- lör 08 jun 2013, 09:38
Och så har man då beslutat sig för att ta livet av gasbilarna en gång för alla. V70 Bi-fuel skulle åka på straffskatt, det är en parodi. Det är det mest miljöeffektiva bränslet som finns tillgängligt idag, eftersom elbilarna behöver 20-30 år på sig att mogna och gå ned i pris. Jag hade gärna köpt en gasdriven V70, men den kostar nästan en halv miljon, får ingen miljöbilspremie och nu har den dessutom åkt på straffskatt. Problemet med den biltypen är bland annat att man certifierar bilarna med en annan gasblandning än den som finns i pumpen, varför vet jag inte. Därför ser det ut, på pappret, som en riktig miljöbov. Vilket inte är fallet. Metangasen som man kör på är dessutom sådan att den uppstår naturligt i samhället och släpps ut i alla fall, men enligt en rapport från en bekant till mig så minskar gasens miljöpåverkan något när man kör den genom en förbränningsmotor. En del går ju så att säga åt för att skapa rörelseenergin. På så vis kan man ju se det som att bilen har en negativ klimatpåverkan, alltså att den i praktiken minskar antalet skadliga utsläpp. Dock vill jag gardera mig, då jag inte läst rapporten själv utan litar på en bekants ord i frågan och således kan jag ha fel om han har fel.
Vidare så skall det bli intressant detta. Se vad biltillverkarna kommer göra för att lätta sina fordon så mycket som det går. Ett stalltips är att vissa mindre nogaräknade kommer ta bort den tunga säkerhetsutrustningen. En bil utan airbags, whiplashskydd och annat är ju betydligt lättare.
Enligt listan skulle jag få en S80 D2 som jag kikat på för 6 000 mindre, men en D3 strax över 7 000. Hur fan har man räknat? Och vad skulle en V40CC D2 hamna på för stödnivå? Den är ju lättare och släpper ut mindre.
Vidare så skall det bli intressant detta. Se vad biltillverkarna kommer göra för att lätta sina fordon så mycket som det går. Ett stalltips är att vissa mindre nogaräknade kommer ta bort den tunga säkerhetsutrustningen. En bil utan airbags, whiplashskydd och annat är ju betydligt lättare.
Enligt listan skulle jag få en S80 D2 som jag kikat på för 6 000 mindre, men en D3 strax över 7 000. Hur fan har man räknat? Och vad skulle en V40CC D2 hamna på för stödnivå? Den är ju lättare och släpper ut mindre.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.