Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en volvo 245 -88. Automatare

Allt startade med att växelspaken blev lös och det gick inte att växla. Bilen gick att starta men kunde bara rulla framåt. Det var någon del under som byttes (ett enkelt fel och billigt).
Bilen blev svårstartad (hade inte med felet ovan att göra) och vi kom fram till att det behövdes ett nytt batteri (bytte från ett 55a till ett 60 á), vilket hjälpte måttligt. Kolet i generatorn kollades upp och behövde bytas. Nu startar och går bilen.
Efter det bytet tyckte jag att växellådan växlade konstigt, den gick upp i högt varv och växlade högre än den brukade. Det gick inte att köra så, en tank bensin tog slut på halva tiden jämfört med innan)
Jag lämnade in bilen och fick bytt olja (som hade oboyfärg) i växellådan (med en varning om att växellådan kunde gå sönder-gjorde den ej). Nu går växellådan bättre och växlar hyfsat, men inte tillräckligt bra.
Den växlar vid 30/40 km/h, sedan inte förrän vid 80/90 km/h och sist vid 110/120 km/h.
Jag saknar en växling vid 50/60 km/h, eftersom i denna hastighet är varvet högt.
Har fått rådet att växellådan håller på att gå sönder och att då kan man byta till en begagnad med en månads garanti på materialet men inte jobbet.
Eller kanske börja tänka på att byta bil.

Kan batteriets strykeökning ha att göra med att bilen växlar högre upp i hastigheterna än tidigare?

Är det dags att byta bil eller kan det vara lönt att byta växellåda?

En fd bilmekaniker sa att man kunde behöva byta olja en gång två gånger. Kan det hjälpa?

Allmäntillstånd:

Bilen har gått 42000 mil, motorn bytte vi strax efter köp den har gått 25000 mil.

Rost
Den är "lite" rostig vid hjulhusen och vid förardörren.
Backlucka är snart passé, men jag har en fin i garaget.
Under till är den "fin".

tidigare lagningar
2004-byte av styrenhet bränsle
2005- byte av styrenhet bränsle
2008 nya bromsok
2009 slippning av motorns topplock (15000kr)
2012 slapp växelspak
2013 byte av kol i generator
2013 oljebyte i växellådan

senaste besiktningsprotokollet - bra att veta
infästning dragarm höger rostskadad
dragarm kulkoppling rostangrepp
länkarmslagring bak övre båda sidor glapp

Mvh
Petra
av rid54
Det var ett antal olika saker, men troligen inte beroende av varandra. Batteriet kan du glömma när det gäller växellådan.

Den modellen kanske har en vajer från gasspjället till lådan? Förvissa dig om att den löper lätt och inte är för spänd. Symptomen låter som en alltför kort ("spänd") kick-down-vajer; lådan tror att du gasar ordentligt fast du inte gör det. Jag skulle inte byta växellåda (eller bil...) innan jag fastställt att alla enkla justeringar var kontrollerade och inställda helt rätt. Vill du fixa med detta själv lär du behöva en handbok av något slag, typ "Haynes"; det hjälper enormt...

Mvh
/RID
Sen lär väl en Automat låda till en 240 inte kosta skjortan heller. Så nog skulle jag ha kosta på bilen om du trivs med den :wink:

Sen en 245av den modellen står sig ju i pris dom flesta som inte är tok flidd eller motsatsen kanon skick står väl mellan 8-15000 å så länge du sköter om den står den kvar i det priset, till skillnad från en nyare bil som förlora den summan om året i värdeminskning.
Precis, kolla kickdown-vajern. Den jag hade så hamnade vajern på sniskan vid ett packningsbyte, efter justering så växlade den rätt igen.

Finns en annan tråd ang. detta, men hittar den inte just nu.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]