Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Lagade en orginal 0-5 bar oljetrycksmätare i 240in och köpte en givare från volvo som dom sa var till dieseln och 0-5 bar.
Det fungerar men oljetrycket är verkligen högt när man startar den när den är kall är oljetrycket på minst 5 bar på tomgång och när den är varmkörd är det på ca 2-3 bar på tomgång men åker upp i 5+ pånytt när man börjar köra normalt.

Tycker det verkar väldigt bra för en gammal d24, någon som har erfarenhet och vet hur mycket oljetryck som är normalt i dom,
annars ska jag försöka åka till någon verkstad och få det mätt där.

Kan det vara fel på mätaren den är ju säkert från en bensinare från början, eller ska det vara någon skillnad?
av rid54
Just oljetryck har ju samma mätsystem oavsett bränslesystem. Det som kan vara en felkälla är ju om instrumentet är felaktigt inkopplat (att det skulle behöva stabiliserad spänning och inte går direkt på batteri 12 V), eller helt enkelt inte är helt OK. Elektriska instrument i biltillbehörssegmentet är knappast precisionssaker. Kolla alla elanslutningar och att givaren är ordentligt iskruvad. Att få oljetrycket mätt "på riktigt" är kanske en bra idé, då kan du ju kalibrera din egen mätare så den är användbar för vardagsbruk.
Mvh
/RID
av Andis
D24 i 240 är ju en vw motor.

Hade olje tryck mätare i en gammal 5cyl Audi.
Den hade också otroligt högt oljetryck 5 bar på tomgång kall och gick lätt upp i 7 bar om man gasade den kall.

Varm ca 3 bar på tomgång och runt 5 när jag körde.

Så kan nog stämma det din visar.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Maacke
Mätarn bör vel gå på 12V eftersom det är en helt vanlig 240 orginal vdo mätare, givarn är också äkta vdo, har också inte sett någon kalibreringsskruv bak på mätaren.
Intressant med att d20 hade lika högt oljetryck. ska mäta det om den är på någon verkstad nånda, kan ju va bra att ha oljemätaren i skick för dom gamla vw motorerna verkar ju vilja rasa utan anledning om man ska tro på allt som sägs.
Tack fö svaren.
Senast redigerad av 1 Maacke, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Maacke: "Mätarn bör vel gå på 12V eftersom det är en helt vanlig 240 orginal vdo mätare?"

Tempmätare och tankmätare går på 10 volt i original. Detta gör dom för att alltid visa rätt oberoende av vad batteriet eller generatorn ger för tillfället. Kolla i ett kopplingsschema hur din oljetrycksmätare skall anslutas.
av Rådlös
Jo, det är säkert rätt så.
Jag ville bara påpeka att det ibland finns fällor och att man därför bör kolla upp både en och två gånger.
av Maacke
Joo de klart.
Den visar nog rätt endå då, ska kolla upp oljetrycket någongång när jag har chansen, ifall om.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]