- lör 23 mar 2013, 12:20
#739694
Som föredetta cyklist(alltså tävling osv) så kan jag bara instämma med pettson, 1000kr kommer man inte långt med när cykeln börjar krångla :mrgreen:
Jag vill påstå att cykling (iaf när man har tävlingcyklar) är bra mycket dyrare än en normal bil (t ex en 850 för 7k) när dom behöver servas. Tro det eller ej, men cyklar slits något fruktansvärt.
Pengar spar man genom att fixa saker själv. Är man inte villig att få lite olja under naglarna så får man lämna in bilen - det är ett val man gör och således ska man inte gnälla över kostnaderna.
Jag köpte min gamla 945a för 22k, och under dom 6 eller 7 år jag hade den så hade jag lagt ut bortåt 50k på verkstad. Sålde den för 18k.
Hade jag fixat saker själv hade den summan varit markant mindre, men då jag inte kände att jag var kunnig nog för att fixa med motorn, drivlina osv så valde jag den dyra vägen. Visst fan sved det när något behövdes fixas, men inte grät jag över det - det är priset för att få något fixat av "proffs".
V70in har jag inte lagt ut många kronor på, då jag fixat allt själv förutom 2 saker - hjulinställning samt vindrutebyte(försäkring). Uppskattningsvis så hade det jag fixat gått på i runda slänga 10k på volvo, jag har betalat typ 2k i material.
Hade jag lämnat in den på verkstad istället hade jag redan spenderat mer på reparationer än vad jag köpte bilen för. Detta på mindre än ett år.
Jag vill påstå att om man sätter manken till så kan man lära sig i stortsett allt man behöver veta via google - om man är villig att spendera några timmar, ibland dagar, på att söka och läsa runt. Första bästa resultatet är INTE alltid det rätta svaret. Det är väldigt sällan det är t om.
Böcker i all ära, men för normalt mekande (byta bromsar, felsökning osv) finns det absolut mesta på internet att läsa om.
Jag vill påstå att cykling (iaf när man har tävlingcyklar) är bra mycket dyrare än en normal bil (t ex en 850 för 7k) när dom behöver servas. Tro det eller ej, men cyklar slits något fruktansvärt.
Pengar spar man genom att fixa saker själv. Är man inte villig att få lite olja under naglarna så får man lämna in bilen - det är ett val man gör och således ska man inte gnälla över kostnaderna.
Jag köpte min gamla 945a för 22k, och under dom 6 eller 7 år jag hade den så hade jag lagt ut bortåt 50k på verkstad. Sålde den för 18k.
Hade jag fixat saker själv hade den summan varit markant mindre, men då jag inte kände att jag var kunnig nog för att fixa med motorn, drivlina osv så valde jag den dyra vägen. Visst fan sved det när något behövdes fixas, men inte grät jag över det - det är priset för att få något fixat av "proffs".
V70in har jag inte lagt ut många kronor på, då jag fixat allt själv förutom 2 saker - hjulinställning samt vindrutebyte(försäkring). Uppskattningsvis så hade det jag fixat gått på i runda slänga 10k på volvo, jag har betalat typ 2k i material.
Hade jag lämnat in den på verkstad istället hade jag redan spenderat mer på reparationer än vad jag köpte bilen för. Detta på mindre än ett år.
Jag vill påstå att om man sätter manken till så kan man lära sig i stortsett allt man behöver veta via google - om man är villig att spendera några timmar, ibland dagar, på att söka och läsa runt. Första bästa resultatet är INTE alltid det rätta svaret. Det är väldigt sällan det är t om.
Böcker i all ära, men för normalt mekande (byta bromsar, felsökning osv) finns det absolut mesta på internet att läsa om.