Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!
Jag har fått ett jätte problem och undrar om någon snäll själ kunde hjälpa en ledsen kille i nöd!

Det började med att den spydde ur SKIT tjock vit rök ur avgasaröret! så tog av toppen och såg att det var topplockspackningen som hade gått i graven! Så det var bara att beställa ny (inte så farligt). Men när jag sen skulle montera den så ser jag 2st sprickor som går mellan 2 vattenkanaler! Blev så klart mycket ledsen imed att jag har lagt en förmögenhet på att få bilen att rulla i överhuvudtaget och för att det är en 405-topp!
Snälla säg att det går att köra endå! \;-)
Volvo 244 GLE -83 med b23e.

MVh OscarC
Jo en stund, men brukar bli mer skrot med tiden, eftersom du blandar in vatten i oljan så far lagrena till slut. Byt topp
av rid54
Om spriickan BARA är mellan 2 vattenkanaler borde det väl inte vara så farligt? Det kanske går att få en kunnig person att granska toppen och ge ett utlåtande?
Mvh
/RID
Jag sätter dit den och hoppas den håller i några mil ;)
Den är planad 1,2 mm :twisted:
Såg nu att sprickan är påväg in till förbränningsrummet! Men den slutar precis där topplockspackningen har sin alu-ring! (hoppas ni fattar vad jag menar)
Men funkar det så funkar det! Man kommer ju märker om det inte gör det!
det finns ett 2-komponent-lim som klarar höga temperaturer och tryck. kolla med mekonomen, meca eller någon åf som säljer detta (de borde veta vad du menar om du frågar och säger vad du ska hat till).
Limma på dra dit toppen på en gång. kör sedan inte på ett dygn, och kör försiktigt framöver, så borde det hålla tills du skall bygga om eller skrota den.

inget kan garanteras förstås, men du har bättre chanser med detta limmet.
Som nödlösning kan du även behendla området närmast sprickan med en hammare och körnare för å krympa ihop den å hoppas de håller, men är de på väg till F-rummet är de nog kört i långa loppet.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]