semmelman skrev:Det fina vore ju att finna bilmotorernas motsvarighet till lågenergilampa, en motor som på nåt annat sätt får ut energin ur bensinen utan värmeförlust, måste ju bli utan explosion då, men hur?
Du har ju elmotorer.. där får du ut 62% av inmatad effekt (där 25% försvinner redan vid överföring/lagring).
Jämfört med en dieselmotor är det ungefär 4ggr så effektiv. (16% av energivärdet fås ut i en dieselmotor).
Problemet med värme är dock ännu större i en elmotor, där det krävs ordentliga extravärmare för att få värme i kupén.
Finns hybrider som har dieselmotor som enbart genererar el.. alltså som en inbyggd elgenerator som matar elmotorn. Det här för att få längre räckvidd än vad batterierna klarar.
Volvos V60 Hybrid har dock en riktig dieselmotor som driver ett hjul-par, vilket ger ett rejält kraftpaket med grym kombination av el och förbränning.. men det är en helt annan tråd. :)