PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

jag gick ju på sommarlov nu så det kan ju vara en idé att ta mig tid och plocka isär och göra rent fördelaren imorgon eller nått och så får det ta den tid det tar. :) har märkt att han verkar ha en tendens till att trycka ur sig olja från "fördelarhålet" för det är ganska geggigt där och även en hel del "gucka" under och runt startmotorn. :???: förtja vad det kan bero på?
Ang demontering av fördelaren:
Den sitter på en "vertikal" axel som har oljepumpen i nederänden och fördelaren i övre änden. Fördelaren drivs med en medbringare, som inte kan sättas ihop fel, dvs fördelarens axel kan inte komma i fel läge i förhållande till kamaxel/vevaxel.

Vid isärtagning tas brytarplattan bort, som du säger och sedan pillrar man bort fjädrarna och kanske vikterna (kommer inte ihåg om de går att ta loss) och sedan är det meningen att man ska kunna dra loss den övre "lösa" delen av fördelaraxeln från den nedre, drivna delen; de går inuti varandra, liksom. Alla glidytor görs rena och fina och smörjs och sedan sätter man ihop det hela. Det är lite pillrigt och man ska väl inte tappa bort skruvar och fjädrar och sådant, men det är inga specialverktyg som behövs. Det som kan vara "fel" är mycket ofta att fördelaren aldrig smorts i rotoraxeln (hål med filt under själva rotorn) och att axeldelarna inte kan röra sig i förhållande till varandra, ibland helt hoprostade. Därav puts med stålull! Tar man det lugnt och lägger delarna i någon ordning är det inte svårt att få ihop det. Man kan ju ta några bilder allterftersom man demonterar också. Fördelaraxelns övre del kan, tror jag, komma i fel läge i förhållande till den undre delen, så kolla att du har greppet om hur den sitter (det är ju ett urtag för en klack för rotorn överst).

Att det kommer ut olja på fel ställen är ofta att det är övertryck i motorn (ibland), vilket ju hänger ihop med vevhusventilationen; kan vara bra att kolla. Sedan kan ju fördelarens axel vara sliten så oljan lättare slinker förbi. Om det inte är mängder skulle jag inte oroa mig. På fördelarens "hals" ska det väl sitta en O-ring som tätar mot hålet där den sticks ned i motorblocket, den kan ju ha försvunnit.
rid54: nej just ja det stämmer, bra då behöver jag inte oroa mig över det. :)
okej tack för en bra beskrivning! då vet jag hur jag ska göra blir antagligen imorgon eller på fredag så ska vi se vad som hänt min stackars fördelare och förhoppningsvis blir det inge knas och att traktorn startar sen! :wink:
jadu vevhusventilationen hehehe den va dom så smarta så den finns helt enkelt inte. :???: jag har ett "tätt" oljepåfyllningslock och så den slang biten finns ej och där den skulle gått på, på "luft burken" sitter det bara en slangkott som är dubbelvikt och så sitter det en stripes där. :???:
Exakt hur det ser ut på insidan låter jag vara osagt, Det ger sig nog när du öppnar den. Men du skall nollställa motorn med dom märkningar som har berörts tidigare här. Nollstrecket på remskivan och kamhjulskåpan samt cylinder ett-märkningen i fördelaren. Det skadar inte heller att kolla att det verkligen är ettans cylinder, det går två vevaxelvarv på ett fördelaraxelvarv. Cylinder fyra ligger också på nollstrecket, men den är inte i tändläge om allt är rätt.

I det här läget kan du vara 100 säker för att lyfta upp fördelaren. Rör inte vevaxeln efter detta. När du är klar med fördelaren är det bara att sätta tillbaka den som den satt tidigare.

Det finns en fallgrop här som du bör känna till. Det har hänt att kuggdrevet som drivs av kamaxeln har följt med upp en liten bit när man har lyft ur fördelaren. Sedan har det ramlat ner en eller ett par kuggar fel. Spåret i kugghjulet skall stå 35° medurs eller "vridet uppåt" i förhållande till motorns längdriktning. Och inte nog med det, spåret och drivklackarna är inte centrerade. Dom är förskjutna till ena halvan på axeln. Och spåret skall då vara på "översidan" eller om vi säger så, den sidan som är mot motorblocket.
Här kommer ett par bilder för att förklara texten.
Här ser du först dom förskjutna drivklackarna som alltså skall sitta mot motorblocket och 35° vridna medurs från motorns längdriktning:
Bild

Och här ser du märkningarna i fördelaren och rotorn. Dom skall stämma överens som tändläge för cylinder 1.
Bild

Och märket på kamaxelkåpan som man använder dels för nollställning och dels för tändinställning.
Bild

Någon bild på remhjulet har jag inte, men man tjänar svordomar och annat om man tvättar rent kanten på remhjulet och märker ut dels nollstrecket och sedan även 20-gradersstrecket med t.ex Tippex eller något motsvarande. En liten dutt räcker. Det syns förvånansvärt bra med stroboskoplampan.
20-gradersstrecket väljer man därför att det är där någonstans som du sedan skall ligga på när du ställer in tändningen korrekt. (Det kan variera lite med vilken kamaxel du har etc. etc.)
Aha... vevhusvent modell äldre... från motorblockets sida borde det då gå ett rör eller möjligen slang ned under fordonet i så fall, det är den gamla metoden. Vevhusgaserna måste ju kunna ta vägen någonstans och helst inte in i kupén; de är inte helt nyttiga. På fördelarsidan av motorblocket sitter en "flamfälla" och därifrån går röret/slangen.
okej rådlös rätta mig om jag skriver fel nu för det får det inte bli nu. jag ska nollställa motorn, märket på kamaxel kåpan ska peka på 0° märket på remskivan. då ska rotorn peka på märket som är stansat i fördelarens kant. kolven i 1 cylinder ska då vara i topp. när allt det här stämmer då kan jag alltså lyfta upp fördelaren och sen inte kunna "sätta den fel" om jag inte vrider motorn (eller ja vevaxeln)
okej måste säga att ni förklarar väldigt bra förstår faktiskt helt ärligt vad ni menar. :D tack för den informationen det visste jag inte. :)

rid54: japp det stämmer bra de! :wink:
Ja! Du har förstått det hela rätt.

Men vi garderar oss med "lyfta upp fördelaren och sen inte kunna "sätta den fel" om jag inte vrider motorn".
Det finns alltså en teoretisk möjlighet om kugghjulet följer med upp och sedan ramlar ner i fel läge, som jag har beskrivit. Men du bör kunna ha koll på det nu när du känner till felmöjligheten.
jaha ja så här gick det... jag nollställde motorn och lyfte upp fördelaren lyfte upp brytarplattan och där nere bra skitit och rostigt så ser jag en trasig fjäder och den andra finns ej där alltså ingen fungerande centrifugalregulator över huvud taget!!! så nu får jag väll leta på en ny fördelare då... :???:

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]