Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Vi har bytt alla tre gummibussningar (motor och växellåda) på brorsans 745 från -87 (230F motorn, femväxlad manuell).
Vilken skillnad det blev! De främre var alldeles ihopsjunkna och den bakre hade ena sidans stålplatta lossat från gummit.Inte konstigt efter 30000mil.
Nu till min fråga. Tar jag i kardan och trycker upp den mot golvet eller drar den neråt så känner jag och hör att det knäpper till i det bakre (ca en halv meter ifrån gummibussningen som håller växellådan) gummiringen som kardan löper igenom.
Är denna "ring" något slags lager eller vad?
av maccke
jaka skrev:Hej!
Vi har bytt alla tre gummibussningar (motor och växellåda) på brorsans 745 från -87 (230F motorn, femväxlad manuell).
Vilken skillnad det blev! De främre var alldeles ihopsjunkna och den bakre hade ena sidans stålplatta lossat från gummit.Inte konstigt efter 30000mil.
Nu till min fråga. Tar jag i kardan och trycker upp den mot golvet eller drar den neråt så känner jag och hör att det knäpper till i det bakre (ca en halv meter ifrån gummibussningen som håller växellådan) gummiringen som kardan löper igenom.
Är denna "ring" något slags lager eller vad?

Gummiringen fungerar som hållare till kardanens stödlager
av jaka
Hej!
Ok! Men ska kardan kunna ruckas på i ringen? Vad jag menar är : ska man känna att det finns ett glapp mellan kardan och lagringsring? Tar jag tag i kardan och trycker den upp mot golvet så finns det ett glapp. Ska det vara det ? Eller ska kardan sitta stum i ringen?
Användarvisningsbild
av erikn
Den ska sitta stum i ringen.
Användarvisningsbild
av erikn
Lossa kardan mot växellåda, märk upp så att du sätter dit den likadant sen. Det är fyra skruvar, 13 och 15 har jag för mig till skruv och mutter. Stödlagret sitter i en plåt, lossa skruvarna först till själva stödlagret, sedan tar du bort plåten.

Dra ut främre kardandel (om det nu ser ut likadant på en -87:a som på min -98:a) från den bakre, det sitter en gummitätning över. Innan du drar isär så kollar du att den har samma märkning som jag har, annars märker du upp så att du får i den på samma sätt efteråt. Kolla nedanstående tråd.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... an#p702977

När du köper ny stödlagerhållare så rekommenderar jag att du köper nytt lager. Att det sedan håller länge är ingen garanti, mitt tog slut på ett par månader.

Om det inte är monterat när du köper så har du på tvål eller silikonspray på gummit så att du får dit lagret lätt. Sedan knackade jag (andra gången, första gången använde vi press) försiktigt ned lagret på kardanaxeln med slagdorn, flyttade den runt om medan jag slog försiktigt.

Sedan är det bara att skruva dit den igen, det är ett jobb som tar en timme om det går bra, lite längre tid när det strular.
av jaka
Hej!
Tack för svaret!
Vet ni vilken diameter på kardan jag har på 745:an (-87:a 5-växlad manuell)? Finns tydligen två olika diameter på kardan och lager!
Biltema säljer lager för 69:- resp 99:- Mekonomen tar 230:- resp 272:-!!?
Användarvisningsbild
av erikn
Så är det på 940 också. Bara att lägga sig under och mäta med skjutmått. Till min hittade jag inte rätt lager hos Biltema, deras hemsida suger. Jag köpte på AutoHerba, ligger i Huddinge. Vet inte var du bor, du har inte fyllt i det i din profil. Kostade dryga hundralappen har jag för mig.
av jaka
Hej!
Bilen finns i Rosersberg. Har legat under bilen flera helger nu och bytt gummikuddar,styrstag,P-ände, kylare,,bromsbackar bak, bromsskivsskydd fram,lamplglas,remmar,fördelarlock,luftfilter och nu senast kände jag på kardan,precis framför den stora gummilagringen...och kardan gick att trycka uppåt (även neråt) litegrand,och det klicka till när jag tryckte kardan uppåt/neråt. Antar att både lager och gummilagring behöver bytas då??!
Tänkte bara om någon visste på förhand vilken diameter det är på kardan.
Lite skummt!På Biltemas hemsida finns det en bild på både lager och gummiskiva,men någon gummiskiva finns inte upptagen vare sig i katalogen eller på hemsidan!
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]