Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motherpearl
Hej!

Nu ska jag äntligen byta mina pinnbultar (alltså de som sitter fast med splines i navet och på vilka hjulmuttrarna skruvas).
Tidigare ägare drog på fel muttrar och förstörde gängorna på både pinnbultar och muttrar.

Volvo ska ha strax över 1000 pickadoller för samtliga pinnbultar. Plus mer pengar för muttrar.

Om jag ändå ska byta typ alla pinnbultar, tror ni då man kan köpa de som är till Volvo 740 istället?
Skruvat.se har ju pinnbultar till 740 men inte till 240. Det vore billigast om jag kunde köpa de till 740.

Så länge jag köper muttrar som passar (alltså inte tumgängade som det är till 240) borde det väl funka?
Eller kan det bli fel i splinesen eller gällande längd?

Tänkte i så fall köpa dessa: http://www.skruvat.se/Hjulbult-P12331.aspx

Mvh,
Daniel
av rid54
Alltså, rent principiellt spelar väl gängan inte någon roll, bara man har muttrar som passar? Det viktiga måste väl vara att den inre delen (med "splinesen") passar i navet?
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av lennarte
Motherpearl skrev: Om jag ändå ska byta typ alla pinnbultar, tror ni då man kan köpa de som är till Volvo 740 istället?
Skruvat.se har ju pinnbultar till 740 men inte till 240. Det vore billigast om jag kunde köpa de till 740.
Om du vill ha koll på det, kör till en skrot. Där finns säkert bilar stående där med bromsskivor bortplockade. En lagom stor hammare (liten slägga) och "klappa till". Dom sitter pressade i så dom ska bara rakt bakåt. Ta en av varje och jämnför. Ska du använda dom du bankar ut, gänga på en mutter så den är "jämns med" när du slår på bulten. "Rent teoretiskt" borde dom ju vara lika 1/2" UNF = 12,7mm mot M12x1,25 = 12mm (på gängan alltså) Fästet ser ju likadant ut och det skulle inte förvåna mig om dom sista 240 modellerna hade typ samma nav som 740 för enklare reservdelshållning. Det var ju samma hjullager fram på dom tidigare modellerna. Om jag inte minns helt fel.

Mvh
Lennart
av Motherpearl
Tack för all input gubbar.

Får ringa en skrot och se om de har nån 240 stående som jag kan sno pinnbultar från.
Tack!
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]