- sön 27 jan 2013, 20:22
#722450
Du har ingen hallgivare utan en vevaxelgivare. Det är samma "funktion" men dom jobbar på lite olika sätt, som vi kan ta en annan gång. Om vevaxelgivaren är trasig fungerar inget mer än startmotorn. Det blir inget "klartecken" till varken tändningen eller bränslet. Man kan naturligtvis tänka sig att det är glappkontakt i ledningen från vevaxelgivaren så att den bara fungerar ibland, men det är lite långsökt.
Om man har varvräknare så finns det en liten chans att man kan kolla vevaxelgivaren. Om varvräknarnålen gungar till lite grand när man kör på startmotorn, så fungerar vevaxelgivaren. Man kan även ohmmäta på givaren. Det finns en skarvkontakt på kabeln över ventilkåpan, en svart plastkontakt med en låsbygel på kontakten. Öppna den och ohmmät på stiften som går ner i kabeln till givaren. Det skall vara i storleksordningen 200 - 300 ohm. Jag har inte dom exakta siffrorna, men någonstans däromkring.
Kontakten är fylld med vaselin för att hålla fukt och vatten borta. Det är alltså inget fel med "kletet" som är i kontakten.
Du kan ju också göra startgasprovet. Om motorn startar på startgasen, men stannar när gasen är slut, så har du ett fel på bränsletillförseln.
Vet du till 100% att bränslet fungerar, men den ändå inte tänder på startgas, så är det fel på tändningen.