- tor 07 mar 2013, 14:11
#735149
Har jobbat en del i Kina och visst är det så, den sortens köpstarka kineser (om vi bortser från partimedlemmar och myndigheter som bara kör tyskt) så är den nyrika medelklassen oerhört märkesgalna. Det finns ingen annan telefon de hellre vill ha än en "äkta" iPhone. Och jag har svårt att Volvo skulle tilltala dessa människor i någon större utsträckning. De som ligger i ligan ovanför som har mer pengar än gräs de vill ha det lyxigaste tänkbara, och där tror jag volvo har en bit att vandra, när det gäller kategorin "extremt onödiga lyxtillbehör", som dessa personer är ute efter.
Kina är inte västvärlden, och hur "ballt" som det än låter med skandinavisk design så är detta ett begrepp som jag tror hade gått hem avsevärt bättre i Japan eller Korea, än i just Kina. Där är det mycket "flest prylar/knappar vinner" och då givetvis med ett välkänt västerländskt märke på grillen. Säkerhet, som är Volvos paradgren, bryr de sig inte mycket om, och de flesta "driver support" funktioner hade ändå inte fungerat i Kina, där kör man mer som "go with the flow"... vilket jag tycker fungerar förvånansvärt bra.
Volvo i Kina är kulturkrock liknande big bang. Li Shufu har helt klart en poäng, hur mycket det smärtar ett svenskt hjärta. Sen kanske det var klumpigt uttryckt absolut.
Vi får se...
/S
Kina är inte västvärlden, och hur "ballt" som det än låter med skandinavisk design så är detta ett begrepp som jag tror hade gått hem avsevärt bättre i Japan eller Korea, än i just Kina. Där är det mycket "flest prylar/knappar vinner" och då givetvis med ett välkänt västerländskt märke på grillen. Säkerhet, som är Volvos paradgren, bryr de sig inte mycket om, och de flesta "driver support" funktioner hade ändå inte fungerat i Kina, där kör man mer som "go with the flow"... vilket jag tycker fungerar förvånansvärt bra.
Volvo i Kina är kulturkrock liknande big bang. Li Shufu har helt klart en poäng, hur mycket det smärtar ett svenskt hjärta. Sen kanske det var klumpigt uttryckt absolut.
Vi får se...
/S