Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Och så har man då beslutat sig för att ta livet av gasbilarna en gång för alla. V70 Bi-fuel skulle åka på straffskatt, det är en parodi. Det är det mest miljöeffektiva bränslet som finns tillgängligt idag, eftersom elbilarna behöver 20-30 år på sig att mogna och gå ned i pris. Jag hade gärna köpt en gasdriven V70, men den kostar nästan en halv miljon, får ingen miljöbilspremie och nu har den dessutom åkt på straffskatt. Problemet med den biltypen är bland annat att man certifierar bilarna med en annan gasblandning än den som finns i pumpen, varför vet jag inte. Därför ser det ut, på pappret, som en riktig miljöbov. Vilket inte är fallet. Metangasen som man kör på är dessutom sådan att den uppstår naturligt i samhället och släpps ut i alla fall, men enligt en rapport från en bekant till mig så minskar gasens miljöpåverkan något när man kör den genom en förbränningsmotor. En del går ju så att säga åt för att skapa rörelseenergin. På så vis kan man ju se det som att bilen har en negativ klimatpåverkan, alltså att den i praktiken minskar antalet skadliga utsläpp. Dock vill jag gardera mig, då jag inte läst rapporten själv utan litar på en bekants ord i frågan och således kan jag ha fel om han har fel.

Vidare så skall det bli intressant detta. Se vad biltillverkarna kommer göra för att lätta sina fordon så mycket som det går. Ett stalltips är att vissa mindre nogaräknade kommer ta bort den tunga säkerhetsutrustningen. En bil utan airbags, whiplashskydd och annat är ju betydligt lättare.

Enligt listan skulle jag få en S80 D2 som jag kikat på för 6 000 mindre, men en D3 strax över 7 000. Hur fan har man räknat? Och vad skulle en V40CC D2 hamna på för stödnivå? Den är ju lättare och släpper ut mindre.
Nexus skrev: Joel du skrev att du har trädgårdsmaskiner i garaget? Går de på förnybar energi? En hederlig gammal handjagare till gräsmattan duger gott och miljövänlig 8)
Vad jag menar är att folk stirrar sig blinda på just bilen ska vara miljövänlig sen åker de hem drar igång en gammal gräsklippare,jordfräs mm helt utan avgasrening. Ska man vara miljövänlig borde det ju gälla dra alla strån till stacken...
Jag har inte handjagare då det är lite för stort.. :) Men jag köper alkylatbensin till "maskinparken" för att om möjligt släppa ut lite mindre skit.

Kollade faktiskt på elvariant av en åkgräsklippare när jag köpte, men hade inte råd med det då priset var 4ggr högre.

Tycker ändå det är rätt fånigt av er att jämföra och säga att om man inte kan vara snål på det ena stället är det skit samma på det andra. Om jag klipper gräsmattan en gång i veckan under kanske 20 veckor drar det som mest kanske 50 liter bensin. (jag tankar max 5 liter varannan gång)
Det är en knapp biltank bensin under hela året.. Byter folk till bilar som är snålare sparar man in den förbrukningen på ett par tre tankar.

Det är skitsvårt att vara miljövänlig på alla plan.. dels för att det inte finns så bra alternativ, dels för att man är för bekväm. Jag tar bilen då jag ibland kanske kunde tagit cykel eller Vespan...
Men, jag försöker i allafall och jag försöker vara medveten. Kan jag välja på två likvärdiga produkter försöker jag välja den miljövänligaste.. Så här i efterhand borde jag kanske stirrat mindre på förbrukningssiffror och kollat mer åt etanol-bilarna också. :)

Av vad jag förstår får fortfarande gasbilen visst stöd.. men det blir mindre. Stödet på etanol och gas på 10 000kr blir ju kvar.
Men sjukt att skatten ska höjas massor på sånna bilar och minska mer på dieselbilar.. håller med om att det känns fel.
Sharkbait skrev:Så dagens sätt att framställa el är så miljövänlig ?!?!
Ja och nej, men det går åt väldigt lite energi/personkilometer med tåg där ligger vinsten. Att sedan inte tågen går när det är snö, löv på spåret och solkurvor på sommaren så blir väl tåget inte realistiskt i verkligheten men miljövänligt ?:-/
Mwi skrev:
Sharkbait skrev:Så dagens sätt att framställa el är så miljövänlig ?!?!
Ja och nej, men det går åt väldigt lite energi/personkilometer med tåg där ligger vinsten. Att sedan inte tågen går när det är snö, löv på spåret och solkurvor på sommaren så blir väl tåget inte realistiskt i verkligheten men miljövänligt ?:-/
Påminner mig om när jag skulle teckna nytt elavtal för några veckor sedan. "Vill du ha miljöelstillägg?" var frågan. Jag frågade då hur man kunde garantera mig att elen som kom in i just mina eluttag var framställda på annat vis än via kärnkraft eller importerad kolkraft. Vad hände om vindsnurror och vattenkraft inte räckte för behovet hos alla oss som hade miljöel? Stängde man av då? Svaret var att man naturligtvis inte kunde garantera att elen var miljövänlig, el var el och varifrån den kom visste man inte, men man kunde se det som "en fin gest som talar om att du är miljövän". Jag tackade nej till att betala för att vara en hycklare. Det enda det bidrar till är ju elbolagens vinstmarginal. För det kostar inte en krona extra att skriva miljöel på fakturan.

Och där är min poäng med det hela. Det där med miljö är ett värdeladdat ord som täcker in allt möjligt trams. I mångt och mycket är det en fråga om att tjäna så mycket pengar som möjligt genom att inplantera dåligt samvete i människor. Många betalar gladeligen för att kunna sova lite bättre om natten i tron att deras val påverkar miljön mindre. I verkligheten ligger vi i Sverige långt före många andra länder i utsläpp per capita och istället för att spela världssamvete borde vi kanske sluta plåga våra medborgare och istället försöka se till att andra länder också drar sitt strå till stacken. Vi är 9 miljoner i riket, det finns över 6 miljarder människor i världen. Det bor nästan lika många människor i London som i hela Sverige. Bara för att ge perspektiv på hur betydelselöst det är om vi sänker vår förbrukning år efter år och alla andra inte gör det.

Och nej, V70 Bi-fuel får straffskatt på 6 000 kronor enligt tabellen i Dagens Industri.
joel80 skrev:
Nexus skrev: Det är "ni" som ska ha de törstigaste motorerna och som tycker att man måste kunna bränna på när man kör bil som blir drabbade.

Åker min "motorstarka" bil med gott samvete då jag sparar miljön på inte sitta åka utomlands ex antal ggr om året. Folk skaffar miljöbilar och har så gott samvete sen åker på semester och planet spyr ut hur mycket som hellst och sen sitter ni åker runt på 2 takts mopeder utomlands..... Så var det med det miljötänket (S)

Jag är väldigt sparsam med mina utlandsresor.. (förutom de jag ibland åker på i jobbet.)
Men visst, du har rätt i att det ibland är rätt mkt dubbelmoral.. men att säga att "jag flyger inte till Thailand så jag kan spy ut så mycket skit jag vill här hemma" tycker jag inte håller.

Jag menade inget nedlåtande om det kanske uppfattades så.. men vill man ha en motorstark bil "bara för att det är kul" så kan man gott få betala extra för det tycker jag. På samma sätt borde man beskatta flygresor lite mer så det kanske blir mindre attraktivt att åka till andra sidan jorden var och varannat år. Nu har just Thailandsresorna från Sverige minskat markant i år och närmre resmål blivit mer populära... vilket då kanske är bra rent globalt o.s.v.

Många tänker inte längre än plånboken.. så gör man så här styr man folk att bli mer miljövänliga utan att tänka på det. Jag tycker det är bra.. andra tycker inte det. :)
t.ex verkar di.se inte tycka det... :???:
Betalar du extra för din utlandsresa då? 23 år gammal är jag, kommer knappast få råd med en MY13 när 57%!!! av svenska ungdomar har begränsad eller visstids- jobb. Jag lär få ha min -99 ett bra tag till. Utlandsresor lockar inte öht, däremot när jag väl har tillsvidare så ska jag knalla in till banken samma dag, baka ihop ev lån om jag har samt ta ett billån o köpa en manuell fwd saffran o njuta av 25 grader svensk sommar!
Jag betalar inte extra för de resor jag måste göra i jobbet nej.. och privat var det flera år sen jag var på utlandssemester.. då var det till Spanien där en nära släkting gifte sig. Jag tycker inte det är fel att folk åker utomlands ibland, man kan väga in hur långt man måste åka... och som ni säger vara medveten om att det faktiskt släpper ut mycket och vara lite ödmjuk inför det om man klagar på att grannens bil drar decilitern mer än deras "miljöbil".

Men snacket om att "det har ingen betydelse för vi är så några och alla måste ändra sig" är så fel. Hur många av er går och röstar på det parti ni tror på? Varför gör ni det? Med tanke på alla miljoner som röstar i Sverige har väl eran röst ingen betydelse?

Om vissa länder går före och visar att det går att förändra kommer andra att följa efter. På samma sätt som vi i Sverige tjänat mycket pengar på att vi varit tidiga in i IT-åldern med bra utbyggd infrastruktur är jag övertygad om att om vi går i frontledet vad gäller miljöbesparingar kommer vi få tillbaka ekonomiskt om vår fossilfria teknik utvecklas snabbare än i övriga världen.

Att jobbsituationen är skit för unga håller jag med om.. jag hade visstid och projektanställningar i 8 år innan jag gav upp och startade eget.. har lyckats stabilisera sig tillräckligt för att jag ska våga investera och sambon har äntligen fått fast jobb hon också.

SEpaketet: Det står i artikeln att bidraget på 10 000 kr för bl.a bifuel blir kvar, så totalsumman blir ändå 4000kr i "bonus". Men det är såklart en minskning, vilket det inte borde vara.
Det är ju det alla har missat. Vi har redan gått före och nu är det hög tid att andra följer efter. Jag har spått att 2030 kommer privatbilismen vara totalförbjuden enligt lag om vi fortsätter såhär. Om inte annat skulle det finnas vägtullar på varenda liten vägsträcka i hela landet så bilägandet skulle kosta minst 50 000 i månaden, allt för att människor inte skall ha råd. Men i andra länder kostar bensinen i princip gratis och ingen tänker på konsekvenserna. Är det verkligen rimligt att vi i lilla landet Sverige helt dödar landsbygden och rörelsebegränsar individen för att länder, främst i Asien och naturligtvis USA, skall kunna fortsätta leva utan inskränkningar? Jag tycker inte det. FNs globala klimatmål är just globala och nu är det dags att vi låter andra komma närmare oss. Jag säger inte att vi skulle låta andra gå om oss, men andra borde dra sitt strå till stacken också. Annars emigrerar jag.

Avskaffades inte miljöbilspremien på 10 000 för flera år sedan? Naturligtvis borde gasbilarna ingå i "supermiljöbilspremien" och ge 40 000 rabatt på priset, då hade priset på en V70 Bi-fuel faktiskt varit riktigt lockande.

Och skall vi vara lite hårda mot våra politiker så är det såhär: Man kan, och får också enligt lag, efterkonvertera sin bil till gasdrift. Hade vi varit intresserade av att nå några klimatmål hade vi givit ett bidrag på 50 % av kostnaden till den som konverterar sin bil samt sedvanlig skatterabatt på fordonsskatten. Men detta görs inte, varför? Jo, det är mycket enkelt. Bilisterna bidrog 2011 med över 60 miljarder i skatter till staten (bensinskatt, moms, vägtrafikskatt etc.). Här ser man chansen att tjäna ytterligare pengar. Det säljs 300 000 nya bilar i Sverige varje år. Säg att man i genomsnitt skulle få ut 4 000 per bil. Det är 1 200 000 000 kronor extra varje år, rakt in i statskassan.

Hade det handlat om miljö och sunt förnuft, så visst. Men när det handlar om att lura folk på pengar, både från stat, kommun och privat näringsliv, då blir jag irriterad. Man kan ju i alla fall kalla en spade för en spade.
SEpaket skrev:Det är ju det alla har missat. Vi har redan gått före och nu är det hög tid att andra följer efter. Jag har spått att 2030 kommer privatbilismen vara totalförbjuden enligt lag om vi fortsätter såhär.
Det är en myt att Sverige ligger speciellt långt före.. Vi halkar efter mer och mer.. vår nuvarande regering gör inte mycket för att upprätthålla den placering vi en gång hade och vi faller som en sten i rankingen. Det enda som håller uppe oss vad gäller Co2 är vår relativt koldioxidfria elkraft med mycket vatten och kärnkraft. Vi har ju bl.a en av europas äldsta bilparker..
Inom EU15 är det bara Finland, Grekland, Irland, Portugal och Danmark som har en mer åldersstigen bilpark än Sverige. Av de biltillverkande länderna inom EU15 har Sverige den äldsta bilparken. (Från 2010.. tror inte det ändrats så mkt)
http://www.bilsweden.se/publikationer/a ... erige_2010

Privatbilismen kommer aldrig att förbjudas, däremot tror jag att vi inom 2030 har ett förbud mot att sälja bilar som går på fossila bränslen. Kolla Norge! Dom har ett förslag om att införa det redan 2015! Snacka om att vi ligger efter!
http://www.dn.se/motor/norge-vill-forbj ... vna-bilar/
Om inte annat skulle det finnas vägtullar på varenda liten vägsträcka i hela landet så bilägandet skulle kosta minst 50 000 i månaden, allt för att människor inte skall ha råd. Men i andra länder kostar bensinen i princip gratis och ingen tänker på konsekvenserna. Är det verkligen rimligt att vi i lilla landet Sverige helt dödar landsbygden och rörelsebegränsar individen för att länder, främst i Asien och naturligtvis USA, skall kunna fortsätta leva utan inskränkningar? Jag tycker inte det. FNs globala klimatmål är just globala och nu är det dags att vi låter andra komma närmare oss. Jag säger inte att vi skulle låta andra gå om oss, men andra borde dra sitt strå till stacken också. Annars emigrerar jag.
Igen en rejäl missuppfattning. Vi ligger inte speciellt högt i bensinpriser om vi jämför med Europeiska länder:
http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp
De flesta länder i Europa har högre bensinpriser och dieselpriser än vad vi har. Bensinpriserna har enligt många här också en mindre betydelse för den totala kostnaden att äga en bil. Nu när förbrukningarna närmar sig en halvliter på bränslesnåla bilar (ja bor man på landet och behöver rörelsefrihet kanske man får köpa en, snart ännu mer skattesubventionerad, bränslesnål bil.). Om det sen kostar 7,50kr per mil i bränsle kostar själva bilägandet minst det dubbla. Att skälla på bränslepriserna är nog inte hela lösningen..

Själv tycker det är pinsamt att jag trots att jag bara bor 7km utanför stan inte har vettig busstrafik in till stan. Det går 4 bussar på förmiddagen och 4st på eftermiddagen.. Ska man trassla med att åka till dagis och sen till jobb funkar det inte utan bil.
Avskaffades inte iljöbilspremien på 10 000 för flera år sedan? Naturligtvis borde gasbilarna ingå i "supermiljöbilspremien" och ge 40 000 rabatt på priset, då hade priset på en V70 Bi-fuel faktiskt varit riktigt lockande.
Av vad jag förstår finns det kvar på gas och etanolbilar... (?)
Och skall vi vara lite hårda mot våra politiker så är det såhär: Man kan, och får också enligt lag, efterkonvertera sin bil till gasdrift. Hade vi varit intresserade av att nå några klimatmål hade vi givit ett bidrag på 50 % av kostnaden till den som konverterar sin bil samt sedvanlig skatterabatt på fordonsskatten. Men detta görs inte, varför? Jo, det är mycket enkelt. Bilisterna bidrog 2011 med över 60 miljarder i skatter till staten (bensinskatt, moms, vägtrafikskatt etc.). Här ser man chansen att tjäna ytterligare pengar. Det säljs 300 000 nya bilar i Sverige varje år. Säg att man i genomsnitt skulle få ut 4 000 per bil. Det är 1 200 000 000 kronor extra varje år, rakt in i statskassan.
Ett par jobbskatteavdrag mindre och vi har pengar över till både det och en vettig arbetspolitik. :D
Hade det handlat om miljö och sunt förnuft, så visst. Men när det handlar om att lura folk på pengar, både från stat, kommun och privat näringsliv, då blir jag irriterad. Man kan ju i alla fall kalla en spade för en spade.
Håller med till viss del men tycker inte man ska ge upp och bara förutsätta att man blir lurad.
Ja, nu gick uppenbart inte min poäng fram. Jag talar inte om Europa. Tro det eller ej, men det finns en ännu större värld utanför ankdammen. Jag talar om länder såsom Kina, Korea och USA. Hur gammal bilparken är har förövrigt väldigt lite med utsläpp att göra. I USA är till exempel bilparken oftast enormt ny, men vad är det för nya bilar? Idel motorstarka, större bilar. När jag var i Florida för några år sedan var pickups med V8 en betydligt vanligare syn än moderna miljöbilar. Så det där med hur ny bilparken är har egentligen en ganska liten betydelse.

Sedan kan vi ju titta på fler utsläppskällor än bilismen. Då tycker jag vi kan fråga oss varför vi inte gnäller mer på våra grannars kolkraftverk. Privatbilsimen är faktiskt inte alls den största källan till utsläpp, industri och energiproduktion släpper ut betydligt mer globalt och där har utvecklingen stått stilla.

Vidare förstår jag inte varför alla tjatar om att vi inte kan sänka världens högsta skattetryck utan att lägga ned varenda sjukhus. Tyskland är ett paradexempel på ett land som har lägre skattetryck på sina individer, som ger betydligt bättre möjlighet till gaskonvertering (visserligen LPG, men ändå) och som dessutom klår oss i det mesta gällande offentlig sektor, trots att man har infört Euro och är en del av den krisen. Jag känner människor som bor, har bott eller jobbat i Tyskland och det övergår mitt förstånd hur vi i Sverige kan ha världens högsta skattetryck och inte klå varken sjukvården, polisen eller utbildningen i Tyskland.

Som sagt var, jag har lanserat en lösning på klimatfrågan, ett klimatsvar. Vi efterkonverterar bilparken till gasdrift i väntan på elbilarna och ser till att sprida alla tankställen. Då når vi utsläppsmålen och inte bara det, vi klår målen med god marginal. Men däremot kommer vi inte tjäna en krona i skattepengar på det, så därför kommer ingen våga genomföra det. Allting handlar om pengar, så enkelt är det.

Volvo var förövrigt ledande på gasdrift i många år och inledde forskningen redan på 70-talet då man bland annat experimenterade med LPG. Dock lade Ford ned Volvos gasprogram på grund av för låg efterfrågan 2007, eftersom våra kära riksdagspartier sedan 2005 tjatat sig blåa i ansiktet om den fantastiska etanolen. Det var en stor politisk miss.
SEpaket skrev:Ja, nu gick uppenbart inte min poäng fram. Jag talar inte om Europa. Tro det eller ej, men det finns en ännu större värld utanför ankdammen. Jag talar om länder såsom Kina, Korea och USA. Hur gammal bilparken är har förövrigt väldigt lite med utsläpp att göra. I USA är till exempel bilparken oftast enormt ny, men vad är det för nya bilar? Idel motorstarka, större bilar. När jag var i Florida för några år sedan var pickups med V8 en betydligt vanligare syn än moderna miljöbilar. Så det där med hur ny bilparken är har egentligen en ganska liten betydelse.
Så bara för att du tycker att Europa är en ankdamm behöver man inte bry sig om man bor i lilla Sverige?? Att praktiskt taget hela Europa har liknande pris på bensin och diesel talar väl i allafall för att vi inte har ett speciellt högt pris i Sverige.. Du försöker ju få det att låta som att vi i Sverige har högst priser och gör absolut mest för miljön.. det är det jag försöker få fram att det inte stämmer.

USA och vissa andra länder har relativt låga priser på bränsle ja..

Hur gammal bilpark landet har har till väldigt stor del att göra med hur höga utsläppen är! Kolla upp lite om vad som är sant och inte innan du använder det som argument. Det blir så svårt att diskutera om man hela tiden ska rätta fakta. Vi tycker tydligen inte lika men kan väl i allafall utgår från rätta siffror? I Sverige minskade faktiskt utsläppen i personbilstrafiken förra året med 4% trots att vi hade en växande fordonspark. Detta enbart p.g.a att nya bilar som säljs är bra mycket bränslesnålare och har bättre rening än den del av bilparken som byts ut och skrotas.

Även bland de som vill ha stora bilar drar nya stora bilar betydligt mindre än gamla stora bilar. Det är inte så att alla nyköp i Sverige är stora SUV-ar eller pickups. När det köps nya bilar i Sverige byts de ut mot ungefär samma sorts bilar som skrotas.

Sedan kan vi ju titta på fler utsläppskällor än bilismen. Då tycker jag vi kan fråga oss varför vi inte gnäller mer på våra grannars kolkraftverk. Privatbilsimen är faktiskt inte alls den största källan till utsläpp, industri och energiproduktion släpper ut betydligt mer globalt och där har utvecklingen stått stilla.
Stått stilla? Nej.. Källa på det isåfall. Min kunskap sträcker sig till att industrin bättrat sig betydligt mer än fordonstrafiken.
Bild

Kolkraften skälls det ju mycket på.. blev ju ett jävla liv för nått år sen då sverige var tvungen att importera kol-el p.g.a att kärnkraftverken låg nere.

Privatbilismen står ändå för mer än hälften av utsläppen i fordonsflottan, vilken står för ca 20% av totalen per år:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... ansporter/
Så totalt står privatbilisten för i runda slängar 10% av utsläppen i Sverige per år.. det är som du säger inte den största källan, men inte heller obetydlig.

Vidare förstår jag inte varför alla tjatar om att vi inte kan sänka världens högsta skattetryck utan att lägga ned varenda sjukhus. Tyskland är ett paradexempel på ett land som har lägre skattetryck på sina individer, som ger betydligt bättre möjlighet till gaskonvertering (visserligen LPG, men ändå) och som dessutom klår oss i det mesta gällande offentlig sektor, trots att man har infört Euro och är en del av den krisen. Jag känner människor som bor, har bott eller jobbat i Tyskland och det övergår mitt förstånd hur vi i Sverige kan ha världens högsta skattetryck och inte klå varken sjukvården, polisen eller utbildningen i Tyskland.

Som sagt var, jag har lanserat en lösning på klimatfrågan, ett klimatsvar. Vi efterkonverterar bilparken till gasdrift i väntan på elbilarna och ser till att sprida alla tankställen. Då når vi utsläppsmålen och inte bara det, vi klår målen med god marginal. Men däremot kommer vi inte tjäna en krona i skattepengar på det, så därför kommer ingen våga genomföra det. Allting handlar om pengar, så enkelt är det.
Mer gas än nu skulle funka, men inte hur mkt som helst.. det finns inte gasproduktion nog för det. Samma sak med etanol.. räcker bara till en viss del. Lösningen måste bli en blandning av olika alternativ. Gas, etanol, el och till en början hybrider tror jag.
Volvo var förövrigt ledande på gasdrift i många år och inledde forskningen redan på 70-talet då man bland annat experimenterade med LPG. Dock lade Ford ned Volvos gasprogram på grund av för låg efterfrågan 2007, eftersom våra kära riksdagspartier sedan 2005 tjatat sig blåa i ansiktet om den fantastiska etanolen. Det var en stor politisk miss.
Ja, håller med! Att inrikta sig på endast ett alternativ som "lösning" är för det mesta fel.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?