- lör 01 jun 2013, 17:07
#759097
hej igen!
traktorn går bra men vill se om jag kan få svar på en fråga jag haft länge. traktorn är en volvo 142 från 72 med en b20 motor modell A med enkel fallförgasare av märket stromberg 175 cd.
samma sommar jag köpte den så börja den krångla. lång historia kort så böt jag allt från kondensatorn fram till stiften som var av märket eyquem som är från biltema om jag inte misstar mig som var otroligt sotiga och "korkade" igen hela tiden vilket resulterade i feltändningar, "hård" gång och start svårigheter.
alla tänddelar är köpta på bildelar och inga billighets grejer. vi började med att byta stift och rotor, det sitter i ngk-s v-line 18 (bp6h) i nuläget och det funkar sådär nu dom blir lite sotiga fortfarande så jag ska testa att stoppa i ett steg mjukare (varmare) stift och se hur det blir. hur som helst fick vi ställa tändningen så sent att det inte ens finns nån markering så långt men pappa gissar på mellan 30 och 40 grader! först trodde vi det satt en vassare kam i men efter lite tänkande så skulle det inte vara möjligt att köra den med den tändinställningen som var innan om det satt en vassare kam i! man kan ju inte helt plötsligt bli tvungen att ställa tändningen så sent utan anledning! vad tror ni??? ?? :???:
traktorn går bra men vill se om jag kan få svar på en fråga jag haft länge. traktorn är en volvo 142 från 72 med en b20 motor modell A med enkel fallförgasare av märket stromberg 175 cd.
samma sommar jag köpte den så börja den krångla. lång historia kort så böt jag allt från kondensatorn fram till stiften som var av märket eyquem som är från biltema om jag inte misstar mig som var otroligt sotiga och "korkade" igen hela tiden vilket resulterade i feltändningar, "hård" gång och start svårigheter.
alla tänddelar är köpta på bildelar och inga billighets grejer. vi började med att byta stift och rotor, det sitter i ngk-s v-line 18 (bp6h) i nuläget och det funkar sådär nu dom blir lite sotiga fortfarande så jag ska testa att stoppa i ett steg mjukare (varmare) stift och se hur det blir. hur som helst fick vi ställa tändningen så sent att det inte ens finns nån markering så långt men pappa gissar på mellan 30 och 40 grader! först trodde vi det satt en vassare kam i men efter lite tänkande så skulle det inte vara möjligt att köra den med den tändinställningen som var innan om det satt en vassare kam i! man kan ju inte helt plötsligt bli tvungen att ställa tändningen så sent utan anledning! vad tror ni??? ?? :???:
Senast redigerad av 2 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gång.