Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag får köra till "närmaste verkstad" och närmaste verkstad vill jag absolut inte lämna in bilen på. Min verkstad där jag alltid lämnar in bilen (och som håller minst halva priset) ligger 10 mil härifrån. Dit får jag INTE köra, jag får köra till Mekonomen som ligger här intill. Det vill jag som sagt var inte göra. Dels eftersom det lilla fel som finns kostar ungefär 150 % mer, dels eftersom min verkstad i samband med detta skall utföra några andra saker i samband med reparationen (lackbehandling etc.) Då har jag alternativen biltransport efter bil(bogsera går inte, det finns bara motorväg upp dit och där får man inte köra så långsamt), biltransport med lastbil (kostar väl 10 000 eller så) eller köra bilen obesiktigad upp förutsatt att det ger låga böter. Jag har ingen möjlighet att fixa felet själv, mitt garage är inte gjort för att mecka i, har inte ens så jag kan få el dit.
Pest eller kolera... Jag skulle nog faktiskt hyra ett bilsläp som man får dra på B kort, sen helt enkelt åka med överlast. har för mig att jag läste någonstans att böterna för det låg på runt 1000-1500. Hurvida det stämmer vet jag inte dock.
Detta alternativ är bättre än att dra ett släp som är för tungt för B-kort, för då åker du dit på olovlig körning vilket kan leda till indraget körkort i värsta fall :shock:

Givetvis är det absolut bästa alternativet att ha en bekant med BE och bil som får dra så pass tung biltransport som en 850.
Beställ besiktningstid på samma ort som verkstaden finns och kör bilen dit i samband med beställd tid. Du får betala för besiktningstiden men kan lagligt köra bilen dit om det sker samma dag som besiktningstiden är. Är du sedan på plats kan du avboka besiktningstiden och eventuellt slippa betala för uteblivet besök.
Extrakostnaden blir en besiktning (ca 300kr) istället för släphyra eller böter för obesiktigat fordon.
Tack för svaren!

Jag känner inte till någon bilbärgningsfirma nära här. Ibland brukar jag dock se transportsläp åka från C70-fabriken i Uddevalla, men det går åt fel håll, dessutom vill nog inte Volvo själva hjälpa mig. Dessutom skulle ju den fabriken läggas ned endera dagen.

Problemet är att jag måste låna en bil också, min 940 får inte dra mer än 1 600 kilo, jag måste ordna någon som får dra mer med sin bil, antagligen är en pickup eller liknande bra. Tyvärr känner jag ingen som har både bil och kort för att dra större. Då blir det dyrt.

Går verkligen polisen på att jag skall 10 mil norrut för besiktning? Jag bor max ett par kilometer från den lokala SBP här, fågelvägen. Men jag kanske kan hävda att anläggningen norrut gav mig snabbast tid? Verkstaden jag skall till ligger vägg i vägg med SBP på orten jag skall till, så jag håller ju rätt kurs.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]