, färddator och original stora högtalare i hatthyllan och i bakdörrarna.
Ecc och halvskinn hade ja i min 854 Turbo 1995. Hade varit najs med elstolar men det dög som första bil år 2004-2005.

Fick ett Autotech steg 3 chip monterat av en mycket kunnig person på detta forum.
XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]