Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BogdanBamseGrill
Resan var på 4mil och jag höll 90kmh med farthållaren under hela resan.

195or dubbfria vinterdäck och ACn avstängd...trodde inte en så stor bil kunde dra så lite.

Bra jobbat Volvo!
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är vad en Mazda 6 drar i blandad körning. Bra jobbat Mazda, som dessutom har bilvärldens högsta kompression på bensinmotorerna.
I vart fall när det gäller massproducerade konsumentbilar. Bra jobbat igen Mazda.
Skrev jag förresten att Mazdas dieselmotorer dessutom har bilvärldens lägsta kompression. 1:14 är det som gäller, bensinare som diesel.
Med risk för att vara tjatig. Bra jobbat ytterligare en gång Mazda :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Hur mycket diffar färddatorn när du tankar? Det är svårt att dra slutsatser på så korta resor.. :)

Jag har haft många resor (även längre 15-20 mil) med ner till 4,7l/100km på färddatorn, och totalt 5,2l/100km som bäst på färddatorn vid tankning, som då ändå blev 5,7l/100km.
Det är bra.. men ändå en skillnad på 10% från färddatorn.. och nästan 30% från deklarerad förbrukning.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag har märkt att det är värdelöst att kolla hur mycket man tankar och sedan räkna ut med trippmätaren hur mycket bilen dragit per mil
om man inte tankar på samma pump varje gång.
Tankar man på olika pumpar så lutar marken åt olika håll och det skljer rätt mycket hur man får i innan det är fullt.
Största diffen jag har mätt upp är 5 liter mellan olika pumpar.
Användarvisningsbild
av joel80
Magnus308 skrev:Jag har märkt att det är värdelöst att kolla hur mycket man tankar och sedan räkna ut med trippmätaren hur mycket bilen dragit per mil
om man inte tankar på samma pump varje gång.
Tankar man på olika pumpar så lutar marken åt olika håll och det skljer rätt mycket hur man får i innan det är fullt.
Största diffen jag har mätt upp är 5 liter mellan olika pumpar.
Fast om man som mig för statistik (t.ex via Fuelly) och får ut ett totalt resultat så blir ju det inte så förvanskat för en enstaka pump. Däremot kan de enskilda tankningarna vara lite missvisande då.. men det jämnar ju ut sig i längden.
av erniefågelholk
vem bryr sig
använd högertrampan
(eller är ni snälla naiva Tingvalls pojkar)
sluta surfa och kör bil
v70 D3 my 11
fullutr. 8.0 lit/100 vol:-)
av tomsa
dieselmagnus skrev:Antar att S80:n var fulllastad och med T6-motorn?
:-)-)
Troligen :D

Eller snarare, varinte så snåla: k&oum[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]