- sön 09 jun 2013, 19:01
Vad kostar en Bonneville i det skick du vill återställa den till? Kan du laga denna till en lägre kostnad om du antar att då får totalrenovera lådan och att rosten är värre än du trott?
vetten skrev:Att köpa en jänkare med lite fel på för 1200:- borde väl inte bli en förlustaffär dom pengarna får man lätt igen på att sälja den i delar om det skulle visa sej vara ett vrak. Jänkebilar är ju väldigt övervärderade nuför tidenJänkebil och jänkebil. Denna har väl inte speciellt mycket gemensamt med de där gamla klassiska jänkebilarna jag tänker på när jag hör uttrycket. Fast de som är entusiastiska över gamla jänkebilar kanske anser att precis vilken skit som helst är bra bara för att det är tillverkat i USA? 80- och 90-talet känns ju som de årtionden då jänkebilar var sämre och plastigare än vanligt. Fabriksnya bilar kändes äckliga och osade billigt redan i bilhallen. Jag funderade själv på att köpa en sådan här Bonneville i början på 90-talet men en 15 år gammal Ford Escrot kändes genuint fräsch vid en jämförelse. Saab-handlaren hemma hade ett gäng nya amerikanska bilar i hallen på den tiden. Eller nya och nya, de var ett par år gamla men ingen hade köpt skiten så de försökte rea ut dem. Min plastjulgran känns mer äkta än en amerikansk bil från sent 80-tal. Jag får medge att denna modell ser frän ut, inte minst instrumenteringen som mest liknar en flygplats i mörker. Amerikanska bilar verkar ha extremt bort bäst-före-datum och på en bil från 1988 gick nog datumet ut redan våren 1990. Att den över huvud taget fortfarande finns kvar är unikt och lite pittoreskt, så den kanske är värd att bevara?Men jag tycker att 1200:- låter lite väl billigt, du glömde inte en nolla väl?
Är bilen registreringsbesiktad i sverige? Om inte kan det bli en dyr affär, sen bör man ju vara lite erfaren på att meka när man ger sej på att köpa en gammal jänk jag har sett flera exempel på optimister som bara köpt en bil och sen inte ens haft verktyg och kunskap att sköta det vanliga underhållet, dom har bara kört och sen har det ju gått som det gjort ?:-/
När man köper bil ska man aldrig ha för brått utan kolla ordentligt det finns ju massor av bilar att välja på.
Vad kostar en Bonneville i det skick du vill återställa den till? Kan du laga denna till en lägre kostnad om du antar att då får totalrenovera lådan och att rosten är värre än du trott?
"I didn't hear the question but the answer is aliens"