Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har jobbat en del i Kina och visst är det så, den sortens köpstarka kineser (om vi bortser från partimedlemmar och myndigheter som bara kör tyskt) så är den nyrika medelklassen oerhört märkesgalna. Det finns ingen annan telefon de hellre vill ha än en "äkta" iPhone. Och jag har svårt att Volvo skulle tilltala dessa människor i någon större utsträckning. De som ligger i ligan ovanför som har mer pengar än gräs de vill ha det lyxigaste tänkbara, och där tror jag volvo har en bit att vandra, när det gäller kategorin "extremt onödiga lyxtillbehör", som dessa personer är ute efter.

Kina är inte västvärlden, och hur "ballt" som det än låter med skandinavisk design så är detta ett begrepp som jag tror hade gått hem avsevärt bättre i Japan eller Korea, än i just Kina. Där är det mycket "flest prylar/knappar vinner" och då givetvis med ett välkänt västerländskt märke på grillen. Säkerhet, som är Volvos paradgren, bryr de sig inte mycket om, och de flesta "driver support" funktioner hade ändå inte fungerat i Kina, där kör man mer som "go with the flow"... vilket jag tycker fungerar förvånansvärt bra.

Volvo i Kina är kulturkrock liknande big bang. Li Shufu har helt klart en poäng, hur mycket det smärtar ett svenskt hjärta. Sen kanske det var klumpigt uttryckt absolut.

Vi får se...

/S
V60D5AWDPolestar skrev:Har Audi, BMW mfl europeiska biltillverkare blingat sina bilar
för att lyckas i Kina? Tror inte det, alltså är det nog inte "blinget"
som är avgörande då dom säljer bra där.
SOm hänggivet volvofan måste jag säga att ju nyare volvo jag tittar på ju mer sugen blir jag på en audi avant. Sista volvon jag ska köpa blir nog V70N T5.
Personligen tycker jag att Volvo bygger bra bruksbilar. Men söker jag lyx eller utrustning så faller blickarna långt från Volvo.
Volvo bygger INGEN stor lyxbil. De bygger bilar som bygger på deras "säkerhets-image" Det gör de bra.

BMW bygger 7-serie, Mercedes gör S-klass, Jaguar gör sin XJ. Detta är ett segment som Volvo inte ens försöker konkurrera i.

De är inte heller i framkant när det gäller utrustning heller. (Undantaget säkerhet) När såg ni senast en Volvo med dubbla rutor för att få ner ljudnivån i kupen? Eller en hårddisk att lagra sina skivor på så att man inte behöver stuva dem i olika fack? Kan man ens beställa en radio som tar in DAB-sändningar?

Säkra och bra bruksbilar är de mycket bra på men lyxen är långt borta.
Något jag inte förstått är varför volvo inte har usb uttag samt skinnstolar med kylfläktar i. Detta finns i deras lastvagnar. Likaså har man stolsvärme med två steg.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Dubbla rutor har Volvo haft åtminstone sedan 2003. Fanns som tillval till S40/V50. Finns även på S80n/V70II. De kallar dem dock "laminerade sidorutor" men funktionen är identisk - två glasrutor med plastfilm och mellanrum.
Tyvärr ogillar jag Kina-influenserna på Volvo, och ju mer sådant här man hör desto mer sugen blir man på att titta på något annat märke. Tur att BMW fortfarande styrs från Tyskland, blir att titta på en sådan till våren när det är dags för bilbyte.
Tänk om volvo ändå kunde bli helsvenskt igen... Tror det skulle göra gott faktiskt. Antingen det eller bli uppköpta av något riktigt annat märke, t ex BMW eller Audi.

Volvo för mig dog någonstans runt -05. Efter det har dom bara lanserat skit i mina ögon.
Mycket potential, men ändå saknas något gamla volvo bilar har. Sen att dom nya ser för nö jävliga ut hjälper ju inte heller :P

Detta är min högst personliga åsikt, så börja inte hoppa på mig om hur bra nya volvos är, tack :wink:
Sista bra volvo - V70N XC, slutdiskuterat :P
kvillebäck skrev:Personligen tycker jag att Volvo bygger bra bruksbilar. Men söker jag lyx eller utrustning så faller blickarna långt från Volvo.
Volvo bygger INGEN stor lyxbil. De bygger bilar som bygger på deras "säkerhets-image" Det gör de bra.

BMW bygger 7-serie, Mercedes gör S-klass, Jaguar gör sin XJ. Detta är ett segment som Volvo inte ens försöker konkurrera i.

De är inte heller i framkant när det gäller utrustning heller. (Undantaget säkerhet) När såg ni senast en Volvo med dubbla rutor för att få ner ljudnivån i kupen? Eller en hårddisk att lagra sina skivor på så att man inte behöver stuva dem i olika fack? Kan man ens beställa en radio som tar in DAB-sändningar?

Säkra och bra bruksbilar är de mycket bra på men lyxen är långt borta.
Laminerade rutor fanns t.o.m till gamla S80 när den kom så det har funnits bra länge.
Det går även att beställa DAB till stereon.

Varför köra hårddisk när det finns USB?
Sunschreem skrev:Något jag inte förstått är varför volvo inte har usb uttag samt skinnstolar med kylfläktar i. Detta finns i deras lastvagnar. Likaså har man stolsvärme med två steg.
USB-uttag finns ju sedan länge tillbaka. Samma gäller de ventilerade stolarna i 3 steg precis som stolsvärmen (low-medium-high).
Jag tycker inte Volvo uttrycker skandinavisk design - det jag förknippar med skandinavisk design: det slanka, lätta, avskalade, ljusa. Volvo har alltid varit ganska klossig i sitt uttryck - speciellt intredningsmässigt - och närmast lutat åt amerikansk estetik.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]