Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf7495
Hej det började med att min 240gl -88a med LH2.2 började misstända och sen dog med följd att katalysatorn glödde, den startade igen efter efter de och gick en stund sen hände samma sak igen. Har gnista från spolen till fördelaren men inte ut till tändstiften, bensin får den däremot som den ska. :|
Saker som ja bytt:
*Fördelare
*Spole
*Tändkablar
*Tändstift
*Tändnings styrenhet
Och alla delarna kommer från en bil som fungerat.
Jag har även kollat så att kamremmen står rätt, och kollat alla jordpunkter.

Är det något jag missat eller vad kan vara felet? :cry:
av rid54
Alltså, detta med gnistan är ju lite osäkert... Menar du att med en bytt fördelare etc så kommer högspänning (gnista) fram TILL fördelaren, men inte vidare till något tändstift? Då är ju rotorn akut misstänkt, även om fördelaren är bytt. Kolla gnista vid tändstiften, det är det enda som räknas. Saknas gnista där, måste felsökningen börja med tändsystemet (inkl tändfördelarens rotor...).

När gnistan är säkerställd, prova med startgas...
/RID
av Rådlös
Kolstiftet som skall sitta i centrum på insidan i fördelarlocket är fjäderbelastat. Det kan vid olyckliga omständigheter sprätta iväg när man inte ser det.
av mf7495
rid54 skrev:Alltså, detta med gnistan är ju lite osäkert... Menar du att med en bytt fördelare etc så kommer högspänning (gnista) fram TILL fördelaren, men inte vidare till något tändstift? Då är ju rotorn akut misstänkt, även om fördelaren är bytt. Kolla gnista vid tändstiften, det är det enda som räknas. Saknas gnista där, måste felsökningen börja med tändsystemet (inkl tändfördelarens rotor...).

När gnistan är säkerställd, prova med startgas...
/RID
Ja gnistan kommer till fördelaren men inte till tändstiften, har testat med flera olika roterer och fördelarlock o kolstiftet har ja också kollat. Vad kan man felsöka för grejer i tändsystemet förutom de som är bytt?
av Rådlös
Har du mätt på tändspolen?

Koppla bort anslutningarna tillfälligt. Mellan 1 och 15 primärlindningen skall det vara 1 - 2 Ohm. Mellan 15 och utgången på toppen, sekundärlindningen skall det vara minst 12 000 - 15 000 Ohm. (12 till 15 kOhm).
av rid54
Låter verkligen konstigt. Finns dock ett par saker att kolla, utöver att mäta upp tändspolen:
1. Tag ett löst tändstift (så slipper du skruva loss från motorn) och lägg det på jordad metallisk yta. Anslut en av tändkablarna och prova att starta. Syns gnista eller inte? Är det en tydlig eller svag gnista?

2. Med div byten av fördelarlock/rotorer, finns det någon risk att det har blivit "fel kombination", om det skulle råka finnas olika varianter på delarna?

3. Det krävs lite högre spänning för att ge gnista inne i cylindern när luften är komprimerad, så en (svag) gnista vid prov kanske inte är garanti för att det gnistrar inuti cylindern, därav en bra idé att mäta upp tändspolen (som föreslagits). Av samma anledning kan det faktiskt vara värt att noga kolla högspänningskabeln från tändspolen och dess anslutningar (krypströmmar, överslag), samt att den inte "ligger emot" någonstans och nöter.
/RID
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]