Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dawoo
AmazonSleper skrev: Annars Som lennart säger spillolja eller sågkedje olja är riktigt bra :wink: Men bero lite på vad bilen skal vara till är det en ren bruks så skulle jag lätt köra på de. men som finbil/ pysa på någon utställning så finns de trevligare medel.
Jag har tänkt att använda bilen under sommaren. Den står alltid i varmgarage och kommer vara avställd under vintertid. Men jag känner att jag skulle vilja göra någon form av rostskyddsbehandling, just nu finns det ingen rost i underredet (vad jag kan se).
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska du köra så lite och bara på sommaren så räcker det att spruta med oljekanna. Det blir ju inget derekt slitage på underredet, knappt i hjulhusen. Se bara till att det inte finns några synliga sprickor i beläggningen. Du kan ju köpa Biltemas ramp (15803) så kommer du lättare under. Om man sprutar hela bilen med olja så "mjukar" det upp den gamla beläggningen så det inte spricker, men det är svårt att undvika oljedropp i en månad (i alla fall med den oljan vi använde). Jag hörde aldrig om något oljedropp på dotterns bil (sågkedjeolja), så det är kanske bättre. Eller så brydde hon sig inte om det. Om jag tänker på det i eftermiddag ska jag kolla på den, en jobbarkompis köpte den så jag går förbi den när jag ska hem.
Angående linoljan. Vanlig linolja härdar och krackelerar (om det blir för tjockt lager), men den linoljan vi använde (hydraualoljan) gjorde det inte (kemikalier) och jag tror inte Biltemas rostskyddsolja gör det heller, men det vet jag inte.

Mvh
Lennart
av dawoo
lennarte skrev:Ska du köra så lite och bara på sommaren så räcker det att spruta med oljekanna. Det blir ju inget derekt slitage på underredet, knappt i hjulhusen. Se bara till att det inte finns några synliga sprickor i beläggningen. Du kan ju köpa Biltemas ramp (15803) så kommer du lättare under. Om man sprutar hela bilen med olja så "mjukar" det upp den gamla beläggningen så det inte spricker, men det är svårt att undvika oljedropp i en månad (i alla fall med den oljan vi använde). Jag hörde aldrig om något oljedropp på dotterns bil (sågkedjeolja), så det är kanske bättre. Eller så brydde hon sig inte om det. Om jag tänker på det i eftermiddag ska jag kolla på den, en jobbarkompis köpte den så jag går förbi den när jag ska hem.
Angående linoljan. Vanlig linolja härdar och krackelerar (om det blir för tjockt lager), men den linoljan vi använde (hydraualoljan) gjorde det inte (kemikalier) och jag tror inte Biltemas rostskyddsolja gör det heller, men det vet jag inte.

Mvh
Lennart
Finns det oljekannor som sprider strålen som en duschstråle ?. Den oljekannan jag tänker på så kommer oljan i en stråle och då kommer man få spruta väldigt länge :). Förmodar att oljan är för tjock för en blomspruta ?.
Användarvisningsbild
av lennarte
dawoo skrev: Finns det oljekannor som sprider strålen som en duschstråle ?. Den oljekannan jag tänker på så kommer oljan i en stråle och då kommer man få spruta väldigt länge :). Förmodar att oljan är för tjock för en blomspruta ?.
Det räcker med en stråle. Oljan "klättrar omkring" i allt löst damm och följer alla skarvar (kappilärkraften) så det är inga problem, och du kommer längre in i balkar och dörrar än med en duchstråle. Glöm inte bakskärmarna.
Sprutan som Volvobaggen hänvisar till fungerar alldeles utmärkt, men det kräver en hyfsar stor kompressor. Ska du spruta utan slang så funkar en"bodyspruta" (hittade ingen på Biltema) alldeles utmärkt eller en "fotogenspruta" (15451). Med en sådan här började min karriär som "oljesprutare" för c:a 25 år sedan. Men som sagts, det kräver en kompressor. Minst 250 - 300l/min.

Mvh
Lennart
av AmazonSleper
Jag kör med en USB spruta med lång slang som sprutar rakt fram å åt sidorna genom 3 hål eller om de är 4. Eller så en med bara munstycke när jag sprutat tjockt kör med ett tryck på ca 3-3,5bar.

Slangen är super när man ska spruta i skärmarna bak ifrån bagaget å når hela vägen fram lika så i trösklarna å balkarna under :wink: Blir en fin dimma som kletar överallt på insidan balkarna :wink:

Sen brukar jag köra över underedet en sväng med de tunna medlet å sen får de stå å härda till under natten å sen på med de tjocka medlet. Men så har jag 8km grussprut som jag ska förbi varje gång jag åker från gården med :roll:
Användarvisningsbild
av Frrla
Linolja som hårdnar är kokt <-- vanligaste

Man skall använda RÅ Linolja ENDAST på bilar.
den härdar inte och är mycket tunnare än andra oljor så den kryper in i porer och skyddar bättre. dock hjälper den kasnke bara ett år om den ligger med exponerad så man får behandla oftare.
På sånna ställen kan de vara läge att blanda i nått tjockare?
Användarvisningsbild
av lennarte
Visste väl att man kunde använda linolja. Vet inte om Biltemas rostskydd är kokt eller inte, står väl på flaskan kan tänka. Annars kan man köpa rå linolja i färgaffärer. Det bästa med linoljan (och motorolja fast den är ju inte lika miljövänlig) är ju just det att den "kryper" så man behöver inte spruta balkar och dörrar fulla så det mesta rinner ut. Det räcker att pumpa in "några pump" med en vanlig oljekanna, sedan sköter det sig själv. Detta är ju ingenting för bilar som rullar en massa mil året runt, men för sådana som dawoos fina 240 räcker det.

Mvh
Lennart
av AmazonSleper
Länkar till hålrumsvätska jag brukar kör med http://webbutik.svenskabil.se/corrostab ... tska/207-0 Jag personligen anser den krypa betydligt bättre än vanlig olja. Finns de tillstymelse till en glipamellan 2plåtar så tränger den igenom till utsidan på några dagar.

Sedan denna http://webbutik.svenskabil.se/corrostab ... rsal/206-0

Fast brukar köpa dunk om 5liter vardera.

Men annars så om man har möjlighet å värma på motorolja lite innan man sprutar den så tränger den ju in som fanken :wink:

Ja kanske är koktlinolja som hårdnar, finns en här i stan som sprutar bilar med sån han har nog hållt på i 15-20år å har kommit i kontakt med 2st sånna bilar å hade nog lika gärna kunna låta bli, så är avskräckt så fort jag hör linolja. sen avskyr jag lukten av den med :lol: så pass så bara den avskräcker mig från ett bilköp.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12