Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Nu förstår jag inte riktigt? 850 var en helt ny bilmodell som släpptes 1991, 940 baserades på 700-serien som släpptes 1982. Alltså är en 850 en 9 år modernare konstruktion. Så jag förstår inte hur Volvo har misslyckats om jag tycker komforten är bättre i 850? 850-modellen upplever jag som bättre ljudisolerad, stolarna är lite, lite bättre, den känns helt enkelt modernare. Sedan har du en extra cylinder i motorn vilket gör sitt. På pappret skiljer inte så mycket, 131 hästar i 940 och 140 i min 850. Visserligen är 940n automatväxlad, men ändå. 850n upplevs som snabbare. Och så en onödig detalj, men motorljudet är behagligare i 850, tycker jag rent personligen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mycket av den extra komforten i 850 är tack vare multilink bak'axeln', till skillnad mot den stela som sitter på 940.
Så ska man jämnföra komfort är en 960 mer rättvis jämntemot 850.

Men eftersom detta gäller ju 940 och 850, så har 850 bättre komfort.
av berrabus
SEpaket skrev:Nu förstår jag inte riktigt? 850 var en helt ny bilmodell som släpptes 1991, 940 baserades på 700-serien som släpptes 1982. Alltså är en 850 en 9 år modernare konstruktion. Så jag förstår inte hur Volvo har misslyckats om jag tycker komforten är bättre i 850? 850-modellen upplever jag som bättre ljudisolerad, stolarna är lite, lite bättre, den känns helt enkelt modernare. Sedan har du en extra cylinder i motorn vilket gör sitt. På pappret skiljer inte så mycket, 131 hästar i 940 och 140 i min 850. Visserligen är 940n automatväxlad, men ändå. 850n upplevs som snabbare. Och så en onödig detalj, men motorljudet är behagligare i 850, tycker jag rent personligen.
Sorry. Diskussionen halkade in på V70 och skillnaderna mellan 850 och V70. Iom att ditt inlägg kom efter det tog jag för givet att det var 850 och V70 du hade och inte 940 och 850.

Nu förstår jag bättre varför komforten i 850 är mkt bättre :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
850 har ju inte strikt sagt multilink utan deltalink som den kallas. AWD-modellerna har multilink, däremot. Helt annan bakvagnsgeometri. Jag undrar hur komforten är om man jämför AWD och FWD?
av VolvoGullan
Jag är helt övertygad om att frugan hellre vill ha en 855 som "ny" bil!
Den känns modernare att växla och köra, bättre komfort och dessutom lättparkerad, har bra svängradie vid backning med släp t ex.
Min 855 -94 har gått igenom alla besiktningar sedan den var ny utan anmärkning, sånär på en gång, och det var inget stort fel och bilen var ändå 18 år gammal. Besiktningsmän säger att 850 serien är väldigt bra, inte så mycket fel på. Den känns trygg och pålitlig att köra, lättstartad trots att den står långa perioder.
Jag tror också att det nästan som standard är ECC i alla 855, det var ju ändå en betydligt dyrare och modernare bil på sin tid än 945, och det tycker jag känns även så här 19 år senare.
Ja, vi har varit så glada i 855:an att jag inte hade hjärta att sälja den när jag köpte min V70. Men å andra sidan sörjer jag fortfarande min gamla Amazon Kombi -67, så jag kanske är lite blödig vad gäller bilar...

För den som kan eller vill lägga till lite mer pengar, skulle jag rekommendera en V70 från årsmodell 2005 och nyare, då kom antisladdsystemet (antispinn finns från -01 tror jag) och från 2005 finns både och. Antisladd påstås spara bäst liv näst efter säkerhetsbälte och krockkuddar. Dessutom har de bra miljöklass med partikelfilter, vilket inte bara är bra för miljön utan även för plånboken när man ska betala vägskatten.

Make her day!
Användarvisningsbild
av Perc
Antisladd kom väl nog på P2-bilarna redan i början, dvs S80 år 1998. Det är antagligen vanligare ju nyare bilen är och det blev väl slutligen standard på V70 i och med faceliften 2005.

Bilarna finns antingen med bara antispinn (STC) eller med både antispinn och antisladd (DSTC). DSTC är mer avancerat, kostade extra och fanns väl t.ex. inte på AWD-modellerna i början.

ECC är inte standard på varken 850, V70 97-00 eller V70N, men det är ett mycket vanligt tillval. Det finns ingen orsak att köpa en bil som inte har (fungerande) ECC. Det är bara att skippa den och välja nästa för utbudet är ju gigantiskt.

Tycker också att man ska överväga att gå upp till en V70 97-00. Är man orolig för det krånglande elektroniska gasspjället så kan man välja en 97-98:a, den har exakt samma drivlina som 850. Bilen som sådan är dock betydligt trevligare både inuti och utanpå och oftast lite mer välutrustad också.
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Antisladd(STC) finns även på 85x70.
STC är antispinn. DSTC är antisladdsystem (med antispinnsystem inbyggt, givetvis). ;)

På modellerna med vajergas (alla 850, x70 fram till 1998) var det inte möjligt med antispinnsystem eftersom det är föraren som mekaniskt reglerar gaspådraget med högerfoten. Då det elektroniska spjällhuset kom på 1999 års modell kom också antispinnen. Men antisladd fanns aldrig på den karossen.

Modeller med vajergas hade TRACS som tillval, dvs elektronisk diffbroms via ABS-systemet. Jag hade det på min 98:a och visst hjälpte det lite, men det fungerar betydligt bättre på andra bilar. Det knattrar mycket men man märker inte att det skulle ha nån vidare effekt.

S/V40 har faktiskt antispinnsystem trots vajergas. Det heter DSA på dem och fungerar genom att bryta bränslet (eller tändningen?) tvärt då det slirar. Helt värdelöst jämfört med vad man kan åstadkomma när man har ett datorstyrt spjällhus som kan finlira med gaspådraget på egen hand.
av *pettson*
Perc skrev:
Lucif3r skrev:Antisladd(STC) finns även på 85x70.
STC är antispinn. DSTC är antisladdsystem (med antispinnsystem inbyggt, givetvis). ;)

På modellerna med vajergas (alla 850, x70 fram till 1998) var det inte möjligt med antispinnsystem eftersom det är föraren som mekaniskt reglerar gaspådraget med högerfoten. Då det elektroniska spjällhuset kom på 1999 års modell kom också antispinnen. Men antisladd fanns aldrig på den karossen.

Modeller med vajergas hade TRACS som tillval, dvs elektronisk diffbroms via ABS-systemet. Jag hade det på min 98:a och visst hjälpte det lite, men det fungerar betydligt bättre på andra bilar. Det knattrar mycket men man märker inte att det skulle ha nån vidare effekt.

S/V40 har faktiskt antispinnsystem trots vajergas. Det heter DSA på dem och fungerar genom att bryta bränslet (eller tändningen?) tvärt då det slirar. Helt värdelöst jämfört med vad man kan åstadkomma när man har ett datorstyrt spjällhus som kan finlira med gaspådraget på egen hand.
Tracs är antispinn av forna tider och fungerar så att abs systemet jobbar. Precis som du säger jobbar det dessutom individuellt som diffbroms. På sugmotormodeller sänks tändningen och motorn blir klenare. På turbomodeller vägras laddtryck och tändningen sänks.
Allt för att hjälpa till. Och det redan från 1994.

*ABS (Anti–lock Braking System) kan som fabriksmonterat tillval kompletteras med ett antispinnsystem, TRACS (TRAction Controll System).
ABS Mark IV är ett elektroniskt låsningsfritt bromsystem vars viktigaste funktion är att reglera hydraultrycket i bromssystemet så att hjulen inte låses under en inbromsning. Genom att ABS–systemet förhindrar hjullåsning bibehålls styrförmågan samtidigt som största möjliga bromseffekt överförs till vägbanan.
TRACS är ett antispinnsystem som är integrerat med ABS–systemet. TRACS fördelar drivkraften mellan drivhjulen så att det hjul som har bäst fäste får störst drivkraft. Systemet är främst avsett som starthjälp på halt underlag i hastigheter upp till ca 40 km/h. I hastigheter över 40 km/h har TRACS mycket begränsad funktion.
ABS/TRACS har en inbyggd diagnosfunktion. Signalerna från systemets givare övervakas kontinuerligt. Vid fel i systemet kopplas ABS/TRACS–systemet helt eller delvis ur och en varningslampa tänds på instrumentpanelen.
TRACS–funktion

TRACS–systemet är ett antispinnsystem som är integrerat med ABS–systemet. Systemet är främst avsett som starthjälp på halt underlag i hastigheter upp till ca 40 km/h. I hastigheter över 40 km/h har TRACS–systemet mycket begränsad funktion.
Om TRACS är inkopplad med strömställaren (1) på instrumentpanelen och styrenheten (2) registrerar, via framhjulens hjulsensorer (3), att något av drivhjulen roterar fortare än det andra så startar hydraulpumpen (4). Pumpen pumpar bromsvätska till det slirande hjulets bromsok och TRACS–ventilen stängs. Därmed byggs ett tryck upp i primärkretsen och bromsen ansätts exakt så mycket som behövs för att båda drivhjulen ska få samma hastighet. Regleringen fungerar oberoende av effektuttag på motorn. Hydraulpumpen går hela tiden under regleringen.
TRACS–regleringen avbryts om:

*spinnandet upphör
*bromsning sker
*det finns risk för överhettning av bromsarna
*systemet kopplas ur med strömställaren på panelen.

Beroende på bilens hastighet krävs det en viss skillnad mellan drivhjulens hastighet (overspinn) för att TRACS ska aktiveras. När bilens hastighet är 0 km/h krävs det ca 18 km/h overspinn på det ena hjulet innan TRACS aktiveras. Vid 20 km/h aktiveras TRACS vid ca 8 km/h overspinn för att vid 40 km/h aktiveras vid ca 25 km/h overspinn. Vid högre hastighet krävs det så mycket overspinn att TRACS i praktiken aldrig kan aktiveras.
Styrenheten övervakar hur mycket TRACS– och ABS–regleringen är inkopplad och beräknar teoretiskt de främre bromsskivornas temperatur. Om det finns risk för att bromsskivorna blir överhettade kopplas TRACS–funktionen ur och varningslampan TRACS tänds samtidigt som en felkod lagras i styrenheten. Informationen om bromsskivornas beräknade temperatur finns i styrenheten upp till 1/2 timme efter det att tändningen slagits ifrån.*
Användarvisningsbild
av Perc
*pettson* skrev:På sugmotormodeller sänks tändningen och motorn blir klenare. På turbomodeller vägras laddtryck och tändningen sänks.
Allt för att hjälpa till. Och det redan från 1994.
Jag hade en tioventilers V70 automat med TRACS i närmare fem år. Mycket stadskörning med smatter från TRACSen i var och varannan korsning på vinterhalvåret. Kan inte påstå att jag nånsin märkte nåt av att motorn skulle blivit klenare, och inte var det heller nån märkbar skillnad då jag nån gång testade med systemet avstängt.

Jag upplevde inte heller systemet som särskilt effektivt. Låter gör det, men om jag t.ex testade med ena hjulet på is så var det inte mycket kraft som skickades över trots rejält smattrande från systemet. Det fungerade betydligt bättre på min V70N 2.5T -04. Bättre motorstrypning också, givetvis, eftersom det var elektriskt spjällhus. Skodan då igen tillåter lite för mycket hjulspinn för min smak då man åker iväg i korsningarna.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?