Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som föredetta cyklist(alltså tävling osv) så kan jag bara instämma med pettson, 1000kr kommer man inte långt med när cykeln börjar krångla :mrgreen:
Jag vill påstå att cykling (iaf när man har tävlingcyklar) är bra mycket dyrare än en normal bil (t ex en 850 för 7k) när dom behöver servas. Tro det eller ej, men cyklar slits något fruktansvärt.

Pengar spar man genom att fixa saker själv. Är man inte villig att få lite olja under naglarna så får man lämna in bilen - det är ett val man gör och således ska man inte gnälla över kostnaderna.
Jag köpte min gamla 945a för 22k, och under dom 6 eller 7 år jag hade den så hade jag lagt ut bortåt 50k på verkstad. Sålde den för 18k.
Hade jag fixat saker själv hade den summan varit markant mindre, men då jag inte kände att jag var kunnig nog för att fixa med motorn, drivlina osv så valde jag den dyra vägen. Visst fan sved det när något behövdes fixas, men inte grät jag över det - det är priset för att få något fixat av "proffs".

V70in har jag inte lagt ut många kronor på, då jag fixat allt själv förutom 2 saker - hjulinställning samt vindrutebyte(försäkring). Uppskattningsvis så hade det jag fixat gått på i runda slänga 10k på volvo, jag har betalat typ 2k i material.
Hade jag lämnat in den på verkstad istället hade jag redan spenderat mer på reparationer än vad jag köpte bilen för. Detta på mindre än ett år.

Jag vill påstå att om man sätter manken till så kan man lära sig i stortsett allt man behöver veta via google - om man är villig att spendera några timmar, ibland dagar, på att söka och läsa runt. Första bästa resultatet är INTE alltid det rätta svaret. Det är väldigt sällan det är t om.
Böcker i all ära, men för normalt mekande (byta bromsar, felsökning osv) finns det absolut mesta på internet att läsa om.
Dyr tävlingscykel vs gammal billig bil är väl ingen jättesnäll jämförelse.
Lite komiskt i sammanhanget är att jag 2008 köpte en cykel för just 7000 (En Tunturi Leon för att vara exakt) den har på dessa år kostat mig ungefär 2000 i service och nya däck. Cyklar tio mil i veckan till och från jobbet i stort sett året runt så den har rullat bortåt 1500-2000 mil nu.

Men men. Det var lite OT.

Mycket bra inlägg petsson (som vanligt).
2000 på 4-5år är inte så mycket, fast och andra sidan, på en normal bil behövs inte mycket service eller pengar på 1500-2000mil heller.

Min cykelkarrier kostade mig typ 5k (om inte mer) om året :P . Däck, bromsar, nya lager osv springer snabbt iväg i pris hehe.

Nej, det är ingen snäll jämnförelse med en dyr tävlingscykel och en gammal bil, men poängen var att en simpel cykel (förhållandevis) kan vara svindyr i "driftkostnad" i förhållande till bilen (bränsle ej inräknat), som är betydligt mer komplicerad.
Om du hade snålat in på bromsar till cykeln, köpt lite billigare komponenter hade du kommit billigare undan, å andra sidan hade du ju inte kunnat sitta här o berätta om det isf kanske.

Är det fortfarande det där chi... cha... (italienska märket) som gäller?

Jämförelsen med cykel känns väl liiite ansträngd? :)
av *pettson*
SEpaket skrev:Jag har haft problem med ABS-lampan i min 850. är den började lysa så tog jag felkoderna ur bilen och det visade sig vara givaren v. fram. Det var bara att åka in på verkstan och byta, inga bekymmer.

Värre är det för min gamla mor som har haft sin V40 -01 sedan 2001 och nu har problem med att SRS-lampan lyser. Problemet har lokaliserats till en kontakt med glapp i som inte påverkar systemets funktion. Volvo skall ha 15 000 för att fixa det, bilen är värd ungefär det skulle jag tro. Så det får väl bli en bilelektriker som lödar i en ny kontakt istället.
Jag förstår om din mamma, samtidigt inte. Volvo har dragit till med ett rövarpris på 15000 kronor förmodligen för att dom ändå inte har en susning. Systemet kostar förmodligen ca 15000 utbytt i sin helhet. Även volvo både kan och får byta både hela kablage och kontaktstycken förutsatt att dom har lust. Vet man redan vart och vad problemet är så säger man inte 15000spänn. Enligt volvo går det inte att montera ett begagnat styrdon eller en begagnad rattkudde. Inte ens ett begagnat kablage oavsett vad är möjligt att inhandla begagnat. Allt måste inhandlas nytt och naturligtvis bara av dom. Sanningen är ju den att både boxar och kuddar går att köpa för en bråkdel av pengarna. Volvo vill ju ha 9000 för en rattkudde medans en komplett begagnad ratt inkl kudde från en okrockad bil brukar betinga runt 1500 spänn. Vad det då kostar i slutet är naturligtvis ett kundval. Även dom flesta kablage går att få tag i begagnade om man efterlyser dom via laga eller bildelsbasen så att dom inte klipps sönder vid demonteringen. Intresse och vilja kan allså sänka utgifterna rejält.
*pettson* skrev:
SEpaket skrev:Jag har haft problem med ABS-lampan i min 850. är den började lysa så tog jag felkoderna ur bilen och det visade sig vara givaren v. fram. Det var bara att åka in på verkstan och byta, inga bekymmer.

Värre är det för min gamla mor som har haft sin V40 -01 sedan 2001 och nu har problem med att SRS-lampan lyser. Problemet har lokaliserats till en kontakt med glapp i som inte påverkar systemets funktion. Volvo skall ha 15 000 för att fixa det, bilen är värd ungefär det skulle jag tro. Så det får väl bli en bilelektriker som lödar i en ny kontakt istället.
Jag förstår om din mamma, samtidigt inte. Volvo har dragit till med ett rövarpris på 15000 kronor förmodligen för att dom ändå inte har en susning. Systemet kostar förmodligen ca 15000 utbytt i sin helhet. Även volvo både kan och får byta både hela kablage och kontaktstycken förutsatt att dom har lust. Vet man redan vart och vad problemet är så säger man inte 15000spänn. Enligt volvo går det inte att montera ett begagnat styrdon eller en begagnad rattkudde. Inte ens ett begagnat kablage oavsett vad är möjligt att inhandla begagnat. Allt måste inhandlas nytt och naturligtvis bara av dom. Sanningen är ju den att både boxar och kuddar går att köpa för en bråkdel av pengarna. Volvo vill ju ha 9000 för en rattkudde medans en komplett begagnad ratt inkl kudde från en okrockad bil brukar betinga runt 1500 spänn. Vad det då kostar i slutet är naturligtvis ett kundval. Även dom flesta kablage går att få tag i begagnade om man efterlyser dom via laga eller bildelsbasen så att dom inte klipps sönder vid demonteringen. Intresse och vilja kan allså sänka utgifterna rejält.
Eftersom hon inte kan ett skvatt om bilar så har jag talat med Volvo och man har en mycket klar uppfattning om vad som skall bytas. Men istället för att byta den glappande kontakten så byter man hela enheten, ett kalas runt 15 000. Just därför kommer jag dra iväg hennes bil till en kompetent icke märkesbunden verkstad som jag själv använt i flera år. Där har man gått med på att byta själva kontakten som krånglar istället. Det skulle kosta runt en tusenlapp.

Jag ville ge lite perspektiv med detta, min mor åldras och har svårt att gå och behöver sin bil. Medelsvensson åker till Volvo och sedan så litar man blint på det omdömet. Och det är nog därför flera bilar kör med urkopplade lampor som kollegans son kan fixa mellan två viktiga trimsteg på mopeden. Man tror helt enkelt att felet är dyrlöst.
2444ever skrev:Så om man tycker något är för dyrt så skapar man sina egna regler, intressant tanke. Obs ironi.
Nu vet jag inte om jag missförstod föregående inlägg, men det där att man inte behöver följa regler om man tycker något är för dyrt verkar vara en litern trend i samhället, och det är väl inte bra?
Det är väl tvärs om tror jag. Köpte själv en Corolla för 2000 kr och körde i 3 år med den, gick fin fint...

Dessa bilar kommer inte att finnas i framtiden utan snabbt skrotas ut pga att ingen kommer vilja "laga någon lysande" lampa för 7000kr på billiga bilar.

Man måste nog ha en helt annan mycket större budget för sitt bilägande i framtiden helt enkelt.
Att man måste ha en större budget i framtiden tror jag också. Men jag tror också att fullösningar kommer att öka tyvärr, kan nog bli ganska stor marknad på det.
av umekille
Idag skrotas många fräsha bilar som inte
är upprostade eller är mekaniskt dålig för
att elektroniken spökar och det kostar mer
än det smakar få det reparerat.
Fortsätter detta så är väl inom en snar
framtid en bil byggd av mer elektronik än
mekaniska delar och plåt
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer