- tis 12 feb 2013, 09:51
Ja,han hetsar upp sig i onödan,maccus! Sån temperament han har! Jag menade inte nåt illa,min kära maccus.
Moderator: Moderatorer
PNI skrev:Oj, vad det osar i denna tråd.hej PNI
Knappen finns att få tag på, hos Volvo.
Kommer från gcp och kostade runt hundringen, hämtade ut en själv förra veckan.
Halvtimmes jobb.
maccus skrev:Hej PNIPNI skrev:Oj, vad det osar i denna tråd.
Knappen finns att få tag på, hos Volvo.
Kommer från gcp och kostade runt hundringen, hämtade ut en själv förra veckan.
Halvtimmes jobb.
Henke3 skrev:de som jag bytt pinne på har fjädern inte vart nåt problem, kommer dock inte ihåg exakt hur kostruktionen såg ut....
PNI skrev:Hej.
Den pinnen jag köpte art nr 1384775 kom från GCP.
kostade 103Kr. Volvo Växjö.
var det den fyrkantiga pinnen som man trycker på och plastbiten som ser ut som ett L.
Denna trycker en stång i längsled (bredsida) som vidare gör att sifferhjulen snurrar till ändläget och nollställs.
På grund av att stången sitter förskjuten ca 2cm åt ena kanten från knappen där man trycker så frestas knappen rätt duktigt, så med tanke på hur klen den runda pinnen i knappen är så blir man snarare förvånad hur länge det håller.
I det senaste instrumentet jag rotade i satt det en plåttungefjäder som var alldeles för trög så att knappen blivigt böjd.
Bockade tillbaka fjädern lite, så gick det lätt att trycka på den nya knappen.
Fjädern sitter alltså inte direkt på knappen utan på stången som du skjuter på.
Skroten här tar 150kr för komplett instrument med stora varvräknaren och 52mm klockan.
Behöver du detaljerad info hur man byter får du hojta till. Så ska jag försöka förklara.
Som övrig info är de knapparna som nu säljs, så saknas den runda vita pricken som var målad där man sätter fingern och trycker.