Ni verkar inte inse vilken kraft konsumentköplagen faktiskt har. Och jag har inte sett några exempel på liknande fall där ARN dömmer till säljarens fördel. Det är bara i de fall där saker "gått sönder" som det inte gäller.
Jag har googlat själv för att se om jag hittar något av det du säger men hittar bara motsatsen.
T.ex:
http://www.mhf.se/client/files/mf/2011- ... ostnad.pdf
Per Magnusson I Uddevalla hade fel på sin AC när han köpte en Ford Focus -05. Samma sak drabbade Maria Morelius i Kalmar och hennes nyinköpta Volvo V70 -99.
I båda fallen hänvisade bilföretagen till att ACproblemen inte täcktes av ”begagnatgarantin”. Men när ARN nyligen behandlade båda fallen så fick konsumenterna rätt: luftkonditioneringen ska fungera och uppträder felet inom sex månader måste bilföretagen laga utan självrisker eller andra garantikostnader som faller på kunden.
Bilen såldes med funktionen "ACC-klimatanläggning".
Min undersökningsplikt är inte starkare än säljarens upplysningsplikt. Så länge han säljer mig en bil som har AC, och det står i beskrivningen, måste han berätta om den inte funkar. Så tolkar jag och ARN lagen. Sen följer vissa firmor inte ARN, men det är en annan sak.
Många seriösa bilhandlare har inte uppvärmda bilhallar för sina beganade bilar. Den jag köpte av har inte det i allafall.
Det som nu kan vara till min nackdel (Och något jag borde följt upp om jag hade reagerat på det) är att det i den deklaration för bilen som handlaren lämnade under punkten AC, står "ej kontrollerad".
Det bör dock inte vara en tillräcklig avskrivning för att konsumentköplagen inte ska gälla. Isåfall ska det utryckligen sägas från försäljaren att det inte fungerar.
Att du jobbade på bilfirma och att någon ringer efter 5 månader och säger "Min AC pajade idag" är inte samma sak. Om den går sönder efter jag köpt den har jag inte rätt till reparation. Nu handlar det om att det aldrig fungerat, och att jag inte haft möjlighet att testa det innan det blivit varmt.
När det är kallt ute sprutar den ju in den kalla luften, så jag har kunnat få kallt i bilen under vintern om jag så velat.
Jag har tyckt att det immat igen i bilen lite väl lätt jämfört med förra bilen men inte kopplat det till ACn. Det har försvunnit efter ett ganska kort tag med fläkten i "avimmningsläge".
Om det så hade varit ett inbyggt spa med bubbelpool i bilen som inte funkade så hade det varit samma sak om bilen sålts med det "tillbehöret". Att det är ett "lyxtillbehör" hör inte hit och har ingen som helst betydelse för hur konsumentköplagen fungerar.