Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kaihaj
Hej.. har en 744 turbo 1987:a men med 940:ins FK motor och elssystem från en 1998!! Bilen är som sagt svårstartad när den är kall! man får dra på starten länge flera gånger.. sen börjar den hosta och spotta.. när den väl går på tomgång själv tål den inte nån gas alls. då dör den!!! men efter en stund Är den som den ska och fungerar utmärkt när den är varm med allting!!...

Vad kan vara fel? snälla hjälp mig!!!
av nofear745
Kan ju va kallstartsventilen. Sitter undertill på insuget. Dra ur den o kolla om det blir sämre , gör det d lär det inte va den.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kallstartventilen aktiveras vid -15 eller kallare motor.

Jag skulle misstänka kamremen (kuggat över) med tanke på symptomen!

Hur är skicket på tändstift, luftfilter?
av nofear745
Njahi, låter ändå som det skulle va nåt med insprutet tycker jag.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
nofear745 skrev:Njahi, låter ändå som det skulle va nåt med insprutet tycker jag.
Det skulle kunna vara bränslefiltret...eller huvudpumpen. Får inte motorn rätt bränsletryck så blir denm svårstartad och kvävs dessutom vid gaspådrag!
av kaihaj
aa ibland när jag drar på för fullt så känns de typ som om nån stänger av tändningen en hundradel eller två.. hela bilen bara bryter och det känns som en knuff i ryggen :P det är väldigt störande.. Kan detta och att den e svårstartad när den e kall bero på samma sak?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bilen är en 740 Turbo men är alltså ombyggd med 940-ins FK-motor med lättryksturbo. Den turbon jobbar på låga varv, vilket medför att huvudpumpen vår jobba som :twisted: ... Jag misstänker att inte bränslepumpen ger rätt tryck...
Sitter det fel pump så orkar inte pumpen i det långa loppet.

Kan även vara backventilen i huvudpumpen som är slut = när motorn är avstängd, rinner bensinen tillbaka...d.v.s. huvudpumpen måste pumpa upp bensin till spridarna innan bilen kan starta. Är dessutom pumpen sliten, så får inte spridarna rätt tryck!
av kaihaj
hmm.. men turbon är större än fulltryckarns turbo tillochmed.. så det har inte med att göra att turbon är förliten heller... Kan man kolla på nått vis om den här backventilen är trasig? hur mäter man om pumpen kör rätt bränsletryck då? på volvo prata dom om nått med kallstart givare? om inte de hjälpte så trodde dom det kunde vara styrenheten? va säger ni? tror ni volvo har rätt? :S
Användarvisningsbild
av Jocke S.
kaihaj skrev:hmm.. men turbon är större än fulltryckarns turbo tillochmed.. så det har inte med att göra att turbon är förliten heller... Kan man kolla på nått vis om den här backventilen är trasig? hur mäter man om pumpen kör rätt bränsletryck då? på volvo prata dom om nått med kallstart givare? om inte de hjälpte så trodde dom det kunde vara styrenheten? va säger ni? tror ni volvo har rätt? :S
Backventilen i bensinpumpen har jag ingen aning om hur man kollar... :oops:
Mätning av bränsletrycket skulle jag låta verkstan göra!
Kallstartgivaren??? menar dom inte kallstartventilen? isåfall...den aktiveras först vid en temperatur på -15 grader eller kallare.
Styrenheten...jag är skeptisk...men man kan aldrig vara säker... :roll:
av kaihaj
Kallstartsventil finns inte på b230fk.. det e en givare som säger till att spridarna ska köra i extra bränsle vid kallstart istället.. sa dom på volvo :D

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]