PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Boxarhandsken
va? :S
av Rådlös
Jo det var du själv som nämnde att du ville köra på högre oktan, 98. Nu handlade detta om en motor med högre komp etc. etc. Då är det så att etanolbränslet E 85, sina 104 oktan, kommer ännu bättre till sin rätt i en högkomprimerad motor. (Förutsatt att man har konverterat rätt).
Om man nu vill jaga hästkrafter, så är det ju lägligt att "ta emot dom där det bjuds". Och just E 85 har den fördelen att det innehåller mer syreatomer "inbyggt" i bränslet. Så det är bara att ta för sig och känna på draget.
av Boxarhandsken
haha :P har inte precis konverterat nått för det? men jag undra om jag måste köra på 98 eller om 95 funkar oxå?
av Weber45
Jag kör folkrace och du kan plana 6mm på toppen och 3 mm på blocket som mest :) Men då måste du gröpa ur kolvarna för att få förbränningrum! Så du kan plana mycket till!
Användarvisningsbild
av lennarte
Weber45 skrev:Jag kör folkrace och du kan plana 6mm på toppen och 3 mm på blocket som mest :) Men då måste du gröpa ur kolvarna för att få förbränningrum! Så du kan plana mycket till!
Jag hade en standard topp från B20A -74, den har dom större ventilerna (samma som E-toppen), planade 5mm och lade 3mm brickor under ventilfjädrarna. Skulle varit lite hårdare fjädrar annars fungerade det bra. Ventilerna "släppte" vid c:a 180 km på 4-ans växel (hade ingen varvräknare). Hade overdrive, så den gorde en bit över 200 (tror jag, mätaren gick bara till 180) 2st Weder DCOE 38mm D-kammen från E-motorn och B18 motorn borrad till standard B20 kolvar. Effekt? över 120hk i alla fall Den gick som "ett skållat troll" och var grymt dragvillig och stark på låga varv. För stora förgasare och för stort avgas minskar vridmomentet på lägre varv och ökar bränsletörsten i onödan. Det var förresten också en Volvo PV, En tidig -62-a.

Mvh
Lennart

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]