Perc skrev:Lucif3r skrev:Antisladd(STC) finns även på 85x70.
STC är antispinn. DSTC är antisladdsystem (med antispinnsystem inbyggt, givetvis). ;)
På modellerna med vajergas (alla 850, x70 fram till 1998) var det inte möjligt med antispinnsystem eftersom det är föraren som mekaniskt reglerar gaspådraget med högerfoten. Då det elektroniska spjällhuset kom på 1999 års modell kom också antispinnen. Men antisladd fanns aldrig på den karossen.
Modeller med vajergas hade TRACS som tillval, dvs elektronisk diffbroms via ABS-systemet. Jag hade det på min 98:a och visst hjälpte det lite, men det fungerar betydligt bättre på andra bilar. Det knattrar mycket men man märker inte att det skulle ha nån vidare effekt.
S/V40 har faktiskt antispinnsystem trots vajergas. Det heter DSA på dem och fungerar genom att bryta bränslet (eller tändningen?) tvärt då det slirar. Helt värdelöst jämfört med vad man kan åstadkomma när man har ett datorstyrt spjällhus som kan finlira med gaspådraget på egen hand.
Tracs är antispinn av forna tider och fungerar så att abs systemet jobbar. Precis som du säger jobbar det dessutom individuellt som diffbroms. På sugmotormodeller sänks tändningen och motorn blir klenare. På turbomodeller vägras laddtryck och tändningen sänks.
Allt för att hjälpa till. Och det redan från 1994.
*ABS (Anti–lock Braking System) kan som fabriksmonterat tillval kompletteras med ett antispinnsystem, TRACS (TRAction Controll System).
ABS Mark IV är ett elektroniskt låsningsfritt bromsystem vars viktigaste funktion är att reglera hydraultrycket i bromssystemet så att hjulen inte låses under en inbromsning. Genom att ABS–systemet förhindrar hjullåsning bibehålls styrförmågan samtidigt som största möjliga bromseffekt överförs till vägbanan.
TRACS är ett antispinnsystem som är integrerat med ABS–systemet. TRACS fördelar drivkraften mellan drivhjulen så att det hjul som har bäst fäste får störst drivkraft. Systemet är främst avsett som starthjälp på halt underlag i hastigheter upp till ca 40 km/h. I hastigheter över 40 km/h har TRACS mycket begränsad funktion.
ABS/TRACS har en inbyggd diagnosfunktion. Signalerna från systemets givare övervakas kontinuerligt. Vid fel i systemet kopplas ABS/TRACS–systemet helt eller delvis ur och en varningslampa tänds på instrumentpanelen.
TRACS–funktion
TRACS–systemet är ett antispinnsystem som är integrerat med ABS–systemet. Systemet är främst avsett som starthjälp på halt underlag i hastigheter upp till ca 40 km/h. I hastigheter över 40 km/h har TRACS–systemet mycket begränsad funktion.
Om TRACS är inkopplad med strömställaren (1) på instrumentpanelen och styrenheten (2) registrerar, via framhjulens hjulsensorer (3), att något av drivhjulen roterar fortare än det andra så startar hydraulpumpen (4). Pumpen pumpar bromsvätska till det slirande hjulets bromsok och TRACS–ventilen stängs. Därmed byggs ett tryck upp i primärkretsen och bromsen ansätts exakt så mycket som behövs för att båda drivhjulen ska få samma hastighet. Regleringen fungerar oberoende av effektuttag på motorn. Hydraulpumpen går hela tiden under regleringen.
TRACS–regleringen avbryts om:
*spinnandet upphör
*bromsning sker
*det finns risk för överhettning av bromsarna
*systemet kopplas ur med strömställaren på panelen.
Beroende på bilens hastighet krävs det en viss skillnad mellan drivhjulens hastighet (overspinn) för att TRACS ska aktiveras. När bilens hastighet är 0 km/h krävs det ca 18 km/h overspinn på det ena hjulet innan TRACS aktiveras. Vid 20 km/h aktiveras TRACS vid ca 8 km/h overspinn för att vid 40 km/h aktiveras vid ca 25 km/h overspinn. Vid högre hastighet krävs det så mycket overspinn att TRACS i praktiken aldrig kan aktiveras.
Styrenheten övervakar hur mycket TRACS– och ABS–regleringen är inkopplad och beräknar teoretiskt de främre bromsskivornas temperatur. Om det finns risk för att bromsskivorna blir överhettade kopplas TRACS–funktionen ur och varningslampan TRACS tänds samtidigt som en felkod lagras i styrenheten. Informationen om bromsskivornas beräknade temperatur finns i styrenheten upp till 1/2 timme efter det att tändningen slagits ifrån.*