PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#759097
hej igen!
traktorn går bra men vill se om jag kan få svar på en fråga jag haft länge. traktorn är en volvo 142 från 72 med en b20 motor modell A med enkel fallförgasare av märket stromberg 175 cd.

samma sommar jag köpte den så börja den krångla. lång historia kort så böt jag allt från kondensatorn fram till stiften som var av märket eyquem som är från biltema om jag inte misstar mig som var otroligt sotiga och "korkade" igen hela tiden vilket resulterade i feltändningar, "hård" gång och start svårigheter.

alla tänddelar är köpta på bildelar och inga billighets grejer. vi började med att byta stift och rotor, det sitter i ngk-s v-line 18 (bp6h) i nuläget och det funkar sådär nu dom blir lite sotiga fortfarande så jag ska testa att stoppa i ett steg mjukare (varmare) stift och se hur det blir. hur som helst fick vi ställa tändningen så sent att det inte ens finns nån markering så långt men pappa gissar på mellan 30 och 40 grader! först trodde vi det satt en vassare kam i men efter lite tänkande så skulle det inte vara möjligt att köra den med den tändinställningen som var innan om det satt en vassare kam i! man kan ju inte helt plötsligt bli tvungen att ställa tändningen så sent utan anledning! vad tror ni??? ?? :???:
Senast redigerad av 2 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gång.
#759099
en arbetskamrat till mig som har hållt på med många b20 motorer både original och trimmade till rallycross bilar sa att, en ventiltätning inte verkar så bra längre och skulle behövas byta, och så sa han att jag skulle byta olja till mineral olja och byta olje filtret. han misstänker att dom antagligen hällt i syntetolja vilket han tycker är helt idiotiskt, han sa att man kunde höra det på lång väg och sa att häller du i mineralolja så kommer problemet med oljudet försvinna.
#759329
Hej.

Rent generellt är nog syntetoljan inte alls sämre, men det kan vara så att det är lite gräns till "overkill" med syntetolja i en gammal motor, särskilt om den drar olja....

Det tändläge du beskriver ser jag som orimligt. Det måste ha blivit något fel med hur remskivan sitter på vevaxeln. Kolla detta genom att hitta 0°-märket och kolla att kolven i cyl 1 eller 4 är i ÖDP när märket står vid index.

Svarta, sotiga stift har nog mer med förgasaren (för fet blandning) än med tändläget att göra. Normalstift, om det finns några, är ett säkert val tills man vet att ens körstil eller motortrimningen kräver något annat.
#759353
okej, själv kan jag inte säga att jag vet och förstår skillnaden mellan mineral och syntet men han mena på att blir syntet oljan uppvärmd till över 85-90 grader och uppåt så var oljan "förbrukad" han sa det att när dom körde rallycross så värmde dom upp bilarna först med syntet olja. när motorn sen var varm så tappa dom ur oljan, böt filter och hällde i ny.

ja jag tycker också det låter väldigt märkligt. den borde inte ens starta och gå om det stog så sent den borde vara trött och orklös... okej den här proceduren har jag försökt lära mig flera gånger men förstår inte riktigt hur jag ska göra. förklara ännu enklare hur man gör. jag förstår att "pilen" ska peka på 0° märket på remskivan. men är det inte nått med att fördelararmen ska peka på markeringen på fördelaren eller är det för att veta att 1 cylinder är i tändläge??

har åkt en hel del nu på senaste tiden utan problem och tog ut stiften för att göra en inspektion och pappa sa att så där bra förbränning och fin färg har inte ens han på sin bil som har elektronisk tändning så jag håller mig till dom stiften som är rekommenderade för min motor det blir bäst så! :wink:
#759371
Den som säger så om oljan ska du nog inte lyssna på nåt mer. Är rena fantasierna. Syntetolja är överlägsen Mineralolja i så gott som alla hänseenden. Däremot en äldre motor som kan vara lite gles på diverse ställen KAN få ökad förbrukning, i övrigt fungerar det. man kan däremot tänka på Viskositeten som har större betydelse.

För att grundinställa motorn/tändningen så kollar du att ettans cylinders vipparmar är "lösa", fyrans vipparmar ska vippa, ettans cylinder ska då vara i topp (känn med en mejsel genom tändstiftshålet), remskivan ska stå på noll och rotorn i fördelaren ska peka på strecket som är stansat på fördelarens kant. Då är den nollad på alla sätt som går.
#759386
Du har ju bytt kamaxel, har jag för mig. Kom det ihop rätt? En kugge fel, så går motorn ändå, men det stämmer inte med märkningarna. Som Amarace skriver, plocka bort ventilkåpan och vrid runt motorn tills du ser att 1-ans avgasventil stänger och när 1-ans insugningsventil börjar öppna. Precis i "skarvnen där emellan ska märket på remskivan visa på 0°. Visar det något annat är det fel någonstans. Remskivan är "bara" en "plåtskiva" och den styrs i kilspåret på vevaxeldrevet endast med ett "plåtbleck". Det kan ganska lätt bli fel där.
Vad det gäller Syntetolja, tillhör jag dom som "blivit bränd" av det "nya påhittet" med syntetolja och långa bytesintervaller. Frugans Passat blev utan oljetryck, trots att jag bytt olja tätare än WV's rekomendationer. 12000.- skulle WV ha för att "rengöra" motorn. Nu kunde jag ju fixa det själv så det blev inte så dyrt, men det tog någon vecka. Syntetolja är alldeles utmärkt för dom som startar bilen på morronen i arktisk kyla och kör hela dagen i Saharas värme. Och kör 5 - 10000 mil om året. Vi andra klarar oss utmärkt med mineralolja, ev. semisyntetisk olja. Frugans WV får numera Mobile 2000X 10W-40 olja (förut Mobil 1 5W-50) Både min Volvo (745 GLT 16V) och båten (Suzuki 90DF) går på Mobile 2000X, som är en semisyntetisk (mineral/syntet blandning) olja (bra olja för en hyfsad peng).

Mvh
Lennart
#759512
amarace: okej men det är bra att man får höra lite olika åsikter så man lär sig, även fast i det här fallet verkar det som att du har lite mer koll på vad du pratar om än vad per har. okej tack för beskrivningen nu förstår jag hur jag ska gå till väga. ska testa det här imorgon och se hur det blir att stå. :)

lennart: nej kamaxelbytet gjorde vi aldrig då både jag och pappa såg det som onödigt då traktorn går felfritt nu, och att skruva isär motorn leder antagligen till att man hittar fler saker som måste bytas och jag har redan lagt ner så mycket pengar på traktorn så vill inte göra så mycket mer än exteriören nu och underhåll såklart.

jaha okej då är jag med ska kolla det imorgon som sagt tack för hjälpen! :)
åh fy f*n! det va en "nätt summa"! :wink: usch vilka priser alltså det är skapliga timpengen det! okej prövar nog mineralolja i alla fall men då vet jag lite mer om hur det står till med syntetoljan. :) återkommer imorgon med resultatet. :)
#759513
hade vart kul dock att se hur det egentligen stog till med motorn om den verkligen är i så bra kondition egentligen trots att den går bra. men pappa försöker att lära mig ordspråket "försök inte laga det som faktiskt fungerar" det går så där men jag har börjat lugna ner mig med allt nu och börjat njuta av att traktorn äntligen går bra. det va så mycket som var knas förut och nu när allt funkar så försöker jag leta fel som egentligen inte finns bara för att jag inte är "van" med att inte behöva göra nått. :wink:

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]