- tor 06 jun 2013, 08:58
#760085
Juridik är bra att ha, men berättar den när stenen hamnade i kondensorn? Varför skulle ett fel som uppkommer av yttre åverkan vara att anse som ursprungligt? Då skulle även en punktering, däckseparation av potthål, fälgar som blivit ovala på grund av potthål ska likaså vara säljarens fel om det uppkommer inom tiden, sålänge köparen hävdar att han minsann aldrig kört i ett sånt?
Skulle däremot en motor som är skyddad och välservad plötsligt få lagerljud eller andra problem. DET är att anse vara ett ursprungligt fel.
Inte en chans att en säljare kan ställas till svars för ett hål i kondensorn som förmodligen orsakats av en sten efter inköpet. Verkstan sa ju det var ett STORT hål. Med stort i en kondensor avses inte en knytnäve igenom. Ett stort är så att det går att se med ögat.
Bilen är ju inbytt någon gång och då lär systemet ha testats, ingen är så dum att bilen inte provats vid inbytet, även om den inte deklarerats fullt och i detalj. Även köparen av bilen, som är begagnad har inom dessa 6 månader utsatt sej för möjligheten att få ett stenskott i kondensorn.
Att säljaren valt att vara hygglig och ersätta halva kostnaden på ren goodwill är snällt. Men det ses plötsligt som att säljaren är medveten om felet, nåt som belönas med en anmälning till ARN.
Sen undrar många varför inte säljare använder goodwill?
I säljarens läge är det enklare och mindre misstänkt då, att tvärneka till precis allting så att kunden verkligen får dra allt så långt det går. På så sätt står ju skuldfrågan klar redan innan ev reparation och säljaren slipper konstigt tjafs. Efter utslag gör han som arn sagt och case closed. Är det så ni vill att det ska vara istället? Konstigt isåfall.
Konstigt nog uppstår alltid sådana här diskussioner när köpare får vittring på pengar, pengar han inte vill lägga ut oavsett vems fel.
Att kunna tillskansa sej något man innerst inne vet man förmodligen inte har 100% rätt till.
Det är alltid en klick som har samma beteende oavsett om man säljer bilen privat eller på en firma.
Att köpa bil på firma och hävda att man inte måste kunna eller testa nånting alls vid köpet är totalt felaktig. Det som ingår i din förarkontroll slipper du aldrig. Inte heller att testa kyla eller värme. Däremot allt som har med någon form av kompetens att göra. Du behöver inte lyfta och besiktiga den på något sätt. Dom flesta säger också till sin köpare. Kör med den, testa allt nu återkom om det blir nåt problem. Iallafall alla jag varit i kontakt med under alla mina år.
Ändå är det alltid säljaren som är dum i huvudet eller bär skulden till allt. Det är samma när vi läser om ett antal bilar där dom köpts begagnade privat och allt inte fungerar när dom kommer hem. Det är ALDRIG köparen som inte provat nåt i bilen. Det är säljaren som är dum i huvudet och lurats.
Våra rättigheter används exakt som dom vill idag, iallafall när det gäller att anmäla och få saker och ting provat. Jag har några ypperliga exempel på hur verkstad eller privatperson ser det hela också efter att ha spenderat några dagar på ett företag.
Först beställer du som företag en begagnad reservdel i första kvartalet förra året, du beställer den på eget lagernummer. Alltså DU har plockat ut att den är rätt. Sen återkommer du sista kvartalet samma år och hävdar att du ska lämna tillbaka den för att den inte passar. När du blir upplyst om att det gått 9månader +, mellan inköpsleverans och din reklamation hävdar du följande: Min kund är bara hos mej så sällan, det var till honom. Han kom inte förräns nu och då upptäckte jag det. Eftersom det inte finns någon lag som säger att säljaren att köparen får vänta hur länge som helst med att packa upp sakerna så är det nej. Då kommer ARN hotet. Nu blir det ARN. Kunden medger att han kanske förvisso valt fel, men att det var större fel av företaget att leverera detta och inte kontrollera vad han ville ha egentligen. Därför ska dom ta sakerna åter.
Privatpersoner som köpt nya saker för låt säga 10 månader sedan, sedan låtit lackera dessa, och SEN efter dessa 10 månader nu sålt bilen, eller upptäcker att det är inte exakt det man velat köpa. Ska då lämna tillbaka denna modifierade vara och ha betalt för varan, lackeringen och dessutom ev betalt för arbetet han lagt ned. När det inte inte går blir man helt ilsk. Då är det ångerrätten som ska hävdas. När det inte går är det leveransskada som naturligtvis inte anmälts vid ankomsten. När det inte går automatiskt så ber man att få knivhota alla som pratar i telefon och att få skada samtliga i dennes släkt. Och nej.. det är inte invandrarbakgrund som ni nu tänkte direkt. Det verkar vara yllesvenskar och alla andra. Alla lika illa.
Efter ett tag kommer ändå garanterat ett paket med retur i, ytterligare hotelser och kontonummer. Det verkar inte slå fel. Sen kommer papper från konsumentvägledare och andra där man hävdar med en tokigs envishet att man visst får modifera vadsomhelst och vänta hur länge som helst innan man reklamerar. Och att man visst kan hävda transportskada nåt halvår efter utan foton, utan att reklamera till transportbolaget. Sen är cirkusen igång.
Det här kostar mångmiljonbelopp varje år för många många företag som hellre ger efter än att säga nåt på grund av hoten.
Sen undras det varför goodwill är sällsynt.
Goodwill kommer bli än mera sällsynt på grund av dåligt kundbeteende. Så enkelt är det.