Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Croner
#749267
Hej jag kör med följande drivlina.

B230A
AW71 (ej lockup) från en B230F köpt från skrot ska ha rullat 14000mil.
Slutväxel 3:73

Mitt problem är följande.
Om jag justerar kickdown som den ska vara fullt utdragen vid full gas.
Växlar upp perfekt alla växlar vid rätt tillfälle och inget slir.

Sänker jag farten och te,x svänger i en korsning vill inte lådan riktigt gå ner från 3an till 2an.
Om jag inte trycker gasen i botten. Kör jag som "vanligt" vill lådan gärna ligga kvar på 3an och motorn går alldeles för tungt.
Går detta justera? har skruvat rätt mycket i amerikanska växelådor men är rätt grön på volvo.

Om jag justerar kickdown och te,x ändrar utväxlingen i gasrullen så får jag istället fenomenet att jag får släppa gasen för att 3an vill läggas i.

Nån som vet lösningen på mitt bekymmer?
Tidigare körde jag med BW55 på min drivlina och då fanns inte detta problem.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#749589
Vajern skall justeras så att det är 3mm mellan höljet och gjutklumpen på själva vajern när gasrullen är utan påverkan. Vilken konverter använder du? Det kan bli lite galet ifall man inte har rätt stallspeed (eller vad det nu heter) avsedd för just den motorkonfiguration man har.

Hej, p-värmaren är ju ett trevlig insla[…]

Det har jag haft i många år då d[…]

Vad har vi lärt oss idag? Jo, byt batteri i n[…]

Hastighetsgivare 240

Hej, jag har en opel kadett med 240 1031 bakaxel -[…]