Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Tändkablarna (samtliga) är nybytta!

Ps. B23fb heter motorn
Felkoder???
av Ander_s
Har printat ut din instruktion, tack för den! Återkommer med ev felkoder i kväll!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vi börjar med den!

Du skriver att motorn startar efter att motorvärmaren suttit inkopplad någon timme! Motorvärmaren värmer kylvattnet i motorblocket, vilket resulterar till att även motortempgivaren blir varm och ger rätt info till styrbox och spridare...
Är du säker på att det är fukten som gör problemet? Hur kallt står bilen?
Att ha motorvärmaren inkopplad torkar inte fuktiga kontakter...

Testa annars att spruta in vattenavvisande kontaktspray i alla kontakter du hittar runt motor, luftslangar etc. och fetta in med fett så inte fukten kan tränga in. Gör dock inget med kontakterna till lambdasonden, som skall vara helt torra och orörda...d.v.s. inget spray och inget fett i dessa kontakter. (PO)
av Ander_s
Kollat diagnosen nu: 1-1-1 både i 2:an och 6:an!
Bilen är dock fortfarande död.. Provade bogsera utan framgång, vid ett tillfälle tände den en kort stund sedan död...

Motorelektronikvarningslampan lyste dock hela tiden under bogseringen. Är inte det märkligt när vi ej fick nån felkod?

Bränslepumpen under bilen går när tändningen vrids på.

Provade ta lös kabeln från tändspolen och hålla mot grenröret och dra runt, gnista.

Tips??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Kollat diagnosen nu: 1-1-1 både i 2:an och 6:an!
Bilen är dock fortfarande död.. Provade bogsera utan framgång, vid ett tillfälle tände den en kort stund sedan död...

Motorelektronikvarningslampan lyste dock hela tiden under bogseringen. Är inte det märkligt när vi ej fick nån felkod?

Bränslepumpen under bilen går när tändningen vrids på.

Provade ta lös kabeln från tändspolen och hålla mot grenröret och dra runt, gnista.

Tips??
Jag skulle gissa på kylvätsketempgivaren som sitter under treans insug (svåråtkommlig...men det går).
Resistansen mellan pol och chassi =
0°C = 5400ohm - 6600ohm
20°C = 2070ohm - 2530ohm
40°C = 1170ohm - 1430ohm
60°C = 540ohm - 660ohm
80°C = 270ohm - 330ohm
100°C = 171ohm - 209ohm
av Ander_s
Superbra med ett forum med all denna kompetens! Tusen tack alla!
kylvätsketempgivaren, ok, var sitter den? Går den att byta själv, kostnad?
Vad gör den? Om jag får igång bilen när motorvärmaren varit i, talar det för att det är den då? Ska hem och testa, har en gång satt i motorvärmaren och då gick den igång direkt men det kan ju varit slumpen.

Om den inte går igång trots motorvärmare, vad kan det vara då?
Bränslepumpsreläet verkar det vara i 9 fall av 10 i alla de diskussioner med icke startadnde bilar här på forumet men om man hör punpen under bilen kan det ändå vara den som är paj? Styr den även pumpen inne i tanken?

Hallgivare har nämnts kan det vara den?

Skall även kontaktspraya alla kontakter utom lambda (var det väl?), var sitter lamdagivaren?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Superbra med ett forum med all denna kompetens! Tusen tack alla!
kylvätsketempgivaren, ok, var sitter den? Går den att byta själv, kostnad?
Vad gör den? Om jag får igång bilen när motorvärmaren varit i, talar det för att det är den då? Ska hem och testa, har en gång satt i motorvärmaren och då gick den igång direkt men det kan ju varit slumpen.

Om den inte går igång trots motorvärmare, vad kan det vara då?
Bränslepumpsreläet verkar det vara i 9 fall av 10 i alla de diskussioner med icke startadnde bilar här på forumet men om man hör punpen under bilen kan det ändå vara den som är paj? Styr den även pumpen inne i tanken?

Hallgivare har nämnts kan det vara den?

Skall även kontaktspraya alla kontakter utom lambda (var det väl?), var sitter lamdagivaren?
Kylvätsketempgivaren sitter på motorblocket (under treans insug (ettans är närmast fronten på bilen)). Kontakten är en 2-polig flatstiftkontakt (Likt kontakterna på spridarna). Kontakten sitter instucken rakt in i givaren.
Kylvätsketempgivaren ger signal (resistansvärde) till både tändsystem och bränslesystem, detta för att utvinna det "bästa" ur bränsle- respektive tändningssystemet.

Lambdan sitter (oftast) på katalysatorn (sedd från bilens vänstersida). Kontakterna sitter vid torpedväggen (vid tändspolen) med en "tunn" kabel som är kopplad med en flatstiftkontakt (under ett gummikydd) = signal.
Den andra kontakten (även denna "lik" tempgivarkontakt/spridarkontakt) är en tvåpolig kontakt varav ena polen är spänning till förvärmningsmotståndet och den andra är "jord till förvärmning & lambdasignal" Denna kontakt måste vara helt fri från fett etc.

Ang. bränslepumprelät (bakom säkringarna) är detta 2-poligt vilket styr både huvudpump (under förarsätet (under bilen)) och förpumpen i tanken.
Om du lyssnar under förardörren när du vrider på tändningen, skall du höra huvudpumpen "surra" ett par sekunder. Ta bort säkring 11 = pumpen i tanken, och vrider på tändningen och lyssnar på huvudpumpen...så skall denna låta högre nu = den får jobba hårdare! Låter huvudpumpen likadant oavsett elvans säkring, ligger problemet antingen i relät (vanligt) eller i förpumpen i tanken (inte heller ovanligt).
av Ander_s
Suck.. startar nu ej heller trots att jag haft motorvärmare + kupevärmare under huven i 4 timmar...Dessutom tankat fullt med dunkar för att kringå ev fel på förpumpen, huvudpumpen surrar som den ska, bilen är stendöd...

Jocke S. Kan det vara kylvattentempgivaren trots att den ej startar med motorvärmare eller tror du på nåt annat?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Suck.. startar nu ej heller trots att jag haft motorvärmare + kupevärmare under huven i 4 timmar...Dessutom tankat fullt med dunkar för att kringå ev fel på förpumpen, huvudpumpen surrar som den ska, bilen är stendöd...

Jocke S. Kan det vara kylvattentempgivaren trots att den ej startar med motorvärmare eller tror du på nåt annat?
Jag tycker att den borde lämna en felkod...men men...sånt är livet!

Vi kan göra en funktionskontroll:
Placera diagnostikkabeln i hål 2.
Slå på tändningen.
Tryck in knappen 3 gånger (varje tryck 2 sekunder).
Nu skall dioden blinka samtidit som:
Insprutningsventilerna "smattrar". Känn med ett finger på spridarna att dom jobbar!
Därefter börjar tomgångsventilen arbeta.
Till sist testar den kallstartventilen, för att därefter återgå till spridarna!

Känn på alla fyra spridarna, så dom jobbar!

Avsluta med att trycka ner knappen 2 sekunder för att avsluta testet.

Detta för att jag vill veta om relät till spridarna är ok.
av Ander_s
Tack för ditt engagemang JockeS.

Ska göra testet, några frågor dock för en novis. "Känn på spridarna" ? Vet inte ens var de sitter! Gissar att de sitter alldeles där de 4 "rören" går in i motorn på insugssidan, är det månne under där det sitter kontakter på resp insug? Ska jag bara hålla fingret på för att känna att nåt "händer" därinne?

Hur vet jag att tomgångsventilen arbetar?

Tänkte testa ytterligare några grejer (observera att bilen är stendöd, starmotorn går men inte inte minsta tendens till tändning):

*Gnista. Har hållt tändkabeln från tändspolen mot grenröret= gnista. Ska även kolla med ett löst tändstift på resp kabel. Om jag har gnista, kan jag utgå från att tändningen är ok eller kan ordningen vara fel? (vilket man knappst upptäcker med mänskligt öga..)

*Soppatillförsel, hur kollar jag att det kommer fram soppa? Hör pumpen under bilen och har full tank (så det borde väl inte göra nåt om pumpen i tanken är paj?). Vad skruvar jag lös under huven för att se om det kommer soppa? Gör jag som med skotern och skruvar ut stiften och kollar om de är sura eller? Beskriv gärna ganska detaljerat då jag inte kan alla delar under huven.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]