Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
Hur menar du, fotat hela "operationen" menar du? Du har samma problem på din bil misstänker jag?

Det mesta står i den här tråden men stöter du på problem så ska jag givetvis bidra med mina erfarenheter i frågan.
av d1anny2
ed skrev:Hur menar du, fotat hela "operationen" menar du? Du har samma problem på din bil misstänker jag?

Det mesta står i den här tråden men stöter du på problem så ska jag givetvis bidra med mina erfarenheter i frågan.
Exakt. Tänkte foto. Hittills blott krängt av plasten och tittat på eländet. Bild
Tänkt ge mig på det framöver. Ska lusläsa och återkomma ifall jag behöver hjälp.
/D
av ed
Ska se om jag kommer ihåg rätt.. Spridarventilen för spolarvätskan som sitter längst ut på axeln framför muttern på din bild drar du bara ut och lägger på ett ställe där den inte kommer bort, lätt hänt annars.
Lossa inredningen på insidan (torx) och bänd bort inredningen med lite försiktigt våld. Motorn sitter sedan fast på tre punkter, lossa med skiftnyckel eller hylsnyckel. Själva torkararmen kommer förmodligen sitta som berget, spruta på smörjolja och vänta lite. Sen rucka på den tills den lossnar, våga vålda lite, det funkade för mig. På själva motorn klickar du bara ur elkontakten så den är frigjord.
På motordelen lossar du typ 6-7 st torx-skruvar för att blotta kugghjulen på insidan av motorn. Sätt sen tillbaka muttern på axelns gängor högst upp, bara ett par varv så att de yttersta gängorna fortfarande ligger skyddade under muttern. Slå med hammare på muttern så axeln åker rätt ner och ur motorn. Rengör axeln och hålet där axeln satt, torka rent det du kan. Återinfetta grejerna ganska rikligt. Montera tillbaka allting..

Ett tips jag läste om INNAN jag började demontering: sätt på torkaren med rattreglaget och gå bakom bilen och lyssna om motorn jobbar/försöker dra runt armen. Hör du ett motorsurr så är det bra, då tyder det på att motorn är hel och att det bara är fastkärvad med rost och salt. Hör du inget så antar jag att motorn är paj vilket är mindre bra och mer dyrt :(

Ha en stålullsborste till hands också och dra av gängorna med, som förmodligen är fulla med salt och smuts.
av Snider
ed skrev:Tre inlägg upp..ingen som vet var den delen ska sitta och vad den gör? Vill kunna dra på inredningen snart!! :)
Den ska sitta som en skyddsplåt över motorn. Vrid och vänd på den lite så ser du snart hur den ska sitta.
//Snider
av ed
Tack snider! Ny sitter skyddsplåt och inredning där det skall sitta!

Lycka till nu d1anny, bara att fråga om det blir problem.
av d1anny2
Bild

Allt gick efterhand bra vid demonteringen. Samt monteringen. Dock fastnar torkaren "klockan elva" vid drift. Hjälper man till där så fortsätter den en runda till.
I detta läge man behöver köpa nytt kugghjul i plast?
Användarvisningsbild
av Chrasher
Min pajade när bilen hade gått typ 9-10 000 mil, gick inte att laga utan det var bara att köpa en ny. Kostade runt 2000 spänn någonting. Har kört i 3-4 år nu och den funkar fortfarande i alla fall.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag försökte knacka ut axeln på min. Det började med att gängorna tog lite stryk (jag knackade på muttern givetvis) och sen flög det en flisa ur den ihåliga torkaraxeln också. Då det ändå var för sent att rädda ökade jag våldet steg för steg. Det var bara skit kvar av torkarmotorn till slut men axeljäveln satt där den satt. :D

Det blev en ny torkarmotor.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 26
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]