Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
dalldall skrev:glidlager smörjer man så här. nya får man förmoda e smorda från fabrik, dock måste det ligga en filtring runt lagret indränkt i symaskinsolja annars håller det inte så länge, gamla lager värmer man lätt o lägger dom i nåt lösningsmedel typ tri, upprepa några ggr tills allt skit kommit ur dom, sen värmer man dom lätt igen o ner i symaskinsolja, nu e dom smorda efter konstens alla regler, men filtringen e viktig!!! inte alla fläktar som har en så. sen kan man fulbyta fläkten, det har jag gjort några ggr.
Nya går väl inte att få tag på? En gång borrade jag ur bussningarna och satte i Frimetall bussningar med Teflon glidyta. Det blev kanon. Vet ej hur länge det håller, men man behöver (kan inte) inte smörja. Filten är viktig annars, det är ju "oljereserven". Det har där nog suttit på alla jag har "plockat med, men det har ju varit 70 - 80-talare. 740-in jag har nu (-88B) är där nog ingen filt (kommer dåligt ihåg) men den är ju "rena himmelriket" (jämnförelsevis) att "plocka ner"
Fulbyta?? Är det när man bara "plockar ner" halva paketet, eller. Det har jag gjort en gång, men det vete f--n om det var lättare eller gick fortare.

Mvh
Lennart
av dalldall
vet inte om man kan skaffa nya lager, fast har man en svarv kan man ju skaffa ämne o göra egna, jag har gjort vid några bmw fläktar utan filtring, där satte jag vanliga kullager. har bara bytt en eller två på 240 o gör helst inte det igen haha! men en gång bytte jag utan att plocka ut hela skiten, tog hål i högra gaveln sen kommer jag inte ihåg mer, uniefär som o fixa torkarna på 240, vilket jäkla ställe o sätta dom på!240 e ju en bra bil men föredrar 740/940, myyyycke lättare o mecka med!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns många lösningar vad det gäller kupéfläkt på 240, två utav mina har det redan länkats till tidigare i tråden. Här kommer ytterligare en variant för den som inte vill köpa nytt ;) :lol:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Dessa rör gör alltså att jag utifrån kan smörja lagren i fläkten, egentligen totalt meningslöst för det hade varit bättre att hänga dit en ny fläktmotor.
Länk till tråden: http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.p ... 1&start=15
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]