Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zigge_zagge
hej har en 245a 90 där gnistan bara kommer ibland är gnista från tändspolen men inte jätte ofta, sitter ju hallgivare nere på svänghjulet testat med 2 olika nu och kommer bara gnista ibland vad kan vara fel ?
av Rådlös
Du har ingen hallgivare utan en vevaxelgivare. Det är samma "funktion" men dom jobbar på lite olika sätt, som vi kan ta en annan gång. Om vevaxelgivaren är trasig fungerar inget mer än startmotorn. Det blir inget "klartecken" till varken tändningen eller bränslet. Man kan naturligtvis tänka sig att det är glappkontakt i ledningen från vevaxelgivaren så att den bara fungerar ibland, men det är lite långsökt.
Om man har varvräknare så finns det en liten chans att man kan kolla vevaxelgivaren. Om varvräknarnålen gungar till lite grand när man kör på startmotorn, så fungerar vevaxelgivaren. Man kan även ohmmäta på givaren. Det finns en skarvkontakt på kabeln över ventilkåpan, en svart plastkontakt med en låsbygel på kontakten. Öppna den och ohmmät på stiften som går ner i kabeln till givaren. Det skall vara i storleksordningen 200 - 300 ohm. Jag har inte dom exakta siffrorna, men någonstans däromkring.
Kontakten är fylld med vaselin för att hålla fukt och vatten borta. Det är alltså inget fel med "kletet" som är i kontakten.
Du kan ju också göra startgasprovet. Om motorn startar på startgasen, men stannar när gasen är slut, så har du ett fel på bränsletillförseln.
Vet du till 100% att bränslet fungerar, men den ändå inte tänder på startgas, så är det fel på tändningen.
av zigge_zagge
kommer fram bensin när man drar runt motorn, har testat med startgas redan utan någon effekt, sjävla fördelare verkar inte kunna gå sönder då det
inte sitter några kablar till den, (mer än tändkablar? konstiga är att gnista från tändspolen tycker det inte borde vara det om modulen är kass eller styrboxen till tändning
av Rådlös
Då har du inget fel på vevaxelgivaren. Har du mätt på tändspolen? Man mäter med en ohmmeter mellan stift 1 och 15, alltså där den tunna kabeln från fördelaren (tändboxen) kommer in (1) och där kabeln från tändningslåset ansluter (15). Där skall det vara bara 1 - 2 ohm. Mellan 15 och utgången på toppen av tändspolen skall det vara 12 000 - 15 000 ohm, eller mer. Och detta mäter man utan dom andra anslutningarna tillkopplade. Men det visste du förut.
Mät både när bilen är kall (före start) och när den är varmkörd, om du kan. Det kan vara en glappkontakt som visar sig först när spolen blir varm och då på grund av värmeutvidgningen.
av zigge_zagge
zigge_zagge skrev:har testat med annan tändspole och funkade likadant den som satt i bilen (som inte startar) funkade i annan bil

tog även tändmodel och hjälpte inte ( andra bilen starade med den gammla)
av Rådlös
Du säger att du inte har några kablar förutom tändkablar i fördelaren. Men du måste väl ha något som liknar det här?:

Bild
av zigge_zagge
nej sitter bara tändkablar då jag har vevaxelgivare som läser av så fördelare delar ju bara ut gnista till rätt stift
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]