Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
HU till steg via lågnivå, vad vill du ha för filter där emellan???

Ja, Subben tar högnivå från d-stolpe.. inget ideal direkt...

/L
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Loner skrev:HU till steg via lågnivå, vad vill du ha för filter där emellan???

Ja, Subben tar högnivå från d-stolpe.. inget ideal direkt...

/L
Filtret ska ju sitta efter huvudeneheten och dela upp de lägsta frekvenserna och skicka dessa till 150 W steget som sitter med subben. Då avlastas ju 4*50w steget och hötalarna i dörrar frän djupbasen. Nu förvrängs ju signalen i 4*50w burken innan den körst in i substeget.

Som sagt så illa kopplade man ju med biltemaboosters på 70 talet.

Ingen som har provat att fixa detta felet.
av Daddan
Då blir det att dra kabel via filter framifrån och bak eftersom det inte finns något...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daddan skrev:Då blir det att dra kabel via filter framifrån och bak eftersom det inte finns något...
Dra kablar är väl en skitsak. Större problem är väl att volvo knappast har använt någon form av kontakter i standardformat så man måste väl löda sig in i kabelstammarna :cry:
av haxpet
Låter konstigt det här.

Jag tycker inte att det är något speciellt dåligt ljud i Volvos stereo (har en HU-850). Har suttit i många nya bilar med betydligt sämre orginalstereo.

Att subben ligger under golvet kan väl inte ha så stor betydelse, en sub ska ju enbart spela dom lägsta frekvenserna, och många av dom är ju så låga att du inte hör dom, dom känns ju bara. Men det är ju klart, blir det mottryck när subben ska förfytta sej på grund av golvet så är det kanske inte optimalt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
haxpet skrev:Låter konstigt det här.

Jag tycker inte att det är något speciellt dåligt ljud i Volvos stereo (har en HU-850). Har suttit i många nya bilar med betydligt sämre orginalstereo.

Att subben ligger under golvet kan väl inte ha så stor betydelse, en sub ska ju enbart spela dom lägsta frekvenserna, och många av dom är ju så låga att du inte hör dom, dom känns ju bara. Men det är ju klart, blir det mottryck när subben ska förfytta sej på grund av golvet så är det kanske inte optimalt.
Tror inte det är något "fel" i min bil för alla V70 med samma setup låter ju lika.

En HU-650 + High Performance + Sub landadar fick jag väl betala runt 10.000 kr för, går du upp til HU-850 så blir det väl runt 20.000 kr.

När jag har lagt ut sådana summor och själv stoppat in stereo för 10.000-20.000 i mina tidigare bilar har man fått extremt bra ljud för sådana prisklasser. Nu tycker jag det låter som man har ljud för 2000-3000 i bilen.

Men men nu vill jag inte debatera om det är prisvärt eller ej. Nu sitter ju grejerna där, gjort är gjort och jag försöker bara komma fram till om man kan göra något utan att det kostar skjortan eller gör att bilen inte går att återställa.

Tex volvolösningen att högnivå in i Sub-steget känns ju helt patetisk i en så här dyr anläggning och man borde kunna göra något åt det.
VolvoB20 skrev:Har läst massor med trådar men hittar inte något som passar riktigt.

Under mina 25 år bakom ratten har bilstereo alltid varit ett glädjeämne av många anledningar.

-Man har ju "tid över" när man kör att lyssna på musik.
-Man spelar den musik man själv gillar
-MAn spelar så högta man vill.
-osv

Många apparater har passerat revy i DIN-uttagen i mina bilar, JVC, Kenwood, Pioneer, Alpine, Phillips, Knutsson, Sony, Clarion osv.

Nu har jag rullat 2000 mil i min V70, detta är nog den stereo som jag har betalat mest pengar för, lik förbannat är det nog den som låter absolut sämst.

Jag har HU-650, High Performance högtalare med extra slutsteg och 12-tums woofern.

Ljudet passar bäst för att lyssna på sjöväderrapporten från SMHI eller dagens dikt i P1. Diskanten är trött, mellanregistret grötigt och basen mest lite vibrationer utan kontroll.

Ljudet är fan så dålig att jag inte lyssnar på musik längre när jag kör bil !!!

Problemet är att jag har bilen som tjänstebil och kan inte riva ut skräpet på flera års sikt. Hade det varit DIN-Standard kunde jag ju tryckt i en annan stereo och bytt tillbaka vid service tex, nu vet-i-fan eftersom man dessutom måste programera bort stereon från CAN bussen.

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna göra med de förutsättningar jag har.

Vad är det som gör att ljudet är så dåligt (obs ej fel för alla V70 med samma setup är lika kass), är det:
-Stereon
-Slutsteget
-Högtalarna
-Miljön/Inredningen
Som gör att det låter skit.

Finns det något man kan göra som inte krockar med att det är en tjänstebil. Tex lätta att återställa/byta tillbaka vid behov.

Alla förslag välkommna.
Har du kollat på vvspy.com ???
har för mig att det fanns en kille där som var ganska vass på audiogrejerna på volvo.
av moZZe
Du skrev att ett problem är att subben är kopplad till hög utgång från slutsteget. Vad är det för fel på det? Varför skulle signalen förvrängas fast man delar lägre frekvenserna efter slutseget och sedan hjälper till att dra en lågimpedans belastning med ytterligare en förstärkare.
Användarvisningsbild
av Loner
för att varje förstärkare adderar förvränging av ljudet, effektförstärkare gör det dessutom mer än spänningsförstärkare.

/L
av Frigge
VolvoB20 skrev:Ok, tackar för er respons.

Stämmer verkligen detta? I går upptäcket jag volvos inkoppling är rena skämtet. :shock:

Är det verkligen så illa att huvudenhet går till slutsteget (via lågnivå) UTAN filter.

Sen tar förstärkaren till subben signalen från HÖGNIVÅN som är på väg till bakhögtalarna.

Är detta sant, det var ju så man kopplade in billga Sprakomatic Boosters från biltema på 70-talet via högnivån :cry: Betalar man 10.000 kr för något så sunkigt på 2000-talet?

Läge att koppla om om det är så illa.

Många kopplar fortfarande via högnivå även vad gäller avancerade ljudbyggen. Dagens slutsteg klarar det utmärkt.
Har själv ett externt slutsteg kopplat på högnivå från bakhögtalarna
till 2 st 10" :are, har en HU-603 i grunden. Har testad både med lågnivåkabel direkt från stereon och högnivå, märks ingen skillnad.

Varför slå i en så svindyr olja i[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]