Moderator: Moderatorer
Weber45 skrev:Jag kör folkrace och du kan plana 6mm på toppen och 3 mm på blocket som mest :) Men då måste du gröpa ur kolvarna för att få förbränningrum! Så du kan plana mycket till!Jag hade en standard topp från B20A -74, den har dom större ventilerna (samma som E-toppen), planade 5mm och lade 3mm brickor under ventilfjädrarna. Skulle varit lite hårdare fjädrar annars fungerade det bra. Ventilerna "släppte" vid c:a 180 km på 4-ans växel (hade ingen varvräknare). Hade overdrive, så den gorde en bit över 200 (tror jag, mätaren gick bara till 180) 2st Weder DCOE 38mm D-kammen från E-motorn och B18 motorn borrad till standard B20 kolvar. Effekt? över 120hk i alla fall Den gick som "ett skållat troll" och var grymt dragvillig och stark på låga varv. För stora förgasare och för stort avgas minskar vridmomentet på lägre varv och ökar bränsletörsten i onödan. Det var förresten också en Volvo PV, En tidig -62-a.
En ständig jakt på kapital verkar vara […]