Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Jag erkänner att jag håller på att begå en dödssynd. Jag har tankar på att eventuellt skaffa mig en husvagn. Det är inte så illa som det låter, men där jag brukar vara ett par veckor och golfa på sommaren tar man minst 5 000 i veckan för att hyra hus och 1 299 är billigaste hotellet i närheten, att parkera husvagnen på campingplatsen 500 meter från första hålet kostar 350 kronor natten eller 14 000 för att ställa den där maj-september. Så man kan ganska snabbt räkna ut att jag spar en del pengar.

I alla fall, jag har dragkrok på min 944, men jag har "bara" b-körkort och inte den där andra behörigheten vad den nu heter. I pappren på bilen står att släpvagnsvikten är 1 600 kilo, max med b-behörighet är angiven till 1 640?! Det kan ju inte stämma. Så, en gång för alla, vad gäller?
Vojje skrev:Eftersom totalvikten på bilen verkar vara 1860 kg får du dra 1600 kg.
Det stämmer, ja! Glömde skriva det.

1 600 kg, det var ju mycket det. Vad bra.

Tack! (Det var uppenbarligen ett tag sedan man funderade över släpvikt)
Finns många trådar för det här, och har du körkort bör du egentligen ha lite koll.. ;)

Nr det gäller siffrorna på reg-beviset till bilen så är siffran 1600kg på dina papper vad bilen max får dra och 1640kg maxvikten som du rent tekniskt får dra på B-kort med den bilen. Alltså då den gemensamma totalvikten av bil och släp får högst uppgå till 3500kg med B-kort.

Du kan med din bil hänga på en vagn med totalvikt på 1600kg (vilket nog kommer vara lite tungt för en 944) utan att bryta mot vare sig bilens specificerade vikt eller din körkortsbehörighets maximala totalvikt.

Här är t.ex en tråd med praktiskt taget samma fråga som din:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... pvagnsvikt
Jag skyller väl på att lappen inte är färsk och att jag tidigare aldrig haft en bil med dragkrok, då förtränger man sån't.

Praktiskt taget och praktiskt taget, han hade ju en annan bilmodell...

När jag ändå har startat en tråd, vad rekommenderas för maxvikt till en 944 då?
Jag hade tidigare en V50 1.8f -06 med 125hk och den var lite småtrött i uppförsbackarna när jag hade en 1200kg vagn bakpå. Det räckte med en rätt liten lutning för att jag skulle tappa fart på 5-an och behöva växla ner för att hålla mig runt 80km/h.
Nu har väl en 944 lite mer hästar (??) men med tanke på åldern kanske den inte är lika pigg som när den kom ut ur fabriken. :)
Jag skulle försöka hitta en vagn på max 1200kg... kanske lite mer om du kan tänka dig att jobba hårt med växlarna. :)
Jag har en SE så den har 131 häst. Sedan är den väl lite bättre med att dra eftersom den är bakhjulsdriven? Pigg är den nog, den är nyligen genomgången av en mekaniker. Mig spelar växlarna ingen roll för, jag har automat och farthållare. Bilen sköter det där själv...
Om man ska vara noga får du dra en släpvagn/husvagn med totaltvikt på 1640kg, MEN, bruttovikten på släpet får vara högst 1600kg.
Det är alltså bilens dragvikt som sätter den lägre begränsningen. Nu är de tju väldigt svårt att veta vad bruttovikten är om man inte väger den, så "säkrast" är att hålla totalvikten på 1600kg så är det mindre risk att det vägs.
Jag har i mina spaningar inte hittat någon vagn som väger mer än 1 500 kilo. Finns säkert utanför min prisklass (det går ju emot mitt syfte att lägga halvmiljonen på en "golfkoja" som skall användas 1.2 veckor per år). Men jag har funderat på att köpa båt också (suck, hur mycket fordon skall jag ha egentligen?!) och då kan det ju vara värt att väga va?
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]