Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
I en modern bil finns funktioner som myndigheter och köpare både kräver och har vant sig vid. Dessa funktioner skulle i många fall inte vara möjliga utan dagens ganska avancerade elsystem.

Men dessa system ger tyvärr också möjlighet för biltillverkare att stänga ute andra aktörer på eftermarknaden när bilarna krånglar och ska felsökas/repareras. Och dessa möjligheter utnyttjar biltillverkarna tyvärr. De stänger vissa delar av systemet, det krävs speciella diagnosverktyg som då prissätts efter vad biltillverkaren anser är riktigt, de olika systemen i bilen i sig är integrerade med varandra så man kan inte genom enkla och billiga ombyggnader när bilarna blir äldre få tillbaka en funktion, biltillverkarna vill inte släppa in andra aktörer på eftermarknaden än sina egna auktoriserade verkstäder, etc. Det finns inget som tekniskt hindrar att man gör systemen mycket mer öppna/generella. Men det görs inte.

Bilarna innehåller idag funktioner med hög utvecklingskostnad men försäljningspriserna täcker inte upp helt. Det innebär att man blir beroende av eftermarknaden som en inkomstkälla för täckning av kostnader i tidigare led. Detta tror jag är grundorsaken till att biltillverkare och auktoriserade verkstäder är så protektionistiska i sin hållning mot andra aktörer på eftermarknaden. De vill kunna behålla hög prissättning för eftermarknadsjobben samtidigt som de vill få utföra dem.
av llesrof
Men hur ofta visar det sig att det är bilens datorer som krånglar? Det intrycket jag får är att det fortfarande är avskavda kablar, trasiga sensorer och oxiderade kontakter som orsakar fel. Inte datorerna. Styrboxar som får sönder verkar mest gå sönder på grund av fysiska fel, typ att lödningar släpper eller anslutningar glappar.
av *pettson*
llesrof skrev:Men hur ofta visar det sig att det är bilens datorer som krånglar? Det intrycket jag får är att det fortfarande är avskavda kablar, trasiga sensorer och oxiderade kontakter som orsakar fel. Inte datorerna. Styrboxar som får sönder verkar mest gå sönder på grund av fysiska fel, typ att lödningar släpper eller anslutningar glappar.
Du är inne på rätt spår lödfel är otroligt vanligt, samt att mekarna idag får lära sej att datorerna utför allt som dom styr. Vilket dom INTE ALLS gör.
Det finns ett antal effektmoduler som utför jobbet (reläenheter). Dessa gör inte alltid sitt jobb precis som sagt. Men dom är något man inte har en susning om att dom finns. Allt är styrt enligt följande schema. DATOR->MAGI->DETALJ.
Å andra sidan verkar det inte finnas någon som läser servicemeddelanden, eller elscheman heller så det går på ett ut, ingen känner igen något under huven.
Nu senast i veckan fick en långväga bekant en diagnos på en golf 2001. Han måste byta sina tändspolar. Notera att det är FLERA, för det har man kommit fram till på diagnosen.
Sanningen är den att bilen är av årsmodell 2001 en 16V och den har EN enhet med 4 spolar internt. Inte 4.. Det hade man vetat om man öppnat huven. Vilket man då INTE gjorde vid felsökningen. Vidare hade man vetat att det är produktproblem med att dom helt enkelt spricker i plasten. Villket hans gjort. Det skulle kosta 8300 kronor med programmering och byte (ny mjukvara för att styra dom nya spolarna).
Det slutade med 250 spänn för en begagnad (ny kostar 800) 20 minuter för bytet. Programmering? Nej inte nödvändigt överhuvudtaget.
Det!.. hade man vetat om man provat att titta ibland under huven.
Den här typen av fantasifel inträffar allt oftare och det gör mej allvarligt bekymrad över kompetensen samt över hur många kunder som blir blåsta helt enkelt..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Men hur ofta visar det sig att det är bilens datorer som krånglar? Det intrycket jag får är att det fortfarande är avskavda kablar, trasiga sensorer och oxiderade kontakter som orsakar fel. Inte datorerna. Styrboxar som får sönder verkar mest gå sönder på grund av fysiska fel, typ att lödningar släpper eller anslutningar glappar.
Absolut. Komponenterna i sig i en dator går väldigt sällan sönder, utan det är oftast något annat som felar. I regel är det även väldigt lätt att fixa, men kan vara ett h-e att hitta (tänk en lödning på ett moderkort, inget roligt göra att hitta den felande punkten).
Jag hade för några år sedan en dator från sent 90-tal, som jag använde som webserver. Den stod på i 5år utan avbrott, och inget gick sönder på den iaf.
Men till slut gav den ända mekaniska delen upp - hårddisken. Ett par fläktar gick sönder under åren också, men inga komponenter.

Jag tycker dom borde införa en ordentlig IT-kurs tillsammans med verkstadsutbildningen. För 90% av alla mekaniker har inte den blekaste om hur en dator öht fungerar. Dom skulle aldrig kunna bygga ihopp en dator av lösa komponenter.
Hur ska dom då kunna felsöka en "datorstyrd" bil på ett korrekt sätt, när dom inte har den blekaste om vad datorn i bilen har för funktion?
av blådåren
Problemet har också en omvänd sida !.

Nyutbildade "bilmekaniker" som är ena jäklar på datorer och felsökning i dessa , men knappt har en aning om hur en motor som sådan faktiskt funkar, eller hur det ser ut under huven... :roll:
Någonstans tycks förståelsen för ren mekanik nästan ersatts med en sorts "komponentbytarmentalitet" , storleken på komponentbytet avgörs av datorn och inte av en kritisk och kompetent mekaniker !.

Har några "gyllene ögonblick" när jag sopat originalverkstan jäms med golvet :) .
En kund hade problem med att bilen låste sej när han körde i ojämnheter på högersidan och det var fuktigt/regn samtidigt .
Originalverkstaden felsökte och kom snabbt fram till att det var det eftermonterade larmet som var felorsaken !.
Larmet (cargard T70C) (som var monterat av mej) kunde öht inte styra låset då det var underordnat bilens CAN-system, utan var en slav under detta och helt enkelt "lyssnar" vad som händer i bilen och agerar därefter .
Nå kollar igenom mina anslutingar (alla är lödda då jag anser allt annat vara slarv) och finner inga fel.
Misstänker att en microbrytare i någon av låskistorna på bilens högersida är problemet vilket kunden underrättas om.
Kopplar loss larmet och säger åt kunden att testa några dagar och se vad som händer!.
Nästa dag ösregnar det och "tjong" bilen låser direkt vid ett gupp på högersidan.
Han lämnar bilen till originalverkstan för åtgärd !.
När han ska hämta bilen får han besked om att mekanikern grundligt mätt upp bilens elsystem och funnit att larmets centrallås-styrning (finns inte) lastar bilens el på sånt sätt att den låser sej.

Kunden rycker då tag i verkmästaren och tar med honom ut till bilen för att visa det losskopplade larmet som ligger i handskfacket och ber om en förklaring om "hur i helvete det kan påverka bilen" ...
En lätt rodnande verkmästare ber att få behålla bilen och erbjuder gratis lånebil, båda låskistorna på bilens högersida byts och problemet är borta...

Hade gett en miljon för att se verkmästarns min när han förevisades det bortkopplade larmet som skulle vara orsaken...

En annan snubbe hade problem med skrammel i förardörren, (hade byggt ljud i denna bil) .
Orsaken var enligt uppgift från verkstaden dåligt fastsatta högtalare/kablar .

Min åtgärd var att tömma facken i killens förardörr på cd-fodral och skivor..... :roll:
av llesrof
blådåren skrev:Problemet har också en omvänd sida !.

Nyutbildade "bilmekaniker" som är ena jäklar på datorer och felsökning i dessa , men knappt har en aning om hur en motor som sådan faktiskt funkar, eller hur det ser ut under huven... :roll:
Någonstans tycks förståelsen för ren mekanik nästan ersatts med en sorts "komponentbytarmentalitet" , storleken på komponentbytet avgörs av datorn och inte av en kritisk och kompetent mekaniker !.

Har några "gyllene ögonblick" när jag sopat originalverkstan jäms med golvet :) .
En kund hade problem med att bilen låste sej när han körde i ojämnheter på högersidan och det var fuktigt/regn samtidigt .
Originalverkstaden felsökte och kom snabbt fram till att det var det eftermonterade larmet som var felorsaken !.
Larmet (cargard T70C) (som var monterat av mej) kunde öht inte styra låset då det var underordnat bilens CAN-system, utan var en slav under detta och helt enkelt "lyssnar" vad som händer i bilen och agerar därefter .
Nå kollar igenom mina anslutingar (alla är lödda då jag anser allt annat vara slarv) och finner inga fel.
Misstänker att en microbrytare i någon av låskistorna på bilens högersida är problemet vilket kunden underrättas om.
Kopplar loss larmet och säger åt kunden att testa några dagar och se vad som händer!.
Nästa dag ösregnar det och "tjong" bilen låser direkt vid ett gupp på högersidan.
Han lämnar bilen till originalverkstan för åtgärd !.
När han ska hämta bilen får han besked om att mekanikern grundligt mätt upp bilens elsystem och funnit att larmets centrallås-styrning (finns inte) lastar bilens el på sånt sätt att den låser sej.

Kunden rycker då tag i verkmästaren och tar med honom ut till bilen för att visa det losskopplade larmet som ligger i handskfacket och ber om en förklaring om "hur i helvete det kan påverka bilen" ...
En lätt rodnande verkmästare ber att få behålla bilen och erbjuder gratis lånebil, båda låskistorna på bilens högersida byts och problemet är borta...

Hade gett en miljon för att se verkmästarns min när han förevisades det bortkopplade larmet som skulle vara orsaken...

En annan snubbe hade problem med skrammel i förardörren, (hade byggt ljud i denna bil) .
Orsaken var enligt uppgift från verkstaden dåligt fastsatta högtalare/kablar .

Min åtgärd var att tömma facken i killens förardörr på cd-fodral och skivor..... :roll:
Jo, men som tekniker under tidspress och kundpress vill man gärna slippa felsöka saker som någon hemmafixare eller annan förståsigpåare vart och pillat och kopplat in grejer på. Att felsöka system som inte är original är i många fall... utmanande.
Användarvisningsbild
av joel80
Men det borde väl inte göra det okej att inte ens veta hur bilens system funkar och skylla alla fel på tredjepart. Man kan kolla av sina egna delar och göra en liten felsökning av det man själv är ansvarig för innan man beskyller externa tillbehör.
av blådåren
det där var bara en liten smakbit av dom fall jag råkat ut för .
Jobbar professionellt som installatör av eftermarknads-elekktronik :wink: .

men den röda tråden i alla fall är att om det inte står "Ford" , "Volvo" , "mercedes" , peugeot" eller vad som helst på den lilla lådan som är installerad i bilen så har meken hittat "felet" ..

Monterade en telefonhållare med laddning i M-B E-class för några år sedan, som vanligt tar (tog) man ström till denna bakom radion då denna förr alltid hade minnes-ström där som var direktkopplad till batteriet.
kunden kom tillbaka någon månad senare och var lätt otrevlig och sa att mercaverkstan minsann konstaterat att halvljus-automatiken hade störts ut av denna laddare !.
Tyckte det lät skumt, men kopplade om denna direkt till batteriet ändå, under tiden jag gör detta får ägaren för sej att demonstrera dom fina rattkontrollerna som styr det mesta i denna bil !.
för att beskriva det milt , så hade min då två-årige son förmodligen haft mer koll på vad han hade gjort bakom samma ratt...
Det såg ut som snubben trodde det var ett flipperspel !.

Efter en stund fick jag byta plats med honom för att "testa".
Och först "meny" sedan "beleuchtung" , och vad ser man där ?, jo "automatiche abendlicht" var "aus" , dumfan hade stängt av det själv!.
Och den kunniga originalverkstaden hade inte ens brytt sej om att kolla inställningarna för halvljuset, utan "felsökt" och sagt att elsystemet i en E-class är så "känsligt" att minsta koppling (som inte är M-B) är orsak till fel ....

Intressant dock att jag fått in några bilar från sagda verkstad med felfungerande eftermonterade larm där originalproffsen monterat sagda larm med "strömtjuvar" ..
Sanering av sagda tjuvar och ordentlig lödning av skarvarna löste dom problemen !.

Bara för att monterade detaljer inte finns i felsöknings-datorn så befriar det inte meken från egen tankeverksamhet !!!.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]