Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
vetten skrev:Att köpa en jänkare med lite fel på för 1200:- borde väl inte bli en förlustaffär dom pengarna får man lätt igen på att sälja den i delar om det skulle visa sej vara ett vrak. Jänkebilar är ju väldigt övervärderade nuför tiden :wink: Men jag tycker att 1200:- låter lite väl billigt, du glömde inte en nolla väl?
Är bilen registreringsbesiktad i sverige? Om inte kan det bli en dyr affär, sen bör man ju vara lite erfaren på att meka när man ger sej på att köpa en gammal jänk jag har sett flera exempel på optimister som bara köpt en bil och sen inte ens haft verktyg och kunskap att sköta det vanliga underhållet, dom har bara kört och sen har det ju gått som det gjort ?:-/
När man köper bil ska man aldrig ha för brått utan kolla ordentligt det finns ju massor av bilar att välja på.
Jänkebil och jänkebil. Denna har väl inte speciellt mycket gemensamt med de där gamla klassiska jänkebilarna jag tänker på när jag hör uttrycket. Fast de som är entusiastiska över gamla jänkebilar kanske anser att precis vilken skit som helst är bra bara för att det är tillverkat i USA? 80- och 90-talet känns ju som de årtionden då jänkebilar var sämre och plastigare än vanligt. Fabriksnya bilar kändes äckliga och osade billigt redan i bilhallen. Jag funderade själv på att köpa en sådan här Bonneville i början på 90-talet men en 15 år gammal Ford Escrot kändes genuint fräsch vid en jämförelse. Saab-handlaren hemma hade ett gäng nya amerikanska bilar i hallen på den tiden. Eller nya och nya, de var ett par år gamla men ingen hade köpt skiten så de försökte rea ut dem. Min plastjulgran känns mer äkta än en amerikansk bil från sent 80-tal. Jag får medge att denna modell ser frän ut, inte minst instrumenteringen som mest liknar en flygplats i mörker. Amerikanska bilar verkar ha extremt bort bäst-före-datum och på en bil från 1988 gick nog datumet ut redan våren 1990. Att den över huvud taget fortfarande finns kvar är unikt och lite pittoreskt, så den kanske är värd att bevara?

Vad kostar en Bonneville i det skick du vill återställa den till? Kan du laga denna till en lägre kostnad om du antar att då får totalrenovera lådan och att rosten är värre än du trott?
av Rådlös
Ett fel på en automatväxellåda, 4-växlad THM440T4 automatisk, är inget som en 18-åring med färskt körkort skall ge sig på. Inte ens majoriteten av äldre och händiga bilägare med flerdecenniumgamla körkort och erfarenheter pillar ostraffat i sådana växellådor. Det är ett jobb för dom yttersta experterna inom området. Inte ens dom gamla BW35 eller 55 är något för en ung självsäker och glad amatör.
Du kan ju bara för skoj skull göra en sökning på Tradera eller Blocket på växellådan. Om du hittar någon, så notera priset. Hittar du ingen, så sök på den internationella motsvarigheten E-bay. Notera även detta priset. Då kanske du förstår varför bilen är så billig. Lägg sedan till rostlagning och lite annat. Du kan helt säkert köpa en körklar och besiktigad bil för hälften av dom pengarna.
av Rådlös
Eftersom du är ung och än så länge utan körkort så kan du få lite "hemläxor" att fundera över.
När du ser en japansk bil i den dagliga Svenska trafiken, vilken årsmodell är det då på den och när såg du en riktigt gammal japansk bil? Ställ samma fråga om en Volvo som du ser i trafiken. Hur gammal, vilken årsmodell är det på den? Och för all del, på alla andra Volvosar också.

Denna företeelsen gäller för övrigt inte bara japanska bilar utan dom flesta bilmärken förutom Volvo.

Du pratade här om en Pontiac -88 och tidigare en Volvo -93. Hur många japanska bilar från -88 och -93 ser du dagligen?

Det kanske på något sätt inte bara är en slump att det finns så många Volvo som är gott och väl över 20 år gamla? Dom rullar på som dom alltid har gjort.

Visste du att japanska bilar i japan, som är äldre än 3 år exporteras som väl begagnade till SydostAsien, Filipinerna, Taiwan, Singapore etc. etc?
Nu är detta visserligen en skatteteknisk fråga, men en japan kan aldrig tänka sig att ha en bil som är äldre än 3 år.
av *pettson*
Eftersom lusten endast verkar falla på om bilarna är billiga och defekta så börjar vi diskussionen från andra hållet.

Vi börjar med din mekvana: Hur mycket mekvana har du? Då menar jag inte hur mycket punkteringar och kommunalt stöd du utövat mot vänner som kanske skruvat (tittat på brevid och tillstått med instruktioner). Jag menar hur mycket har DU skruvat, med eller utan anvisningar? Vi pratar om att skruva med just motorer, växellådor, allmänt mekanik.

Nästa fråga: Hur mycket plats har du att skruva i form av just garage eller annan lämplig lokal?

Nästa fråga: Hur mycket verktyg har du? Det krävs mera än den vanliga uppsättningen nycklar och en hylsnyckelsats för att skruva lite djupare, därav frågan.

Sista frågan: Hur mycket pengar är du villig att lägga för manualer och diagnostik? Det är nämligen så att alla manualer finns inte gratis att få eller att fixa via ärlig eller oärlig nedladdning. En del manualer kostar rejält med pengar. Likaså finns det reparationer som kräver att man efter det mekaniska återställer diagnostiken. Vilket i sej kräver utrustning, ibland program och utrustning.

Ovanstående bestämmer hur stora defekter du kan ta hand om. Dvs det bestämmer vilka bilar, i vilket skick du kan få ordning på. Därmed bestämmer det inköpet, förutsatt att du vill ha ordning på det som införskaffas.
av llesrof
Rådlös skrev:
Visste du att japanska bilar i japan, som är äldre än 3 år exporteras som väl begagnade till SydostAsien, Filipinerna, Taiwan, Singapore etc. etc?
Nu är detta visserligen en skatteteknisk fråga, men en japan kan aldrig tänka sig att ha en bil som är äldre än 3 år.
Jag har hört att japanska bilar är gjorda för att hålla i 10000 mil, sedan rasar allt på dem. Jag har också hört att bilar äldre än tre år knappast klarar den japanska bilprovningen som är stenhård. Jag har även hört att det finns mycket en japan alsrig skulle kunna tänka sig, till exempel ha mer än en veckas semester.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag tycker du borde lugna ner dig lite, sätta dig ner med ev. dina föräldrar och ta en rejäl diskution med dom vad du har för tankar, vad dom anser, och vad dom är villiga att betala/försäkra. För jag antar att du inte har något fast välbetalt jobb så du har råd att betala allt själv, som dom allra flesta ungdomar.

Sen var det det här med skruvandet... Det är mer jobb än vad man kan föreställa sig, och framförallt är det betydligt dyrare än vad kan ana.

Mitt tips är att köpa en fungerande besiktad bil, och sen laga det som går sönder allt eftersom - för saker kommer gå sönder, det gör dom alltid på begagnade bilar (och konstigt nog brukar saker och ting ofta gå sönder lite fortare ju yngre föraren är :wink: ).
av volvoballen
*pettson* skrev:Eftersom lusten endast verkar falla på om bilarna är billiga och defekta så börjar vi diskussionen från andra hållet.

Vi börjar med din mekvana: Hur mycket mekvana har du? Då menar jag inte hur mycket punkteringar och kommunalt stöd du utövat mot vänner som kanske skruvat (tittat på brevid och tillstått med instruktioner). Jag menar hur mycket har DU skruvat, med eller utan anvisningar? Vi pratar om att skruva med just motorer, växellådor, allmänt mekanik.

Nästa fråga: Hur mycket plats har du att skruva i form av just garage eller annan lämplig lokal?

Nästa fråga: Hur mycket verktyg har du? Det krävs mera än den vanliga uppsättningen nycklar och en hylsnyckelsats för att skruva lite djupare, därav frågan.

Sista frågan: Hur mycket pengar är du villig att lägga för manualer och diagnostik? Det är nämligen så att alla manualer finns inte gratis att få eller att fixa via ärlig eller oärlig nedladdning. En del manualer kostar rejält med pengar. Likaså finns det reparationer som kräver att man efter det mekaniska återställer diagnostiken. Vilket i sej kräver utrustning, ibland program och utrustning.

Ovanstående bestämmer hur stora defekter du kan ta hand om. Dvs det bestämmer vilka bilar, i vilket skick du kan få ordning på. Därmed bestämmer det inköpet, förutsatt att du vill ha ordning på det som införskaffas.
har garage med special verktyg, har bra mekvana samt med pappa
Användarvisningsbild
av vetten
Tänkte inte på att Pontiac Bonneville från -88 är en framhjulsdriven bil med V6-motor, tänkte på äldre jänkejärn ?:-/ Lättare att förstå prisen nu, jag skulle inte köpa allafall.
Sen vad beträffande japanare så har jag bara erfarenhet av min RAV4 och dom erfarenheterna är hittills goda.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]