Exakt hur det ser ut på insidan låter jag vara osagt, Det ger sig nog när du öppnar den. Men du skall nollställa motorn med dom märkningar som har berörts tidigare här. Nollstrecket på remskivan och kamhjulskåpan samt cylinder ett-märkningen i fördelaren. Det skadar inte heller att kolla att det verkligen är ettans cylinder, det går två vevaxelvarv på ett fördelaraxelvarv. Cylinder fyra ligger också på nollstrecket, men den är inte i tändläge om allt är rätt.
I det här läget kan du vara 100 säker för att lyfta upp fördelaren.
Rör inte vevaxeln efter detta. När du är klar med fördelaren är det bara att sätta tillbaka den som den satt tidigare.
Det finns en fallgrop här som du bör känna till. Det har hänt att kuggdrevet som drivs av kamaxeln har följt med upp en liten bit när man har lyft ur fördelaren. Sedan har det ramlat ner en eller ett par kuggar fel. Spåret i kugghjulet skall stå 35° medurs eller "vridet uppåt" i förhållande till motorns längdriktning. Och inte nog med det, spåret och drivklackarna är
inte centrerade. Dom är förskjutna till ena halvan på axeln. Och spåret skall då vara på "översidan" eller om vi säger så, den sidan som är mot motorblocket.
Här kommer ett par bilder för att förklara texten.
Här ser du först dom förskjutna drivklackarna som alltså skall sitta mot motorblocket och 35° vridna medurs från motorns längdriktning:
Och här ser du märkningarna i fördelaren och rotorn. Dom skall stämma överens som tändläge för cylinder 1.
Och märket på kamaxelkåpan som man använder dels för nollställning och dels för tändinställning.
Någon bild på remhjulet har jag inte, men man tjänar svordomar och annat om man tvättar rent kanten på remhjulet och märker ut dels nollstrecket och sedan även 20-gradersstrecket med t.ex Tippex eller något motsvarande. En liten dutt räcker. Det syns förvånansvärt bra med stroboskoplampan.
20-gradersstrecket väljer man därför att det är där någonstans som du sedan skall ligga på när du ställer in tändningen korrekt. (Det kan variera lite med vilken kamaxel du har etc. etc.)