Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det som krävs av dig som konsument är att du skall kunna visa att ett fel finns samt att anmäla felet inom kort. Utgångsläget är då att felet är ursprungligt. Inom begreppet fel ingår konstruktionsfel, materialbrister, undermåligt smörjmedel etc, så det kan vara saker som inte alls går att verifiera vid köpet utan framgår senare på grund av att produkten används som den är avsedd att användas.
joel80 skrev:Jag påstår mig inte ha rätt till något, jag har rätt till något.. Du verkar inte alls ha koll på hur kraftig konsumentköplagen faktiskt är. Det är en av anledningarna till att jag hellre köper mina bilar hos bilhandlare trots att de då är 10-20% dyrare. De tar betalt för sånt här.

Om det är som Nexus säger är det såklart inget som säljaren ska betala och jag skulle inte kräva det. Men köper jag en produkt som ska ha en viss funktion, som jag inte kan testa på 5 månader, och som då jag väl kan testa den visar sig inte fungera, har jag rätt att reklamera det då produkten inte funkar enligt utlovat.

Jag hade kontaktat säljaren efter 7 månader också men då med betydligt mindre hopp om att få hjälp kostnadsfritt. Däremot kanske de hade hjälp mig med lite billigare reparation eller någon slags goodwill..
Om jag på något vis hade kunnat bevisa att ACn inte funkade när jag köpte den hade jag kunnat få reparation betald även efter 7 månader.
För det första så brukar ARN i dylika fall döma till säljarens fördel. Du har ändå en viss undersökningsplikt som konsument och att testa om en AC fungerar innan köp är enkelt, eftersom alla seriösa bilfirmor har en bilhall som är uppvärmd. I allra värsta fall finns en verkstadslokal som säkert håller cirka 20 plusgrader även vintertid. En gång i tiden arbetade jag en kort period på en bilhandel och en person som köpt en begagnad bil ringde efter 5 månader och sade "Min AC pajade idag, i får fixa det". Den hade såklart fungerat vid försäljningen och personen fick fixa det felet själv.

Sedan skall vi också ha i åtanke att en AC inte är en del av fordonets grundfunktion, det är ett lyxtillbehör som inte påverkar fordonets funktion som just fordon. Om du kan bevisa att fordonet kostade mer begagnat än om det inte haft AC så har du naturligtvis betalat för mycket om den inte fungerade vid försäljningen.
Ni verkar inte inse vilken kraft konsumentköplagen faktiskt har. Och jag har inte sett några exempel på liknande fall där ARN dömmer till säljarens fördel. Det är bara i de fall där saker "gått sönder" som det inte gäller.
Jag har googlat själv för att se om jag hittar något av det du säger men hittar bara motsatsen.
T.ex: http://www.mhf.se/client/files/mf/2011- ... ostnad.pdf
Per Magnusson I Uddevalla hade fel på sin AC när han köpte en Ford Focus -05. Samma sak drabbade Maria Morelius i Kalmar och hennes nyinköpta Volvo V70 -99.
I båda fallen hänvisade bilföretagen till att ACproblemen inte täcktes av ”begagnatgarantin”. Men när ARN nyligen behandlade båda fallen så fick konsumenterna rätt: luftkonditioneringen ska fungera och uppträder felet inom sex månader måste bilföretagen laga utan självrisker eller andra garantikostnader som faller på kunden.

Bilen såldes med funktionen "ACC-klimatanläggning".
Min undersökningsplikt är inte starkare än säljarens upplysningsplikt. Så länge han säljer mig en bil som har AC, och det står i beskrivningen, måste han berätta om den inte funkar. Så tolkar jag och ARN lagen. Sen följer vissa firmor inte ARN, men det är en annan sak.

Många seriösa bilhandlare har inte uppvärmda bilhallar för sina beganade bilar. Den jag köpte av har inte det i allafall.

Det som nu kan vara till min nackdel (Och något jag borde följt upp om jag hade reagerat på det) är att det i den deklaration för bilen som handlaren lämnade under punkten AC, står "ej kontrollerad".
Det bör dock inte vara en tillräcklig avskrivning för att konsumentköplagen inte ska gälla. Isåfall ska det utryckligen sägas från försäljaren att det inte fungerar.

Att du jobbade på bilfirma och att någon ringer efter 5 månader och säger "Min AC pajade idag" är inte samma sak. Om den går sönder efter jag köpt den har jag inte rätt till reparation. Nu handlar det om att det aldrig fungerat, och att jag inte haft möjlighet att testa det innan det blivit varmt.
När det är kallt ute sprutar den ju in den kalla luften, så jag har kunnat få kallt i bilen under vintern om jag så velat.
Jag har tyckt att det immat igen i bilen lite väl lätt jämfört med förra bilen men inte kopplat det till ACn. Det har försvunnit efter ett ganska kort tag med fläkten i "avimmningsläge".

Om det så hade varit ett inbyggt spa med bubbelpool i bilen som inte funkade så hade det varit samma sak om bilen sålts med det "tillbehöret". Att det är ett "lyxtillbehör" hör inte hit och har ingen som helst betydelse för hur konsumentköplagen fungerar.
Jag har sett flera fall där ARN bedömer att en AC ingår i undersökningsplikten hos köparen. Dessutom så är det så att den mycket väl kan ha sagt upp sig efter att du köpte bilen. Du har gjort din TOLKNING av lagen, om säljaren gör en annan tolkning är det upp till domstol att tolka vem av er som har rätt. Du har alltså inte automatiskt rätt i det du skriver, om lagen kan appliceras i ditt fall vet vi inte innan det har prövats i någon instans. Innan dess är din tolkning just enbart en tolkning och gör säljaren samma tolkning så är ni överens, om han inte gör det så innebär det alltså inte att han inte följer lagen. SÅ fungerar juridik.

Vidare kan det kosta 30-40 000 kronor att reparera en AC. Det är ungefär vad vinsten ligger på hos en bilfirma. Skulle alla lämna in varenda litet fel som uppstod inom 6 månader skulle varenda bilfirma gå i konkurs. Därför så är lagen uppenbarligen inte så stark som du tror, eftersom bilfirmorna faktiskt fortfarande finns kvar.
Joel, glöm inte att ARNs beslut endast är en rekomendation och inget som någon behöver följa och jag anser att du tror att den är starkare än vad den verkligen är, men nog om det nu. Lämna in bilen nu bara och se vad säljaren säger, vad vi tycker här spelar ju ingen roll i slutändan.
SEpaket skrev:Jag har sett flera fall där ARN bedömer att en AC ingår i undersökningsplikten hos köparen. Dessutom så är det så att den mycket väl kan ha sagt upp sig efter att du köpte bilen. Du har gjort din TOLKNING av lagen, om säljaren gör en annan tolkning är det upp till domstol att tolka vem av er som har rätt. Du har alltså inte automatiskt rätt i det du skriver, om lagen kan appliceras i ditt fall vet vi inte innan det har prövats i någon instans. Innan dess är din tolkning just enbart en tolkning och gör säljaren samma tolkning så är ni överens, om han inte gör det så innebär det alltså inte att han inte följer lagen. SÅ fungerar juridik.

Vidare kan det kosta 30-40 000 kronor att reparera en AC. Det är ungefär vad vinsten ligger på hos en bilfirma. Skulle alla lämna in varenda litet fel som uppstod inom 6 månader skulle varenda bilfirma gå i konkurs. Därför så är lagen uppenbarligen inte så stark som du tror, eftersom bilfirmorna faktiskt fortfarande finns kvar.
Jag hittar inte ett enda sånt fall där ARN bedömt att AC ingår i undersökningsplikten. Kan du försöka backa upp det påståendet med någon enda länk eller text så vore det intressant att läsa om.

Jag säger som ju som det är, den har aldrig fungerat, jag har aldrig haft möjlighet att använda den. Eftersom det är mindre än 6 månader säger lagen att det räknas som ett ursprungligt fel. Det är ingen tolkning utan ordagrant.
Om säljaren har en annan tolkning är det ARN som löser dt hela.. ingen domstol. Firman jag handlat av följer ARNs rekommendationer i de fall jag hittat tidigare.
30-40k för att laga en AC är inga siffror jag stött på. Mellan 6000-12000kr har jag läst om när jag googlat problemet.
Bilfirmorna vinner nog mer på att konsumenterna är okunniga än att lagen skulle vara svag. Sen finns det ju filmor som struntar i lagar också..

Droopy: Absolut, men som sagt här ovan så vet jag med mig att firman följer ARN.

Jag har redan mailat säljaren och får se vad han säger. Tror faktiskt inte det kommer bli några problem. Tråden var egentligen en fråga om vad jag kunde enkelt göra själv före jag lämnar in bilen, för att se om det kunde vara något simpelt som jag kunde fixa själv. Nu blev det så den handlade om konsumentköplagen, vilket är rätt intressant det också så jag klagar inte. :)
Och kanske lite meningen också då jag vinklade rubriken.. ;)
Fick en ny Merca 2007 av min boss att ha i jobbet. På den höll kondensorn (A/C-kylet) 5 år innan tidens tand tog den. bilen hade då gått ca 11000 mil. Det är inte omöjligt att de inte håller längre på andra märken heller. Man får hoppas att det bara är en enkel packning eller kanske en sladd till någon tryckgivare så det löser sig enkelt för alla.

Du kanske kan få en felsökning i alla fall.
Konsumentköplagen går inte att förhandla bort varken helt eller delvis. Den enda förändring säljaren kan göra är att lämna bättre villkor för köparen än vad konsumentköplagen erbjuder. I konsumentköplagen sägs ingenting om undersökningsplikt. Jag tycker att joel är på rätt spår och att han ska åberopa konsumentköplagen om det behövs.
joel80 - du är helt rätt ute. Låter som en viss person i tråden jobbar på en rätt oseriös bilfirma...

Som vanlig privatperson som handlar hos bilfirma har du ingen undersökningsplikt alls. Handlaren är fackman och du är det inte. Det enda du behöver göra är att läsa varudeklarationen. Står det att ACn har normal funktion där så räcker det för att du kan konstatera att den har normal funktion.

Konsumentköplagen ger dig rätt till kostnadsfri åtgärd av alla fel som upptäcks inom 6 månader såvida de inte kan anses som normalt slitage i förhållande till priset du betalat.

Om firman håller på och krånglar - vilket inte alls är osannolikt - vänder du dig till ARN. Där kommer du garanterat vinna eftersom lagen är skriven är precis så här oavsett vad bilhandeln försöker få det till med sina oseriösa trafiksäkerhetsgarantier. Det tråkiga är att det inte alltid räcker med att vinna (dock måste handlare som är med i MRF följa ARN) utan du kan behöva gå vidare till tingsrätt. Där kommer du vinna också men det tar tid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]