Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
ja skrev fel innan.

de jag egentligen menade va att om du inte ser exakt hur veven ska stå mot markeringen kan du kolla mot toppen om du ligger rakt. har gjort så när ja bytte rem en gång, men inte alla gånger man lyckas på de viset. kan bli en kugg fel iaf..
av Rådlös
Eftersom tändkablar nämns här kan vi berätta hur man testar om dom är dåliga eller inte.
Dawoo har inte misstänkt sina tändkablar, men om det i framtiden eller för någon annan, skulle vara ett misstänkt fel, kan det vara bra att känna till testmetoden. Vattenprovet.
Tag en duschflaska, sådan som man använder till stryktvätt eller inomhusblommor i krukor. Häll i rent vatten. Kör bilen till en mörk och oupplyst plats. Stanna bilen och släck alla lampor. Stäng inte av motorn. Öppna motorhuven. Spruta nu en fin vattendimma på tändkablar, tändstifthattar och övriga tänddelar. Spruta gärna samtidigt i riktning mot motorblocket och annat gods som är jordat.
Om det nu syns gnistor på tänddelarna, vanligast på tändkablarna, så är det hög tid att byta dom. Det kan också märkas på att motorn misständer och går oroligt under detta experimentet.
Det blir alltså överslag i tändsystemet när materialet blir gammalt. Det innebär att tändgnistan blir försvagad för att spänningen försvinner på vägen till tändstiftet.
Här kan vi nämna lite om tändgnistan också. En vanlig metod för att kontrollera att den finns, är ju att ta ur ett tändstift och lägga det mot motorblocket och köra runt motorn. Då syns gnistan mellan elektroderna. I detta läget är alltså tändstiftet ute i fria luften. Där kan det gnistra hur bra som helst. Om nu tändgnistan skulle vara försvagad på något sätt, så är det inte alls säkert att det fungerar inne i motorn. Luft är en bra isolator. Utanför motorn är lufttrycket lågt, men under tändningsfasen är lufttrycket ca 10 gånger mera inne i förbränningsrummet och luftens isolering är också 10 gånger effektivare, ungefär. Så det är inte självklart att gnistan fungerar inne i motorn bara för att den gjorde det på utsidan. Och detta i sådana fall där gnistan av någon anledning har blivit försvagad. Dåliga kablar, dålig tändspole eller något annat fel i tändenheten.
Dawoo, du har förmodligen inga sådana här problem med din bil, men tag dom här tipsen och lägg på "hyllan för överflödigt vetande" för att användas senare vid behov.
av dawoo
Rådlös skrev:Eftersom tändkablar nämns här kan vi berätta hur man testar om dom är dåliga eller inte.
Dawoo har inte misstänkt sina tändkablar, men om det i framtiden eller för någon annan, skulle vara ett misstänkt fel, kan det vara bra att känna till testmetoden. Vattenprovet.
Tag en duschflaska, sådan som man använder till stryktvätt eller inomhusblommor i krukor. Häll i rent vatten. Kör bilen till en mörk och oupplyst plats. Stanna bilen och släck alla lampor. Stäng inte av motorn. Öppna motorhuven. Spruta nu en fin vattendimma på tändkablar, tändstifthattar och övriga tänddelar. Spruta gärna samtidigt i riktning mot motorblocket och annat gods som är jordat.
Om det nu syns gnistor på tänddelarna, vanligast på tändkablarna, så är det hög tid att byta dom. Det kan också märkas på att motorn misständer och går oroligt under detta experimentet.
Det blir alltså överslag i tändsystemet när materialet blir gammalt. Det innebär att tändgnistan blir försvagad för att spänningen försvinner på vägen till tändstiftet.
Här kan vi nämna lite om tändgnistan också. En vanlig metod för att kontrollera att den finns, är ju att ta ur ett tändstift och lägga det mot motorblocket och köra runt motorn. Då syns gnistan mellan elektroderna. I detta läget är alltså tändstiftet ute i fria luften. Där kan det gnistra hur bra som helst. Om nu tändgnistan skulle vara försvagad på något sätt, så är det inte alls säkert att det fungerar inne i motorn. Luft är en bra isolator. Utanför motorn är lufttrycket lågt, men under tändningsfasen är lufttrycket ca 10 gånger mera inne i förbränningsrummet och luftens isolering är också 10 gånger effektivare, ungefär. Så det är inte självklart att gnistan fungerar inne i motorn bara för att den gjorde det på utsidan. Och detta i sådana fall där gnistan av någon anledning har blivit försvagad. Dåliga kablar, dålig tändspole eller något annat fel i tändenheten.
Dawoo, du har förmodligen inga sådana här problem med din bil, men tag dom här tipsen och lägg på "hyllan för överflödigt vetande" för att användas senare vid behov.
Tack för massa bra tips!. Just nu har jag inte dessa problem, tycker att motorn går bra. Men ska absolut ha detta i åtanke om motorn tänder "konstigt" i framtiden. Eller kanske inte startar alls :)..

Övrig info. Bilen är på verkstad för att byta koppling samt hjulinställning. Visade sig när de tog isär kopplingen att lamellerna var helt slut, tanten har fortsatt kört och nitarna har skadat svänghjulet. Dock så hade han ett begagnat som han skulle leta fram. (Jag köpte den i lördags så tror inte detta skett under min ägo).
av dawoo
Har nu inspekterat kamremmen, den ser ok ut. Men jag vill byta den pga att jag har ingen aning om när den byttes. Jag kommer byta vattenpumpen i samma veva. Frågan är om man byter spännrulle samtidigt?.
Användarvisningsbild
av lennarte
Grattis till en fin bil.
Du skrev att du ville underredsbehandla den. Gör inte en "riktig" behandling, det kan göra mer skada än nytta på en sådan (trots allt) gammal bil. Fråga runt bland bekanta om någon gjort en behandling med olja istället. Det är mycket billigare och i många fall mycket bättre. Jag "sysslade" med sådant får några år sedan (höll på i 15 år så jag vet vad jag pratar om) och hade (och har forfarande) många nöjda kunder. Min nuvarade 745-a tillhör en av dom jag (behandlade). Fortfarande rostfri (min svåger hade den då) fast det är 10 år sedan jag sprutade den, och 5 års "misshandel (min tid). Vi använde (begagnad) vegetabilisk hydraulolja (som vi anväde i jobbet) och köpte (från Lantmännen) kallpressad rapsolja (c:a 50 - 50%), fungerade riktigt bra. Om du vill göra det själv (invädigt i dörrar, tröskellådor, balkar o.s.v. köp Biltemas linolje baserade rostskydd och en "vanlig" oljekanna (sådan du pumpar med tummen) så kommer du långt
Lycka till med bilen

Mvh
Lennart
av AmazonSleper
Linolja av den typen som hårdnar ska man hålla så långt borta från en bil man kan :shock: Spricker å så kryper fukten i mellan oljan å plåten å sen har plåtmasken fått sitt fäste.

Har behandla 2bilar med linolja alldrig mer. Sen luktar de järven.

Men Hydraulolja har jag alldrig provat men de kan jag tro funkar riktigt bra :wink:

Men känns som vettigare å köpa någon typ av penetrerande å fuktundanträngande hålrumsolja istället den förblir kletig å fuktavstötande men. Men man ska vara relativt säker på att den är behandlad med något liknande medel innan så man inte blandar hejvilt bara.
Användarvisningsbild
av lennarte
AmazonSleper skrev:Linolja av den typen som hårdnar ska man hålla så långt borta från en bil man kan :shock: Spricker å så kryper fukten i mellan oljan å plåten å sen har plåtmasken fått sitt fäste.
Jag trodde inte Biltemas "linoljerostskydd" hårdnade, i så fall "hoppa över" den raden. Vanlig motorolja går också jättebra, men det är ju inte så miljövänligt idag
Hydraualoljan vi använde var Mobil EAL (baserad på linolja). Vi spädde ut den med rapsolja för tillgången var begränsad, men vi kunde inte hälla i för mycket rapsolja för då luktade det. Min dotters Renault Scenic (fick ett återfall för 2 år sedan) sprutade jag med Biltemas kedjeolja (för motorsåg). Men då använde jag tryckluft. Ser fortfarande bra ut. Förr i tiden hade jag ett (ombyggt) hydraual aggregat att spruta med.

Mvh
Lennart
av dawoo
Tack så mycket för tipsen. Jag kommer inte göra detta själv pga att jag har ingenstans att vara för att utföra det. Om man inte gör en dinitrolbehandling (eller annan rostskyddsmedel som proffsföretagen använder) utan hittar någon som gör detta på de vis som ni beskriver så är det väl en "hemma" fixare. Det jag menar är väl att inga proffsfirmor använder väl olja osv ?.
Bor i Jönköping så får kolla runt lite här.
av AmazonSleper
Vet inte om Biltemas hårdna faktiskt med den linolja jag kommit i kontakt med har hådna å börja krakelera? Är de bara någon viss typ som gör de då? :roll:

Problemet är att sprutar du bara på tjockt rostskydd under vilket väldigt många profs firmor gör så tränger den inte in i de gammla spruckna rostskyddet, bästa är då å "grunda" med en tunnare penetrerande olja å sen på med ett tjockare rostskydd. Kolla på lite olika märken eller i din instruktionsbok där står de hur en effterbehandling bör göras :wink:

Annars Som lennart säger spillolja eller sågkedje olja är riktigt bra :wink: Men bero lite på vad bilen skal vara till är det en ren bruks så skulle jag lätt köra på de. men som finbil/ pysa på någon utställning så finns de trevligare medel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]