Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Hjulskruvarna (pinnbultarna som hjulmuttrarna sitter på) kan bytas genom att slås ur "inåt", så de lossnar ur medbringaren (navet). Nya bultar dras in med hjälp av muttern. De sitter med en räfflad del som är pressad in i navet, inifrån, så att säga.

Det kanske krävs lite värmning för att få loss dem, men de är utbytbara utan att svetsa eller liknande.

Mvh
/RID
rid54 skrev:Hjulskruvarna (pinnbultarna som hjulmuttrarna sitter på) kan bytas genom att slås ur "inåt", så de lossnar ur medbringaren (navet). Nya bultar dras in med hjälp av muttern. De sitter med en räfflad del som är pressad in i navet, inifrån, så att säga.

Det kanske krävs lite värmning för att få loss dem, men de är utbytbara utan att svetsa eller liknande.

Mvh
/RID
Vad skönt att höra!
Gött att det ska vara genomförbart så att säga. Kan tänka mig att det är lite struligt att få ut de gamla. Sitter väl som berget.
Du menar alltså att man ska pilla in de nya pinnbultarna bakifrån så att splines hamnar rätt. Sedan ta en "vanlig" mutter och skruva åt tills splinesen tvingas in på sin plats? Ska man lägga lite kopparpasta där kanske för att det ska gå lättare att få i?

Nu har jag bara slutna muttrar, men jag får väl köpa mig ett par "öppna" så jag kan dra så långt som jag behöver.
Gött.

Antar att det är medbringaren (navet) som ska värmas (och eventuellt kyla pinnbulten) för att få loss allt.
Samt en del 5-56 =)

Tack!

Mvh,
Daniel
av rid54
Det var ett tag sedan jag gjorde detta. Det är möjligt att bromsskivan måste bort eller något annat demontage genomföras för att man ska komma åt; det framgår nog när man börjar jobba... Det kan alltså ta en stund. Jag tror inte lite smörjmedel skadar... :)
/RID
Motherpearl skrev:
RacerfeldtMek skrev:är det bara hjulbultarna som vart fel? annars kanske du måste byta gängtappar och det är ett slitsamt jobb då man måste värma och pressa ur dom gamla tapparna ur drivaxlarna och ur spindeln i fram, kolla noga så gängorna är hela annars kan du lätt dra runt även dom nya muttrarna!

MVH
Hej!

Jag tror nog att vi bandar ihop begreppen något här.
Når jag säger "bultarna" menar jag de "pinnar" som sitter fast (splines?) i drivaxlarna. Med muttrar menar jag alltså muttern som skruvas på för att hålla fast fälgen. Gängorna på bultarna är heeelt slut. Någon har dragit på felaktiga muttrar med något kraftigt verktyg och gjort gäng-sallad av alltihop. Så varje gång jag måste ta loss/sätter fast ett hjul så förstör jag bultarna lite mer och måste dessutom köpa nya muttrar varje gång. Så nu när jag ändå drar isär allt för bromsarnas skull så ska jag passa på att byta dessa också. Kan man banka ut dem tror du/ni?

Mvh,
Daniel

Snurrar dom bara runt så kan du prova att knacka lite försiktigt på muttern medans du drar runt den med en ringnyckel.. funkar inte det så får man kanske försöka borra i kanten på muttern med ett tunt borr och försöka klyva muttern med en huggmejsel
Allright nu har jag äntligen tagit tag i detta.
Tänkte ge en liten "så har det gått"-beskrivning för den som är intresserad.

I helgen byttes skivor och belägg fram (helvete vad oken satt hårt).
Höger ok var i fint skick och fungerade klanderfritt. Behövde alltså inte bytas till skillnad mot vad Mekonomen sa.

På vänster ok var det en kolv som inte ville gå tillbaka som den skulle. Pressade med allt från tving, till polygrip och kofot. Den var helt jävla omöjlig att få in. Såg att packningen var illa skadad så gissningsvis har den rostat fast. Lyckades dock pilla i ett nytt bromsbelägg. Bilen bromsar fint och tar som bara f*n. Eventuellt byter jag det oket till ett Biltema ok ändå bara för att ha allt perfekt.

Men först ska jag ge mig på bakänden. Planen är även där att byta skivor och belägg + handbromsbackar. Med lite tur behöver jag inte byta något ok där.

Har även satt på nya muttrar på hjulen jag byter (tänkte ju även bytt pinnbultarna, men det funkade fint med bara nya muttrar).

Så nu jävlar. Har även lagt ner åtskilliga timmar på att "rekonda" bilen och leta efter rost. Finns fan ingen. Helt sjukt.

Glad att jag inte löd Mekonomens råd om skrotning. Nu har den ju visserligen snart rullat 13 000 mil så den är åtminstone inkörd snart i alla fall.

Blir en bra Volvo-vår det här =)

/Daniel
Motherpearl skrev:På vänster ok var det en kolv som inte ville gå tillbaka som den skulle. Pressade med allt från tving, till polygrip och kofot. Den var helt jävla omöjlig att få in. Såg att packningen var illa skadad så gissningsvis har den rostat fast. Lyckades dock pilla i ett nytt bromsbelägg. Bilen bromsar fint och tar som bara f*n. Eventuellt byter jag det oket till ett Biltema ok ändå bara för att ha allt perfekt.
Glöm inte detta :-)-) Tänk på att vi har ögonen på dig :shock: .
Bromsklossen kommer att slitas snett och bilprovningen kan ge dig ombesiktning. Det syns på deras mätare, även om du inte känner det själv, att du "bara" har c:a 75% bromskraft på der hjulet. Har du otur och du bromsar det varmt, kanske kolven "rör sig" lite, och då kommer du att få anliggande broms och kanske fördärvar skivan också

Mvh
Lennart
Ha ha ha känns skönt att ni har koll på mig :)
Lyckades faktiskt pressa in kolven till sist. Körde med den in och ut flera gånger och smorde med bromsolja.
Den går, fast kanske lite trögare än den andra. Ska hålla lite koll på det.
Annars byter jag oket. Inga konstigheter.
Även en kolv på vänster bak gick lite trögare. Högersidan var perfekt.

Så vi får se. Men allt fungerar åtminstone.
Inga större pengar att byta ok, men det var roligare att få igång de gamla nu.
Får se vad besiktningen säger :)

/Daniel
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]