Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#720606
semmelman skrev:Fast ju energirikare innehåll desto större smäll lika med större utvidgning samt mera värme tänker jag, har svårt tänka mig man kan bara få större smäll utan lika mycket värme... ju större brasa desto varmare... alltså att värmen luftas ur är största orsaken till att dieseln inte värmer lika bra. Men jag är ingen expert på detonationer.
Ju mer värme desto större effektförlust snarare.. Ju mer energi du kan få ut ur ett bränsle i form av hästkrafter desto mindre spillvärme. Ungefär som lågenergilamporna. Lyser lika starkt men blir inte i närheten så glödheta som en 60w-lampa kunde bli.

Känns som att ju effektivare motorerna blir på att utnyttja bränslet till drivkraft desto mindre finns det åt för kringutrustning utan att man måste ha hjälpvärmare eller låta bilen gå på högre varv.
av semmelman
#720628
Jomen förbränningen är ju en liten explosion s a s, ju energirikare bränsle desto större smäll, och en sådan smäll ger proportionerligt mer smäll, utvidgning, och värme ju mer energi som finns i, så tänkte jag, sen kan naturligtvis motorerna förbättras för att göra drivkraft framåt så bra som möjligt men där inne i explosionerna blir det tryck och värme hur som helst fast det bara är trycket vi egentligen vill åt, har svårt att se man kan få bensin att utvidga sig utan att avge värme i en explosion. Men jag kanske är fel ute. Fysik å kemi var inte mina ämnen.
Ja sen slimmas motorerna för att bli så små och energisnåla som möjligt och då blir ju även värmen detsamma, snålare.
av semmelman
#720630
Det fina vore ju att finna bilmotorernas motsvarighet till lågenergilampa, en motor som på nåt annat sätt får ut energin ur bensinen utan värmeförlust, måste ju bli utan explosion då, men hur?
av semmelman
#720653
Ja, Saab tror jag gjorde experiment med det, tror en oljepanna värmde upp vatten så det blev ånga, det funka men blev ingen större hit, inte så bra gasrespons.
Undrar om det inte har gjorts experiment med att i en vanlig motor spruta in lite vatten som förångas i smällen och hjälper driva kolvarna... kanske inte är görligt, det lär väl förhindra förbränningen...
Användarvisningsbild
av joel80
#720663
semmelman skrev:Det fina vore ju att finna bilmotorernas motsvarighet till lågenergilampa, en motor som på nåt annat sätt får ut energin ur bensinen utan värmeförlust, måste ju bli utan explosion då, men hur?
Du har ju elmotorer.. där får du ut 62% av inmatad effekt (där 25% försvinner redan vid överföring/lagring).
Jämfört med en dieselmotor är det ungefär 4ggr så effektiv. (16% av energivärdet fås ut i en dieselmotor).

Problemet med värme är dock ännu större i en elmotor, där det krävs ordentliga extravärmare för att få värme i kupén.

Finns hybrider som har dieselmotor som enbart genererar el.. alltså som en inbyggd elgenerator som matar elmotorn. Det här för att få längre räckvidd än vad batterierna klarar.

Volvos V60 Hybrid har dock en riktig dieselmotor som driver ett hjul-par, vilket ger ett rejält kraftpaket med grym kombination av el och förbränning.. men det är en helt annan tråd. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
#720674
16% Bara? Finns det olika sätt att räkna energiinnehållet i en motor? Jag har fått det till över 40% i många fall utifrån deklarerad bränslemängd per kilowattimme, går det att räkna på fler sätt?
av semmelman
#720682
Men elmotorer har det där problemet med batterier, det är petroleum som än så länge gäller för vanliga bilar el lastbilar som ska åka långt, men om man kunde få ur energin ur bensinen utan förluster skulle enormt mycket va vunnet. Då skulle man kunna åka en mil på en deciliter eller ännu mindre.
Användarvisningsbild
av joel80
#720691
16% gällde visst bensinmotorn, dieseln ska vara något högre. Efter förbränningen återstår 25% av bränslets energi i en bensinare, 35% i en diesel. Sen försvinner ytterligare på väg till asfalten. Förluster sker i generator, koppling, växellåda och hjul/bromsar.. efter det är bensinaren nere på 16%... dieseln står det ingen siffra på efter generator, koppling mm.

Jag vet faktiskt inte hur dom räknar, du kanske förstår bättre:
Källa:http://www.dn.se/motor/nyheter/elmotorn ... en-i-bilen
installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]