- tor 23 maj 2013, 11:38
Ska se om jag kommer ihåg rätt.. Spridarventilen för spolarvätskan som sitter längst ut på axeln framför muttern på din bild drar du bara ut och lägger på ett ställe där den inte kommer bort, lätt hänt annars.
Lossa inredningen på insidan (torx) och bänd bort inredningen med lite försiktigt våld. Motorn sitter sedan fast på tre punkter, lossa med skiftnyckel eller hylsnyckel. Själva torkararmen kommer förmodligen sitta som berget, spruta på smörjolja och vänta lite. Sen rucka på den tills den lossnar, våga vålda lite, det funkade för mig. På själva motorn klickar du bara ur elkontakten så den är frigjord.
På motordelen lossar du typ 6-7 st torx-skruvar för att blotta kugghjulen på insidan av motorn. Sätt sen tillbaka muttern på axelns gängor högst upp, bara ett par varv så att de yttersta gängorna fortfarande ligger skyddade under muttern. Slå med hammare på muttern så axeln åker rätt ner och ur motorn. Rengör axeln och hålet där axeln satt, torka rent det du kan. Återinfetta grejerna ganska rikligt. Montera tillbaka allting..
Ett tips jag läste om INNAN jag började demontering: sätt på torkaren med rattreglaget och gå bakom bilen och lyssna om motorn jobbar/försöker dra runt armen. Hör du ett motorsurr så är det bra, då tyder det på att motorn är hel och att det bara är fastkärvad med rost och salt. Hör du inget så antar jag att motorn är paj vilket är mindre bra och mer dyrt :(
Ha en stålullsborste till hands också och dra av gängorna med, som förmodligen är fulla med salt och smuts.